söndag 2 juli 2017

Jisses vilken härlig dag jag fick!

Kära vänner! Semester det är att glömma tiden och bara följa med.


Vet inte vilken dag det är... med det är juli och strålande solsken.
Ja, en riktig fin dag med härligt väder.
Vi startade dagen nere vid vårt sommarbo.


Äggmackor, kaffe, bra bok, flädersaft, Mariekex, jordgubbar och sommarpratarna.
 Bråviken låg stilla och det var varmt, väldigt varmt... mannen badade!



A room with a view... skönt att kunna gå in och lägga sig i skuggan.
Efter sex timmar nere vid vårt sommarbo var vi nöjda.



På eftermiddagen hamnade jag i den söta lilla staden Söderköping med min yngsta.



Så många båtar som låg längs med Göta Kanal.
Fullt med folk som promenerade och satt ute vid alla kaféer och restauranger.




 Glass i STORA lass!
Lotta och jag fick äntligen ett bord på Smultronstället.
Vi var inte de enda som hade tagit oss dit.
En glassrestaurang utöver det vanliga... och vi blev proppmätta!



Efter ett par timmar nere i lilla grannstaden kom jag hem... och då var det dags att grilla.
Ibland måste man njuta och äta av allt. Slog till på stort idag och började med efterrätten, haha!


Mannen korkade upp gott rött vin och grillade varsin fin karré.
Jag fixade till en fräsch liten sallad med färsk koriander och en krämig kall tsatsiki.


 Till det hade vi krossad potatis i ugnen. Så gott!
Förkoka potatisen i ca.15 min. Tryck till/krossa potatisen med en stekspade.
Jag kryddade med salt, olivolja med pressad vitlök, nyklippta örter från mitt kryddland och smulad fetaost.
Skjuts in ugnen (225 grader) tills potatisen har fått fin färg. En hit, en sommarfavorit till grillat.



Middagen var mer än delikat...
Och tänk att sitta ute och äta vid nio på kvällen och himlen är blå! Älskar't!


En fin dag! Vad finns mer att önska?
Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Oj vilken dag ni hade. :)
Sol, värme, glass och god mat.
De där glassarna ser ju ut att vara mer amerikansk stil än svensk. :) Fast jag åt nog en så stor glass även i Frankrike vid Rivieran i min ungdom.
Kramar!

Ninnie sa...

Vilken härlig dag, verkligen sommar..! Här hos oss var det ingen sol igår, det blåste halv storm!

Från Glam till Damm sa...

Sommarsverige är oslagbart! Nästan synd att åka bort när det är så fint hemma :-) Här i Dalarna har vi det ofattbart fint väder och varmt. Vilka vackra bilder du bjuder på!

Kram och ha en toppen dag!

Anneli

Mamma C sa...

Igår var en fantastisk dag vi hade. Precis som en sommardag ska vara. Din dag verkar ha varit underbar med. Du hann ju med mycket skönt, skoj och mys.
Kram mamma c

Channal sa...

En fin dag! Hahaha precis vad min dotter sa: "Vilka amerikanska glassar".

KRAM

Channal sa...

Hoppas ni får sol idag! KRAM

Channal sa...

Underbart Anneli! Det är bara att njuta av det fina vädret. Haha precis, vad ska vi ner till Grekland att göra när vi har det så fint! Aja! Av 52 veckor kan en vecka på Zakynthos vara ok =))

KRAM

Channal sa...

Det gäller att passa på att njuta av dessa dagar! Så härligt!

KRAM

Anonym sa...

Gulliga Söderköping! Och ert sommarställe är helt enkelt fantastiskt!
Såå vackert! - En fullspäckad och sucessfull dag, ska jag säja!

Ruth i Virginia

Channal sa...

Absolutely amazing day =)

KRAM