tisdag 2 augusti 2022

Perfekt städväder...

Kära vänner! Ute är det 23 grader och växlande molnighet... så jag har börjat storstäda!
Det är inte roligt att städa men det måste göras... jag delar upp det på två dagar. 
Fortsätter imorgon... så det så!


Det är mycket roligare att laga mat. Idag bjöd jag på en fasligt god moussaka. 
Det är en riktigt härlig rätt! Lättlagad, snabblagad och omtyckt av alla.

Moussaka med fetaost...


Värm ugnen till 225°C (varmluft) eller 250°C (vanlig). 


 Hetta upp lite olivolja i en rymlig stekpanna och fräs en finhackad schalottenlök, 
två pressade vitlöksklyftor och fin nötfärs (ca 150 g) i ca 4 min. 
Tillsätt en burk krossade tomater, 1 msk torkad rosmarin, 1 tsk malen kanel och 1 tsk socker. 
Sjud ca 10 min. Smaka av med salt och nymald svartpeppar. 


Bechamelsås: Smält 1 msk smör i en kastrull och pudra över 1 msk vetemjöl. 
Vispa ner 2 dl mjölk, lite i taget. Låt koka ihop till en riktigt tjock sås. 
Ta från plattan och rör ner ett ägg och 1/2 paket smulad fetaost. 
Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar.  


Skär en stor aubergine i tunna skivor, ca ½ cm. Lägg auberginen på en plåt med bakplåtspapper. 
Ringla över lite olivolja, krydda med lite salt och nymald svartpeppar. Tillaga i ugnen ca 15 min.


Smörj en ugnsform. Lägg ett eller två lager med aubergine i botten, sedan köttfärssås och sist bechamelsås. 
Toppa med resten av fetaosten. Gratinera högt upp i ugnen ca 15 min, tills moussakan fått fin färg.



 Till moussakan vår egen gurka och Kalamataoliver.
Ja, jag vet att jag tjatar om vår gurka. Är faktiskt lycklig och stolt över gurkplantan!
Minns när jag odlade mina första tomater på min lilla balkong på Klingsbergsgatan 73.
De blev som mina barn... jag kunde inte skära i dem eller knappt äta upp dem. 
Hahaha... typiskt Anna 20 år!



Det är hur skönt som helst att sitta ute och äta... vi njuter så länge det varar!


Dagens eftermiddag bjöd på en spegelblank blå Bråvik.


Så här kan det se ut när jag har dukat... 
Inez som sov över hos oss i helgen sa att vi alltid har fest här. Gulle!
Jo, vi har ju oftast fest här när hon kommer till oss. Men hon menade att vi har fina underlägg.
Jag sa att det är väldigt praktiskt om man råkar spilla. Enkelt att torka upp.



Renskrapad form måste väl vara bästa betyget?


Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Smaklig måltid och Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Mmmmm, så gott och det var väldigt länge sedan jag gjorde den rätten.
Det finns ju bra mycket roligare saker att göra än att städa, det håller jag med om.
Men nu förtiden är det inte så jättejobbigt eftersom vi inte har så stort längre. Men det känns ändå som ett onödigt måste ibland.
Vackert med ett spegelblankt Bråviken.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Grattis i efterskott, du hade namnsdag igår! Jag har aldrig varit bra på att städa just för att det är så himla trist! Men jag är proffs på att pynta =)

KRAM