måndag 27 augusti 2018

Några böcker ur min bokhylla...

I somras när jag var ledig då blev det en hel del böcker.


Bland det bästa jag vet är att få njuta av en riktig feelgood-roman. 
Vill tipsa dig om fem härliga hjärtevärmare, roliga romaner och må gott-läsning.

  • Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan - Polly hade allt! Jobb, bostad och pojkvän. En konkurs senare är hon alldeles ensam och när hon flyttar till ett rum ovanpå ett nedlagt bageri i en fiskeby återupptar hon sitt största intresse. Snart sprids doften av hennes nybakade bröd över strandpromenaden. Boken har alla ingredienser som en bra feelgood ska ha. Betyg 4
  • Sommar i det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan - Andra delen i Colgans ljuvliga feelgood-serie där Polly har hittat kärleken. Sommaren har anlänt till det lilla fiskeläget i Cornwall och Polly Waterford kunde inte vara lyckligare. Hon är förälskad i den vackra kuststaden hon kallar hemma, i sitt bageri på strandpromenaden, och mest av allt i sin pojkvän. Men under ytan gnager en oro. Den milda sommarbrisen som sveper genom staden verkar bära något olycksaligt med sig. Betyg 4

  • Strandcaféet av Lucy Diamond - En mysig lättläst feelgood om familj, vänskap, kärlek och vackra miljöer i Cornwall. "Evie Flynn har alltid varit familjens svarta får. När Evies älskade moster Jo dör i en bilolycka, ärver Evie mosterns strandcafé i Cornwall. Fast besluten att lyckas med något för första gången i sitt liv bestämmer sig Evie för att flytta dit, driva caféet och börja om från början." Strandcaféet är den första delen i en serie om Evies liv i Cornwall med romanser, familj och vänskap. Jag är väldigt nyfiken på fortsättningen! Betyg 3,5
  • Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan - Nu är hon tillbaka med en ny oemotståndlig hjältinna, Nina Redmond som älskar böcker. "Att para ihop rätt bok med rätt läsare är hennes passion. Men när stadens bibliotek lägger ner står hon plötsligt utan jobb. Med bilen full av övergivna böcker vet hon inte vad hon ska ta sig för. Efter ett möte med en karriärcoach får hon en idé. Hon ska starta en egen bokhandel, på hjul! Hon hittar den perfekta lilla varubussen i en annons. Det är bara ett problem hon måste flytta till Skottland." Betyg 4
  • Flytten till Cornwall av Liz Fenwick - 38-åriga konstnären Maddie Hollis blir änka samtidigt som hon ärver ett hus i Cornwall efter en kvinna hon inte känner. I alla fall tror Maddie inte det. Hon beslutar sig för att ta vara på arvet och bryter upp från London i förhoppning om att flytten till Cornwall ska ge henne och hennes tonåriga styvdotter Hannah en nystart i livet. Betyg 3,5

Vill även tipsa om dessa tre lysande romaner... inget feelgood här inte!

  • Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman - Är en ovanlig vardagssaga om dysfunktionella superhjältar. En mormors kompromisslösa kärlek till sitt barnbarn, och om grannarna i ett hyreshus som alla på sitt sätt slåss för en av de viktigaste mänskliga rättigheter som finns. Rätten att få vara annorlunda. Boken är skriven med en enastående komisk träffsäkerhet och med ett stort bankande hjärta. Betyg 5
  • Britt-Marie var här av Fredrik Backman - Ett varmt porträtt av en jobbig gnällkärring! Boken handlar om alla de i samhället som glömts bort, tappats på vägen eller som aldrig vågade ta klivet ut i omvärlden. Samma människor som utgör en stor del av samhällets ryggrad, utan att kanske någonsin få ett tack för det. Betyg 3,5
  • Swede Hollow (Svenskdalen) av Ola Larsmo - En bok alla borde läsa, en bok som berör och är högaktuell i dagens samhälle. Jag undrade varför maken låg och grät på Naxos. Nu förstår jag när jag själv har läst boken. Betyg 5 
”Swede Hollow var en ravin mitt i St Paul, Minnesota. Idag är den öde. Men vid sekelskiftet 1800--1900 bodde mer än tusen svenskar i en slum som stadens myndigheter beskrevs som ett pesthål. Barnadödligheten var hög, döden i arbetsolyckor likaså. Här samlades några av den miljon svenska migranter som aldrig lyckats ta sig in i det nya samhället – illa sedda av såväl amerikaner som mer väl lottade svenska migranter. Vi känner dem till namnen, inte mer. Människorna i ravinen är några av de svenskar vi sorterat bort ur vår gemensamma historia. Vi har valt att inte se dem, för deras erfarenheter gör något med vår självbild. Men då världen åter präglas av migration och folkvandring stiger de fram på nytt och vill bli sedda." 
Läs mer HÄR!



