måndag 8 februari 2021

Att jobba hemifrån...

Kära vänner! Nu är det min tur att ha distansundervisning med ett gäng tioåringar.
Första dagen gick riktigt bra... TUMMEN UPP!
Denna generation födda 2010 är verkligen jätteduktiga på datorer. (De lär fröken.)



När jag jobbar hemifrån har jag större frihet att sitta lite var som helst och arbeta. 
Men för mig är det viktigt att skapa en separat arbetsplats och håll fast vid rutiner.
Vi följer klasschemat som vanligt och ses allihopa på nätet.
 Rast - pauser och lunch är ett måste... men hur kul är det att sitta själv och fika?


Får gotta till det lite så blir det mysigt... 
Första fikarasten bjöd jag mig själv på en kanelbulle och en hallongrotta.
Men så här kan jag ju inte hålla på... eller hur?


Till lunch blev det lite lättare... en varmrökt lax- och räksallad till surdegsbröd med ost.


Vad ska jag hitta på till lunch imorgon då?!!
Bortskämd är jag allt med supergod skolmat varje dag... ser det lite som en löneförmån fast jag äter med eleverna

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Annika sa...

Lycka till! FÖr min del är tycker jag ju att distansundervisning och att jobba hemifrån är helt okej. Man slipper pendla, kan äta vad man vill och sällskapa med hunden ;).

Men mina studerande är ju äldre än dina elever - och även många av dem tycker det blir jobbigt med distansundervisningen i längden. Hoppas det går bra för tioåringarna! Vet du hur länge de tänker låta er vara online?

Kram

Mamma C sa...

Så även på mellanstadiet kör ni distansundervisning.
Kram Carin

Annika sa...

Aha, så det är SÅ hos dig nu, även på mellanstadiet. Här har ju skolorna kört så i snart ett år. OCH jag vet hur otroligt UPPGIVNA många är och hur ILLA det är för många barn som verkligen lider under denna svåra tid.

Nu börjar skolorna så sakteliga rulla igång igen. Min svägerska--gymnasielärare--är så less på denna hemundervisning att hon håller på att spricka. MEN som sagt, i mars ska hon tillbaka till skolan igen. Tror hon gläder sig och fruktar på samma gång. ALL kommunal skolpersonal i min kommun har fått vaccinet.

Undervisningen kommer att ske som hybrid, två dagar i skolan för halva klassen, två dagar hemma och sen femte dagen helt online. Problemet är ju att ha halva klassen på länk medan man undervisar fysiskt. Ja, det blir intressant att se hur det går. MEN det är bra att skolorna öppnar igen. För gissa om många tagit smällar land skolbarnen under detta år.

Hur funkar det hos dig? Är det virtuellt fem dagar i veckan?

Kramar!

Channal sa...

Jag tycker också att det är helt ok! Slipper sätta mig i en kall bil o skrapa rutan kl.07:00. Sen går det riktigt bra för de allra flesta elever. Nytt o spännande också.

KRAM

Channal sa...

Bara vår skola. Anledningen till nedstängningen är ökad smittspridning av covid-19 bland personalen. Får se hur länge det blir.

KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Grundskolan funkar bra. Den är öppen som vanligt. Det är bara tillfälligt som min skola har distansundervisning. Kul och spännande just nu. Anledningen till nedstängningen är ökad smittspridning av covid-19 bland personalen. Vi kör säkert på som vanligt efter sportlovet.

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,
Jamen visst går det bra för eleverna. De lever ju sina liv digitalt för övrigt så att slänga in skolan där också är väl hur okomplicerat som helst. Som lärare känner jag att det är jag som behöver få in vanan och lära mig.

Fantastiskt att ni får sitta hemma och undervisa. Vi får bara vara hemma och delta digitalt på möten och ha så kallad vit tid hemma. Gällande undervisning så måste vi åka till skolan, sitta på plats och undervisa digitalt.

Ha det gott och njut av att få vara hemma lite. Tids nog går vi tillbaka till det normala.

Kramen, Anneli

Channal sa...

De är duktiga digitalt och detta är bara under en kort period. Det är vi vuxna som inte ska mötas. Hoppas vi snart får komma igång som vanligt igen.

KRAM