Kära vänner! Nu börjar temperaturen krypa upp mot trettio grader.
Lite lustigt ändå... i nio månader går jag och längtar efter sol och värme.
Och sen när den väl är här, termometern visar 28°C och SMHI lovar 30–32 grader...
då känner jag bara... lagom är bäst! Men jag ska inte klaga.
Det gäller bara att hålla sig i skuggan och dricka iskallt gurkvatten.
Ja, vi får så många stora fina gurkor nu... jättekul!
Ett litet tips är att skiva ner gurka i vattnet. Det blir så fräscht och riktigt gott i värmen.
Igår orkade jag faktiskt inte ställa mig i köket och laga mat.
Köket ligger i direkt söderläge, och trots markis blir det ordentligt varmt därinne.
Så vi bestämde oss för att åka till Restaurang Lilla Gula som ligger nära där vi bor.
Valet av mat var enkelt för oss båda... kall inkokt lax med kall dillsås, färskpotatis och sockerärtor.
Det smakade jättegott! Och som avslutning blev det en slät kopp kaffe till efterrätt.
Vi satt ute i deras trädgård, i skuggan, säkert en timme och bara njöt.
Sedan var det dags att ta oss ner till Sandviksbryggan där den stora fina båten Shalom hade lagt till.
Vi hoppade på båten och följde med på en tvåtimmarstur längs Bråviken.
Bråviken är verkligen speciell... en lång och djup havsvik, formad under istiden,
med branta stup längs den norra strandkanten.
Ett fascinerande spår av naturens krafter genom tusentals år.
Vi åkte förbi Kolmårdens djurpark och kunde se både bergochdalbanan Wildfire och linbanan på håll.
Här står min fina vän Berit, som var med på turen.
Det var flera vänner på plats som jag kände, vilket gjorde upplevelsen extra trevlig.
En härlig och svalkande tur i gott sällskap.
Som grädde på moset bjöds det även på fika med nybakat... vetelängd och blåbärskaka.
Båten gjorde även ett badstopp, och ungarna kastade sig i vattnet med hjälp av en lian.
Vattnet höll visst 22 grader... helt perfekt!
Det är något särskilt med att se välkända platser från sjösidan.
Jag såg taket på huset där vi bor, vårt Sommarbo och Stenskär... en ganska fin känsla faktiskt.
Efter två timmar hoppade vi iland igen efter en härlig båttur.
Då hamnade vi på fina Restaurang Sjöstugan.
Att sitta där sådana här vackra sommardagar känns nästan som att vara utomlands.
Maken tog en öl och jag valde en päroncider.
Så ljuvligt att bara sitta där, njuta av värmen och titta på allt folk som rörde sig längs vattnet.
Senare på kvällen blev det sång ombord på båten.
Vi fick lyssna till Kvarsebo kyrkokör, och det skapade en så härlig stämning.
Jag älskar verkligen de där ljumma, ljusa sommarkvällarna... de känns nästan lite magiska.
Och tänk så härligt att Go'Glass har öppet ända till klockan 21.00!
Det fick bli kvällens sista stopp och ett perfekt avslut på dagen.
Vi tog varsin kula glass. Makens val föll på äppelpajsglass och jag valde hallon.
Enkelt, somrigt och precis sådär gott som glass smakar en varm sommarkväll.
En dag fylld av sol, hav och värme... sådana dagar bär man med sig länge.
Ta det lugnt i hettan, njut av sommaren och var rädd om dig min kära läsare!
Vi får passa på att samla fina stunder medan solen och de ljusa kvällarna är här.
Kram till alla... Anna
♥
(bilder fotade av mig)































