Bild lånad från nätet...

Förgyller lässtunden med en varm pläd och ett gott te i fin mugg.

Kram till alla... Anna
(Bilder fotade av mig)

16 kommentarer:

Lena/isklockan sa...

Tack för alla bra tips. Laddade ner Swede Hollow direkt :)

Channal sa...

Hej Lena! Det var länge sedan. Kul att se dig här igen. Ladda ner den. Så bra!!

KRAM

Mamma C sa...

Backman böckerna är bra tycker jag.
Kram Carin

Channal sa...

Ja, de är riktigt bra! Speciellt boken om Ove.

KRAM

Unknown sa...

Många bra böcker! Önskar jag kunde ha mer ro att läsa. Kram Pernilla

Razzy sa...

Jag läste mycket förr men har tappat bort den biten i mitt liv, kanske dax att läsa en bok igen, Kram Eva

Channal sa...

Haha nu när jag ska läsa på kvällen somnar jag efter tre sidor!

KRAM

Channal sa...

Börja med att lyssna på böcker! En bra start att komma in i läslusten.

KRAM

Åse sa...

Jenny Colgans böcker har jag plöjt igenom i sommar, nu har jag börjat läsa Anna Fredrikssons böcker lätt lästa feelgood böcker, sen väntar ett Litet liv av Hanya Yanagihara på mig. Det är härligt att ha lite god läsning när höstmörkret kommer krypande. Ha en fin dag Anna. Kram Åse

Sallys hus sa...

ÅÅå Jenny Colgans böcker har jag med läst i somamr, har sista kvar... så bra ju...riktiga mysiga feel good böcker... Blev sugen att strunta i städningen i kväll o läsa i stället...;)

Å vilken fantastisk babyshower....å att din mamma är med...SÅ gulligt ju...;)
Kram fina du!
Katarina

Channal sa...

Ja, Anna Fredrikssons böcker har jag också kvar. Passar som sagt bra nu till hösten. Tack för tipset!

KRAM

Channal sa...

Visst är det mysiga böcker! Sparar jul i det lilla bageriet till december.

Tack! Ja, det var mysigt med en babyshower.

KRAM

PaulaHelenas💕 sa...

Jenny Colgans böcker gillar jag med :) Har läst dem i sommar:)
Ha en fin början av veckan!
Kramar

Channal sa...

Visst är de bra!

KRAM

Anneli sa...

Så trevligt! Läsning berikar livet. Man får vara med i händelser och i miljöer och situationer där man aldrig skulle vara annars. Så lärorikt och så spännande, som om att leva i en parallell värld till verkligheten i varje bok man läser. Jag läser också massor och tipsar ofta andra om böcker. Man blir så ivrig och vill så gärna dela med sig av sina böcker och liven i dem. Läste just Mikael Persbrandts bok. Mycket bra, så intressant...Verkligen ärlig och utelämnande på djupet. Han ÄR Gunvald.
Kramen och ha det gott!
Anneli

Channal sa...

Tack för tips! Den boken ska jag försöka läsa. Visst är det härligt med böcker. Vill komma till Cornwall.

KRAM