onsdag 24 juni 2026

Konsten att tvivla på sig själv...

Nu börjar vernissagen i Gamla stan i Stockholm närma sig med stormsteg. 
Men om jag ska vara ärlig så är jag mentalt inte där alls. 
Inspirationen har lyst med sin frånvaro, och jag har inte riktigt haft någon lust att sätta mig att skapa.


Det lilla jag faktiskt har målat den senaste tiden har mest känts fel. 
Inte alls som jag sett det framför mig. 
Penseldragen vill inte riktigt som jag vill, och jag känner mig ringrostig... ordentligt ringrostig. 
Det var alldeles för länge sedan jag målade regelbundet, och det märks.

Häromdagen var jag hos Lotta, min gamla kollega och nästan-granne. 



Lottas dahlior stod i full blom och visade upp sig från sin allra bästa sida. 
Mina... de är betydligt blygsammare än så länge.



Lotta är otroligt skicklig, en sådan där riktig konstnär som får det att se så enkelt ut. 
Det är faktiskt hon som drog med mig på hela den här Stockholmstrippen från början. 
Hon har försökt peppa mig, inspirera mig och ge mig den där välbehövliga knuffen framåt.



Blev bjuden på en riktig go'fika... elvakaffe med smultron på strå, kolakaka 
och mjukt, nybakat vetebröd. Sånt som gör själen gott.



Och ja, vi får väl se hur det här slutar. 
Kanske landar jag i ett litet hörn någonstans på vernissagen ändå, 
med några tavlor upphängda och hjärtat i halsgropen.
På ett eller annat sätt måste jag hitta tillbaka till känslan.


Och framför allt... jag MÅSTE peppa mig själv!!

Allt ljus på dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

tisdag 23 juni 2026

Grönt är skönt...

Kärringtand, hundkex och kråkvicker i dikesrenen... sommaren står i blom.

Bjuder på vår söndagsmiddag som vi åt efter en heldag i vårt sommarbo...

Grillad fläskkarrè med chimichurri

ljummen potatissallad och egen smaksatt aioli...


Det här var riktigt sommarfräscht och gott. Köttet var perfekt grillat av min grillmästare. 
Enkelt kryddat med bara olivolja, salt, peppar och timjan, precis som det ska vara. 
Ibland är det enkla det allra godaste.




Piffa upp middagen med en snabb god aioli...
Blanda fin majonnäs med en riven vitlöksklyfta, lite salt och lite Fikon-balsamvinäger.
Gridellis Fico Verdi är dyr men dryg och JÄTTEGOD!!


Chimichurri passar perfekt till sommargrillat! 
Finhacka en schalottenlök, pressa en vitlöksklyfta, finhacka 20 g bladpersilja och 20 g koriander. 
Lägg allt i en skål. Halvera och ta bort kärnor och kärnhus från röd chili. 
Finhacka chilin och tillsätt till skålen. Citronzest från en citron.
Halvera den använda citronen och pressa ner saften från ½ citron i skålen. 
Blanda ner fin olivolja, lite grovmalen salt och 1 tsk socker.


Dressingen till potatissalladen
Blanda 1 msk dijonsenap, 2-3 tsk flytande honung, 3 tsk vitvinsvinäger, 
1 msk fin olivolja, salt och nymald svartpeppar i en skål.

Dela potatisen i mindre delar och koka mjuk i lättsaltat vatten.
 Strimla en halv rödlök och sugarsnaps. Skiva rädisor tunt. 
Blanda ner alla grönsaker och kokt potatis med dressing.


Efter en lång dag vid vattnet smakade det extra bra… som man brukar säga, sjön suger.





Ikväll Allsång på Skansen!
Glad sommar och smaklig måltid till dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)

måndag 22 juni 2026

Vid vårt sommarbo♥

 

Kära vänner! Nu börjar jag bli lite dagvill… har inte riktigt koll på dagarna. 
Men idag är det måndag, så igår var det söndag! 
Och imorgon, tisdag, ska jag INTE till jobbet... så det så!

Efter midsommar och allt... börjar ledighetskänslan verkligen infinna sig!
Ledig, Ledig med stort L. Vila, slappa, njuta och ta dagarna som de kommer.

Igår var vi nere vid vårt sommarbo... 
Så härligt och kul att det var folk nere vid sina sjöbodar också.
Det gav hela stället en så där extra gemytlig sommarkänsla.


Och jag tror baske mig att sista biten av jordgubbstårtan 
från midsommarafton smakade ännu godare så här några dagar efter.





Makens första dopp i Bråviken... då är det sommar på riktigt. Älskar’t!





Timmarna gick, och vi hade det hur skönt som helst.



Efter fem, sex timmar knallade vi upp igen, och maken satte på grillen.

Sommarlov!
Mitt sommarlov
Vad jätteskönt mitt sommarlov ska bli
Med bad och sol och jordgubbar och glass
Tänk när man springer barfota i gräset
Och humlor surrar kring i solens gass
Och jag ska önska mig många soliga dagar
Så det blir varmt i vattnet i vår vik...

Sång av Anita Hagerland


Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)