torsdag 2 februari 2017

Filmer du inte får missa!


La la Land...


När jag var liten älskade jag de svartvita dansfilmerna med Fred Astaire och Ginger Rogers som visades på TV.
Denna film är en romantisk hyllning till de gamla klassikerna... älskar't!
La la land är en mix av Singin'in the Rain och Woody Allen. 
Den är underbart sockersöt men samtidigt en sorgsen film. Betyg 5.




Lion...


Adoptionsdramat Lion är baserats på en sann historia.

"Saroo är en ovanligt klok och äventyrslysten 5-åring som bor i en liten by i centrala Indien. 
Hans storebror Guddu är hans idol och han vill precis som sin bror bidra till familjens försörjning. 
En natt så tappar de två bröderna bort varandra på en tågstation. 
Saroo hamnar på ett tåg som för honom hundratals mil bort till Calcutta där ingen förstår hans språk. 
Efter en tid som gatubarn hamnar han på ett statligt barnhem där man resultatlöst försöker hitta hans familj."

Den här filmen är så gripande. Ja, riktigt rörande och Google Earth är fantastiskt! Betyg 5.


Manchester by the Sea...


 Manchester by the sea utforskar relationer i skuggan av döden. 
Det är inte ofta filmer är så skickliga att hantverket syns i varje detalj. 
Så naket och så äkta. Ett mästerverk! Betyg +5.


 Nattdjur... Nocturnal Animals



Modeskaparen Tom Ford är tillbaka med sin andra långfilm. 
Ett laddat, knivskarpt estetiskt psykodrama som för tankarna till David Lynch. 
”Det känns inte som att jag har rätt att vara lycklig”, 
säger Susan (Amy Adams) till en väninna under en middag med jetsetkompisarna. 
Och när en ny bok av hennes ex-make Edward (Jake Gyllenhaal) dimper ner i posten börjar vi förstå varför.
Hennes ex har skrivit en utsökt roman byggd på hennes svek mot honom. Betyg 5.



Kvinnan på tåget...


Jag hade stora förväntningar på den här filmen eftersom jag bara älskade boken.
Till min bestörtning hade London bytts ut till New York!!!
Men, men hela filmen vilar på Emily Blunts axlar.
Hon håller ihop allt briljant, även när hennes karaktär faller sönder. Betyg 3.



Ta dig tid och se de här filmerna. Fyra femmor... det är inte dåligt!
Har du redan sett några av dem. Vad tyckte du?

Imorgon är det fredag och då ska vi ha lilla Frank och han ska även sova över. Mysigt!

Kram till alla... Anna
(bilder och filmer lånade från nätet)

23 kommentarer:

Hemma på Sjuan sa...

Tackar för filmtips! Det verkar vara filmer som passar mig, kram Suss

anettan sa...

Tack för filmtips! Kram Anette

Mamma C sa...

Många bra filmtips, tack.
Kram Mamma C

Channal sa...

De är jättebra!

KRAM!!

Channal sa...

Många bra på en gång!

KRAM!!

PaulaHelenas💕 sa...

God morgon fina du :) Många bra tips på filmer :)Inte sett någon av dem ännu !
Ha en fin fredag
Kram <3

Sweet Pea sa...

Jag bokade just biobiljetter till La la land imorgon. Jag älskade också svartvita Fred Astair filmer när jag var liten. Ser verkligen fram emot denna musikalen.
Ha en toppenfredag, snygging
Kram Petra

Home2tiny sa...

Tar tacksamt emot filmtips, nu går jag tyvärr inte så ofta på bio, men jag har nästan varje natt biotime här hemma i soffan. Japp många filmer och serier har det blivit i vinter. Ha en härlig helg vackra kvinna. kramisar Tina

Annika sa...

Ja, LaLa-Land ÄR underbar! SÅ fin. OCH sorglig. Jag gick tårar i ögonen flera ggr, mest får att jag satt och tänkte på min dotters framtid som skådis ...
Men den är så fin, den filmen. Vill se om den. TUNGT Oscarsnominerad. Tror ingen film varit mer nominerad sen Titanic.
OCH Manchester by the Sea är inget annat än ett mästerverk. Håller med. SÅ kraftfull och så välspelad. Helt och håller säker på att C Affleck får en Oscar för rollen. Vilken roll han gör.
OCH vilken HANDLING det ÄR!!!! WOW.
Anna, du får spetsa in dig på Jackie också. Ser att den har premiär hemma idag.
Natalie Portman gär ett helt otroligt porträtt av Jackie K!!! Tror de blir Oscar där.
Har inte läst boken The girl on the train. Vad knäppt att de bytt London mot NYC. tror jag väntar tills den filmen kommer på dvd.
Nocturnal Animals vill jag se.
Alltid kul med filmtips, och att höra om vad andra tycker :-)
Ha en fin helg!!

Ninnie sa...

Tack för filmtips! De tre första kommer jag absolut att se! Noctural Animals har jag sett, annorlunda och lite läskig film.Kvinnan på tåget har jag läst, men gillade inte den så mycket, kanske gillar jag filmen bättre?!?

Channal sa...

Hej Paula! Då har du några filmer att se fram emot. KRAM!!

Channal sa...

Å då får du en härlig upplevelse imorgon.

KRAM!!

Channal sa...

Finns ett otroligt utbud på TV-play, Netflix och HBO!

KRAM!!

Channal sa...

Visst är det en upplevelse att se filmen. Vill också se den igen! Karolina är i en tuff men rolig o spännande bransch. Jackie har jag planerat att se, ett måste.

Fin helg o KRAM!!

Channal sa...

Se de tre första. Noctural animals var riktigt creepy! Jag gillade boken, kvinnan på tåget. Men du kanske gillar filmen mer än jag.

KRAM!!

Mittgodastefinaste sa...

Det blir bio alltför sällan!!
Tusen tack för tips, det är ett så bra sätt att tömma hjärnan på annat skräp att se på film, helst på bio såklart!

Kram Jenny

Channal sa...

Film på bio är bäst!

KRAM!!

Unknown sa...

Tusen tack för dina tips. Skrattade lite när du skrev att du älskade svartvita dansfilmer som barn. Jag gjorde också det, var helt lycklig när jag fick se dessa filmer. Jag har bestämt att jag snart ska se La La Land. Ett måste. Flera av de filmer du anger står på listan.
Kram
Maria

Channal sa...

Visst var det en lyckokänsla när man satt framför TV'n och fick titta på en gammal Hollywoodklassiker med Fred o Ginger.

KRAM!!

Anne-Marie sa...

Vad bra med filmtips Anna!
Jag går nästan aldrig på bio numera men man kan ju ofta titta på film på annat sätt.
Kramar!

Channal sa...

Det där med att se film på annat sätt älskar jag! Kunna ligga i sängen hemma och titta när det passar. Så himla bra med streaming movies. Men "La la land" måste ses på en stor bioduk!

KRAM!!

Bakom dörr nr. 11 sa...

Jag älskar att se på film, så tack för tipsen.
Önskar dig en bra start på veckan.
Kram Pia

Channal sa...

Detsamma till dig! KRAM!!