onsdag 5 november 2014

Bjuder på smarrig inspiration!


När jag kommer hem från jobbet då är jag oftast trött och hungrig.
Livsfarligt att åka till ICA efter jobbet... för då slinker det lätt ner någon chokladkaka i matkorgen.
 Som jag sedan stoppar i mig när jag sitter i bilen och samtidigt förtränger att jag har ätit upp den!
Att planera maten och se till att allt finns hemma är det allra bästa.
Här kommer några enkla och spännande middagstips...


Asiatiska smaker av lime och ingefära älskar vi... sen vill jag tipsa om denna goda jordnötssås.


Godaste jordnötssåsen!

  • Finriv ingefära (1½ msk) och pressa en vitlöksklyfta. Tillsätt 2 1/2 msk japansk soja, 1 msk vitvinsvinäger, pressad saft från 1 lime, 2 msk flytande honung, 1 tsk sambal oelek och 50 g saltajordnötter. Mixa med stavmixer till en jordnötssås.


    • Hetta upp lite olja i en wok eller rymlig stekpanna. Stek strimlad kycklingfilé, blomkål, rödlök, sugarsnaps, lime i klyftor och pressa en vitlöksklyfta. Krydda med salt och limepeppar efter smak.
    • Servera med ris eller nudlar till den jättegoda jordnötssåsen.

    Krispig torskrygg med citronrisotto.


    Den här risotton var riktigt god till den fina torskryggen.
    • Sätt ugnen på 150 grader. 
    • Koka upp 1 l vatten med 4 tsk vitvinsvinäger och två tärningar kycklingbuljong. Ställ åt sidan. Finhacka två schalottenlökar och en vitlöksklyfta. Fräs all lök och 4 dl risottoris i lite olivolja i en rymlig kastrull. Späd riset med buljong, lite i taget. När det kokat in, tillsätt mer buljong och fortsätt så tills all buljong är slut eller tills riset känns mjukt. Rör då och då. Finriv det yttersta skalet från en citron. Blanda ner citronskal, 1/2 ask persilja och 75 g riven västerbottensost i risotton. Smaka eventuellt av med lite mer salt.
    • Krydda torskryggen med salt och svartpeppar. Vänd fisken i mjöl, sedan i ägg och sist i ströbröd. Stek torsken frasig i olivolja. Lägg över i en ugnsform och tillaga klart mitt i ugnen 10-12 min, eller tills fisken är genomstekt. 
    • Skär 250 g broccoli på längden i tunna skivor. Stek broccoli och 2 vitlöksklyftor (pressade) i en stekpanna med olivolja 2-3 min. Krydda med 2 krm salt och 1 krm svartpeppar.  
    • Servera till frasig torsk, citronrisotto och vitlöksstekt broccoli och en litensallad

    Smörstekt gös med vitvinsås och kantareller... JÄTTEGOTT!


    Gös från St.Annas skärgård och kantareller från Sörmlandsskogen. 
    Kan inte bli finare råvaror. Se Per Morbergs recept HÄR!

    Bon appétit!

    Kram till alla... Anna
    (bilder fotade av mig) 

    19 kommentarer:

    Bakom dörr nr. 11 sa...

    Mums så gott det ser ut :)
    Kram Pia

    Channal sa...

    Jättegott! :-)

    KRAM!!

    Unknown sa...

    Jag ääälskar Risotto, skulle verkligen vilja testa denna maträtt, den lät supergod! Kram Pernilla

    Home2tiny sa...

    Mmmm så mycket gott, du är verkligen en mästerkock. Kramisar Tina

    Channal sa...

    Den blev jättegod! Gör den!

    KRAM!!

    Channal sa...

    Ah! Det är bara att följa receptet!!

    KRAM!!

    Anne-Marie sa...

    Jaha, nu blev jag hungrig igen när jag kom till din blogg. :)
    Ser väldigt gott ut.
    Jag brukar handla en gång/vecka och jag vet på ett ungefär vad jag skall äta varje dag. Praktiskt när man jobbar hela dagarna.
    Kram!!

    Channal sa...

    Att planera sina inköp är bra för både kvalitén o plånboken!

    KRAM!!

    The Place To Be sa...

    Ser jättegott ut!!! Och det där med att handla när man är hungrig är livsfarligt som du säger...

    Kram Malin

    Annika sa...

    Så gott det ser ut, Anna!
    MUMS!
    Jag har lagat dina rätter förr. Alla så goda.
    Du, vilka skitsnygga ljusstakar du har. På den andra bilden. GILLAR!!!! GILLLAR!! GILLAR!!!
    Kramar!!

    Mamma C sa...

    Tack för alla goda recept som du delar med dig. Känner igen det där när man är och handlar hungrig. Alltid är det något onyttigt som kommer i magen innan man kommit hem.
    Kram Mamma C

    Ninelin sa...

    Tur jag redan ätit, hade blivit hungrig annars ;-)

    Här slinker det också ner en och annan chokladkaka när man minst anar det. . .

    Kram N

    Channal sa...

    Verkligen livsfarligt och dyrt!!

    KRAM!!

    Channal sa...

    Tack!! De är tio år gamla. Från Öland, Paradis Verkstan! Finns att köpa!

    KRAM!!

    Channal sa...

    Usch ja!! Sen mår man bara dåligt! Bättre att ha ett äpple i väska!

    KRAM!!

    Channal sa...

    Gott men jag behöver ingen chokladkaka! Mår bara dåligt efteråt.

    KRAM!!

    Blommiga Rutan sa...

    Mmmmm, låter supergott! Tror att det går bli torskryggen och risotton någon dag i helgen. Tack för fina recept!
    Kram Anncathrine

    Channal sa...

    Lycka till! Det är jättegott!

    KRAM!!

    Petra Nymans Dagbok sa...

    Ja det gjorde du verkligen! Tack så mycket ser så smarrigt ut allting! Trevlig fredag! Kramar Petra