tisdag 4 augusti 2015

Festmat!


I fredags bjöd vi hem några goda vänner som är gamla kollegor till mannen.
Jag hade dukat och gjort i ordning inomhus... vädret förra veckan hade ju inte varit det bästa precis.
Men strax innan de dök upp vid sex blev det blå himmel och strålande sol! 
Fort dukade jag ut välkomstdrickat och tilltuggen under bar himmel. Visst blir man lycklig av vackert väder?
Sedan dess har vi haft ett underbart sommarväder! Idag har det blivit brygghäng... tack solen!


Grekisk marmeladkonfekt, söta jordgubbar och små snittar till rosé... Fairy rose och blåklockor i vas.
Tycker om andhuvudet från Svenskt tenn som är en flasköppnare.




Efter en stund var det dags att gå in och sätta sig vid dukat bord... vi vågade inte att chansa att sitta ute.
Vi bjöd på något riktigt gott... en av mina favoriträtter Biff Manzo. En italiensk klassiker.
Skivad grillad oxfilé la vi på en bädd av ruccola med körsbärstomater, ringlad balsamvinäger toppad med parmesan.
Så GOTT! Se receptet HÄR
Egentligen ska det vara tagliatelle till biff Manzo men vi gjorde världens godaste rostade färskpotatis.
Till det serverade vi nyplockade kantareller som vi grillade med färsk grön sparris.



Du måste göra denna potatisrätt. Så GOD! Hittade receptet i Elle mat & vins påsknummer.

Rostad färskpotatis med parmesan och kapris.

Kan en sidorätt smaka så här bar? Testa själv! Vi gjorde till fem personer...
  • 1 kg små runda fina färskpotatis (skrubbad)
  • Olivolja 
  • Salt och pappar 
  • 200 g riven parmesan 
  • 2 msk kapris (avrunna) 
  • 4 salladslökar hackade 
  • Rödvinsvinäger
Sätt ugnen på 200 grader. Rör ner olivoljan i potatisen, se till att alla täcks. Salta och peppra. 
Häll ut på en ugnsplåt och rosta i ugnen i 30 minuter eller tills de är gyllene och mjuka. 
Häll över i en ugnsfast form, strö över parmesanen och ställ tillbaks i ugnen i några minuter tills osten smält.
Blanda kapris och salladslök med en skvätt rödvinsvinäger, salta och peppra. 



Klart det blev efterrätt! 
Perfekta chokladfondanter... du vet när man tar skeden igenom kakan så rinner chokladen ut.


Till det färska hallon, gräddglass, kaffe och ett glas hallonlikör med vit choklad.
 Passar perfekt till mörk choklad... mmmmmmmmmmmmmmm gottigottgott!


Vi satt ända till småtimmarna och hade det jättetrevligt med massor av prat och skratt!


Helt plötsligt kom det en stor grävling och sprang över tomten... S.C.A.R.Y!!
Jag skrek: "EN GRÄVLING"! Nejdå det var bara en katt fick jag höra av mannen. 
Tur att jag hade kameran framme... upp till bevis!



Bon Appétit!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

12 kommentarer:

Sahra sa...

Älskar dina recept och att se när du dukat upp till fest. Jag är en riktig potatisfantast så detta ska jag göra i dagarna
Kram

anettan sa...

Härliga skratt och god mat.......underbart. Kram Anette

Sallys hus sa...

Hallå där!
Gud så gott det ser ut alltihop....den där potatisen måste jag testa nån dag!
Å chokladfondant...det trodde jag bara det var tv-kockarna som kunde göra..;)
Å 22 l kantareller....jööööösses vad mycket!
Å din ö...alltså...så så vackert och åååå vad du tar fina bilder!
Man vill ju dit på direkten.
Kram Katarina

Villa Ell sa...

haha en katt?? lite annorlunda bara ;-)
åååååå gud vilken bjudning... allt var ju typ dregelvarning ;-)

Kram Sandra

Channal sa...

Tack! Gör det! Smaklökarna kommer bli glada!

KRAM!!

Channal sa...

Ja, det är underbart! KRAM!!

Channal sa...

Den potatisen ska du göra. Jättegod! Nu har vi svamp hela vintern :-)

KRAM!!

Channal sa...

Haha lite överraskande med en grävling. Inte så vanligt att se en på husknuten.

KRAM!!

Anne-Marie sa...

Det är bara att inse att man måste vara mätt när man tittar in här hos dig. :)
Oj, så mycket gott.
Jag blir avundsjuk på alla kantareller ni plockat. Givetvis finns ingen svamp här pga torkan. Även om vi inte har torka finns absolut inga kantareller i det här området.
Behöver mannen din glasögon kanske? ;)
Kramar!

Channal sa...

Haha till slut såg även han att det var en grävling och det var en överraskning :-) Jag är ingen skogsmänniska men när man ser skogen full med gula kantarellängar då är det kul! Nu blev jag hungrig! Frukost-tajm!

KRAM!!

Unknown sa...

Vad trevligt det ser ut. Du gör vackra dukningar. Den potatisrätten måste jag prova, man riktigt känner hur gott det är när man läser receptet. Hela menyn verkar helt fantastisk.
Önskar jag dig en underbar dag.
Kram
Maria

Channal sa...

Tack! Det är kul att ha bjudningar o laga mat! Underbar dag till dig med fast det regnar... KRAM!!