fredag 9 mars 2012

Reklam!


Dags för fredagstemat Show and Tell via Annika "Life in the Suburb".
REKLAM står på listan idag. Hur påverkas vi? Faller vi för den?
Tänk när jag var liten och ung... då älskade jag reklam! Ville INTE missa reklamen innan biofilmen! Då sög jag åt mig de vackra människorna och alla härliga produkter! Tvättade håret varje dag med Timotej... vindsurfade och tuggade ett paket Juicy Fruit fullt av solsken. Doftade DATE Edt och gick i ett par Calvin Klein Jeans och halsade en Fanta så Festligt och Kul!!

Ja, idag är det något helt annat! Idag verkligen avskyr jag reklamen! Är så glad för Svt1 och Svt2 som är helt reklamfria. Föredrar att titta på serier från TV4 på TV4play, för då slipper jag reklamen. Tittar nästan aldrig på film på TV4. Reklamen förstör filmen + Nyheterna som är mitt i filmen!? Men gammal reklam ger mig roliga nostalgiminnen...

Klart att jag omedvetet blir påverkad av reklam! Lanseras det en ny doft eller mascara så blir Kicks som en magnet för mig! Står jag och väljer pasta så klingar det i huvudet "Barilla al dente"! Max har slagit ut McDonald´s och ska jag välja tandkräm bland 100 olika tuber så ser jag den kloka tjusiga tandläkaren för Sensodyn... den måste vara bästa!

11 kommentarer:

Wilma sa...

Oj, så många gamla reklamminnen, en gång var den ett kul inslag, nu suckar man mest och gör annat i mellantiden, som att surfa, eller nåt! Ha en fin fredag, kram!

Channal sa...

Visst är det så Wilma! Fin fredagskväll till dig! Kram!

Anneli Stålberg sa...

Jag var precis som du, jag älskade att se reklamen på bio. Och precis som du så ogillar jag verkligen reklamen idag. Vi spelar ofta in sådant som vi vill se för att kunna spola förbi reklamen. Jag tror att det är för att vi överöses av reklam numera, man blir överväldigad och nästan dränkt i den. Inte kul alls.

Fast de där gamla godingarna var kul att se igen.

Ha en riktigt härlig helg!
Kramar!

Channal sa...

Visst är det så Anneli! Det blir bara för mycket reklam! Ha en härlig helg! Kram!

Annika sa...

VI är så lika i vårt tyck och tänk, Anna. DET har jag verkligen förstått genom den korta tid jag följt din blogg (TUR att jag hittade dig!!).
Jag håller med om allt, allt du skriver.
Förr älskade jag reklam. NU kan jag inte med den.
Fyrans filmer går inte att se pga reklamen, och det är samma med filmer på reklamkanalerna i USA. DET går inte att se.
Vidrigt.
Åh vad jag älskar dina annonser idag!!! Vilken nostalgi, och reklamfilmerna!!
Ha en toppenhelg, själsfrände!!!
KRAM!!!

Saltistjejen sa...

Haha! Vilken nostalgitripp!!! Jag var likadan och ja jag minns den reklamen!! :-) Att se reklamfilm innan riktiga filmen på bio var ju en stor del av nöjet då! Nu är det inte alls likadant. Nu är jag som du och försöker undvika reklam så mycket jag kan.
TACK också för din kommentar hos mig ang Kony 2012! Jag kände inte alls till detta. Undrar nu om du ev har ngn länk eller annat tips på var man kan läsa mer om just det band IC har till Ugandas president. Intressant särskilt nu då Kony-kampanjen har tagit en sådan enorm fart.
Hoppas du får en fin helg!
Kram!

Charlie sa ... sa...

Helt underbart! jag älskade också reklam för typ 30 år sedan.

Så härligt att se dessa godingar igen! Juicy Fruit --- minns hur man satte sig tillrätta i biosalongen och så drog musiken igång och jag rös, tyckte det var så bra! Och Timotej....;) Tyckte hon var så vacker.

Fyran går verkligen inte att se på med Nyheterna och all reklam.


Spot on!

Kram och trevlig helg!

Channal sa...

Söt du är! Känner detsamma, vi är lika på många plan! Kul att vi hittade varandra! Kommer över o tar en fika snart :-)) Toppen helg till dig! KRAM!

Channal sa...

Har hört ang Kony 2012 på TV-nyheterna! Läst lite på fb! Måste finnas mer på nyhetsmedier på nätet. Reklam / propaganda påverkar oss! Att vara kritiskt granskande är viktigt! Källkritik jobbar vi med i skolan! Lätt att svälja allt med hull o hår!
Ha en toppenhelg! Kram!

Channal sa...

À pcket full of sunshine och Fanta, Fanta så festligt och kul kan jag höra mig själv sjunga 30 år senare! Snacka om jingels som sitter!
Toppenhelg till dig! Kram!

Nilla sa...

Vilken nostalgi-reklam du har hittat. Kul!