onsdag 16 januari 2019

Kära vänner!

 I lördags började jag dagen med att baka.
Gick upp lite tidigare och bjöd på tre sorters nygräddade scones till frukost.
Ja, jag bakade scones minsann! Mysig helgfrukost.



Delade degen på tre. Ena degklumpen blandade jag ihop med hackade valnötter och den andra med russin. 
Den tredje fick vara naturell. Kavlade ut degarna ca 2 cm tjocka, tryckte ut bullar med ett glas.
Penslade dem med ett uppvispat ägg. Skjuts in i ugnen, 250 grader i ca 12 minuter.


Varma scones är mums... 
Smör med havssalt som smälter på russinscones med en bit pepparsalami och en tomatskiva.
Och ruskigt goda valnötscones med lagrad herrgårdsost med min päron- och ingefärsmarmelad.


De flesta gick åt... frös även in några som vi kan plocka fram efter hand.

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Det var länge sedan jag gjorde scones som är så gott. Smart att göra olika sorter av samma deg.
Kram Carin

Ninnie sa...

Å, så gott med nybakat! Ja, det är viktigt att hitta glädjeämnen och ljuspunkter när livet känns tufft, och att ha något att se fram emot. Ledsamt att höra att din kära mamma inte är så pigg... kämpa på Anna, och försök att se framåt i alla fall...Kram!

No34 sa...

Du milde sååå gott det lät, mest påläggen... ha ha ha. För jag är ingen brödälskare.. Men en bit nybakt brukar gå hem!!!
Ha det gott, kraaam Kate

Channal sa...

Roligt, lätt o snabbt att göra! Lyxigt med varmt nybakat bröd till frukost.

KRAM

Channal sa...


Tack! Att baka är lite som terapi! Sen blev maken glad. Det är kul!

KRAM

Channal sa...

Jag är ingen brödätare jag heller... men just nu blir det mkt bröd och godis!! Behövs just nu i vintermörkret.

KRAM

Anne-Marie sa...

Har nog aldrig bakat scones faktiskt. Ser jättegott ut.
Har förstått att din mamma har det litet jobbigt och att det givetvis påverkar dig och andra i familjen. Hoppas att du orkar och kan göra det roliga du har framför dig.
Kramar!

Channal sa...

Tack rara du för omtanken. Tänker på att du var ensam. Vi är fyra syskon som hjälps åt. Så skönt!

KRAM