fredag 6 januari 2012

Trettondagen!

...idag blev det en lång skön promenad med frostigt knarr under fötterna...
När vi kom hem tillredde mannen en god varm vegetarisk soppa till lunch!
Lasses vintersoppa med persilja och citronzest
  • Skala och skär 800 g potatis och 250 g persiljerot i små tärningar. Strimla 1 purjolök. Skala och klyfta 150 g schalottenlök. Hetta upp 3 msk olja i en rymlig kastrull. Lägg ner allt det skurna och pressa ner 2 vitlöksklyftor. Låt fräsa i några minuter.
  • Tillsätt 7 dl vatten och 2 tärningar grönsaksbuljong. Krydda med salt och svartpeppar. Koka upp och låt koka under lock i ca 10 minuter eller tills potatisen är mjuk.
  • Blanda ner 380 g gröna linser, avrunna och sköljda, i soppan. Krydda med spiskummin.
  • Skär 2/3 gurka i stavar och servera i ett glas.
  • Finriv skalet från 1 citron (bara av det gula, det vita smakar beskt). Finhacka 1 kruka persilja. Strö persilja och citronzest över soppan.
  • Servera soppan till varmt surdegsbröd, gurkstavar i ett glas och matlagningsyoghurt som du klickar i soppan.
{foton av mig
}

5 kommentarer:

Sahra sa...

Ingen is ännu. Helt otroligt vad olika det kan vara från år till år. Härligt att det blev så lyckat igår. Vi fick inget snöoväder, men något kallare.
Läser du http://attvaranagonsfru.se/?
Hon var nominerad som årets bloggmama. Har en jättepoppis blogg. Är helt underbar. I höstas vann hon en tävling där Ranelid tog över hennes twitterkonto för en dag. Där någonstans föddes nog idén till ett bloggevent i Malmö med Ranelid som talare. Så Ranelid, tapasbuffé, vin, prisregn i form av resor, Day, TineK prylar och sjukt mycket annat har hon lyckats fixa för 175 pers. Show. Makeupartist som kommer och visar sina bästa trix för oss brudar (antar att det är 98% brudar) mm mm.
När hon släppte biljetterna var jag på bröllop. Dessutom kändes det inte helt ok att åka ensam. När hon öppnade upp en reservlista frågade jag min äldsta vän om hon ville hänga på. Så nu väntar jag spänt på att jag verkligen får biljetter.
Puh. Vilket långt svar. Tänk Ranelid. I egen hög person. Man fick skicka med fem frågor till Björn och kanske kommer det att bli någon av mina frågor som kommer tas upp under kvällen. Wow liksom

Channal sa...

Wow vad häftigt! Håller både tummar o tår! Hennes blogg har jag missat, får kolla in den! Kramar

Anneli Stålberg sa...

Det ser helt underbart ut alltihop. Solen, snön och maten. Kram!

Annika sa...

ÅH vilka härliga bilder. Känner att det tickar till lite i hjärtat då jag ser dem!
Det ser så vintrigt ut trots bristen på is, och även snö.
Njut av er vinter. JAG väntar på min!
Kram!

Channal sa...

Ja, nu har vintern äntligen kommit till oss! Skönt att slippa det grå! KRAM Anna