torsdag 25 juni 2026

En sommaräng...


När jag var barn plockade jag ofta blommor. 
Det fanns ängar överallt, fulla av färger och dofter, och det kändes som om naturen alltid var nära. 


Jag minns hur jag kunde gå länge och bara titta på alla blommor... 
smörblommor, röd- och vitklöver, hundkex, senapsblomster, kärringtand, blåeld, 
cikoria, förgätmigej, kråkvicker, malva, prästkragar och många, många fler.



Och nu tycker jag faktiskt att ängarna har kommit tillbaka, 
om jag jämför med hur det såg ut för 20 år sedan.
Vi har blivit mer medvetna om hur viktiga ängsblommorna 
är för vår miljö och för allt liv omkring oss. 
Fjärilar, humlor och bin hittar åter sina små paradis där blommorna får växa fritt.


Jag älskar att strosa genom en äng. Det väcker något i mig. 









När riktigt kaffe blev svårt att få tag på under kriget fick cikorian rycka in. 
Den rostade roten blev ett enkelt kaffeersättningsmedel... kanske inte lika gott, men bättre än tom kopp.

Malvan, nedan, är en gammal läkeväxt som har använts i hundratals år. 
Förr tog man den mot hosta, halsont och irriterad hud. 
Malva har länge varit både nyttoväxt och prydnad i trädgårdar.



Minnen från barndomens somrar... när dagarna kändes oändliga 
och jag cyklade, sprang och gick i träskor från morgon till kväll. 
Jag tänker på grusvägar som värmdes av solen och den där speciella lyckan 
när jag hittade smultron och små blåklockor längs vägkanten.
Det är något fint med att låta barndomsminnen vakna till liv igen. 
Att få känna samma dofter, se samma färger och för en stund vara tillbaka där allt var så enkelt.



Jag är tacksam för min barndom... fin, trygg och fylld av lycka. 
Och kanske är det därför en blommande sommaräng fortfarande känns som hemma. 



Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

onsdag 24 juni 2026

Konsten att tvivla på sig själv...

Nu börjar vernissagen i Gamla stan i Stockholm närma sig med stormsteg. 
Men om jag ska vara ärlig så är jag mentalt inte där alls. 
Inspirationen har lyst med sin frånvaro, och jag har inte riktigt haft någon lust att sätta mig att skapa.


Det lilla jag faktiskt har målat den senaste tiden har mest känts fel. 
Inte alls som jag sett det framför mig. 
Penseldragen vill inte riktigt som jag vill, och jag känner mig ringrostig... ordentligt ringrostig. 
Det var alldeles för länge sedan jag målade regelbundet, och det märks.

Häromdagen var jag hos Lotta, min gamla kollega och nästan-granne. 



Lottas dahlior stod i full blom och visade upp sig från sin allra bästa sida. 
Mina... de är betydligt blygsammare än så länge.



Lotta är otroligt skicklig, en sådan där riktig konstnär som får det att se så enkelt ut. 
Det är faktiskt hon som drog med mig på hela den här Stockholmstrippen från början. 
Hon har försökt peppa mig, inspirera mig och ge mig den där välbehövliga knuffen framåt.



Blev bjuden på en riktig go'fika... elvakaffe med smultron på strå, kolakaka 
och mjukt, nybakat vetebröd. Sånt som gör själen gott.



Och ja, vi får väl se hur det här slutar. 
Kanske landar jag i ett litet hörn någonstans på vernissagen ändå, 
med några tavlor upphängda och hjärtat i halsgropen.
På ett eller annat sätt måste jag hitta tillbaka till känslan.


Och framför allt... jag MÅSTE peppa mig själv!!

Allt ljus på dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

tisdag 23 juni 2026

Grönt är skönt...

Kärringtand, hundkex och kråkvicker i dikesrenen... sommaren står i blom.

Bjuder på vår söndagsmiddag som vi åt efter en heldag i vårt sommarbo...

Grillad fläskkarrè med chimichurri

ljummen potatissallad och egen smaksatt aioli...


Det här var riktigt sommarfräscht och gott. Köttet var perfekt grillat av min grillmästare. 
Enkelt kryddat med bara olivolja, salt, peppar och timjan, precis som det ska vara. 
Ibland är det enkla det allra godaste.




Piffa upp middagen med en snabb god aioli...
Blanda fin majonnäs med en riven vitlöksklyfta, lite salt och lite Fikon-balsamvinäger.
Gridellis Fico Verdi är dyr men dryg och JÄTTEGOD!!


Chimichurri passar perfekt till sommargrillat! 
Finhacka en schalottenlök, pressa en vitlöksklyfta, finhacka 20 g bladpersilja och 20 g koriander. 
Lägg allt i en skål. Halvera och ta bort kärnor och kärnhus från röd chili. 
Finhacka chilin och tillsätt till skålen. Citronzest från en citron.
Halvera den använda citronen och pressa ner saften från ½ citron i skålen. 
Blanda ner fin olivolja, lite grovmalen salt och 1 tsk socker.


Dressingen till potatissalladen
Blanda 1 msk dijonsenap, 2-3 tsk flytande honung, 3 tsk vitvinsvinäger, 
1 msk fin olivolja, salt och nymald svartpeppar i en skål.

Dela potatisen i mindre delar och koka mjuk i lättsaltat vatten.
 Strimla en halv rödlök och sugarsnaps. Skiva rädisor tunt. 
Blanda ner alla grönsaker och kokt potatis med dressing.


Efter en lång dag vid vattnet smakade det extra bra… som man brukar säga, sjön suger.





Ikväll Allsång på Skansen!
Glad sommar och smaklig måltid till dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)