torsdag 28 juli 2011

Naxos i mitt ♥

Oj, oj vilken sommarvärme... härligt att vara hemma också!

Den här ön blev mannen och jag helt förälskade i... vi skulle lugnt ha kunnat stanna en hel vecka till! Jag är säker på att vi kommer tillbaks! Vi fick två helt olika semestrar. 
Vi tyckte om dem båda, Santorini och Naxos!



Men den här ön kan man nog aldrig tröttna på! 
Naxos stad hade ett stort utbud med pulserande spännande uteliv med en egen liten hamn med gästbåtar och fiskebåtar. 
Flera olika stränder att välja på utan att trängas mellan solstolar. Älskar't!


De varma kvällarna var underbara... mannen tog ett kvällsdopp mitt i stan!

Inte en dag under 30 grader. 
Sent på kvällen var det mellan 28-31 grader varmt och på dagarna var det mellan 35-40! 
Varken jag eller mannen har upplevt det tidigare. 
Att ligga på stranden var ett måste... jag var ju smart som gick ut för att handla vid 17.00 en gång! 
Jag har aldrig svettats så mycket i hela mitt liv... det bara dröp om mig, det var som att stå i en dusch!
Men annars bara vi njöt av värmen... mmmm... underbart!

Naxos är en stor vild och vacker ö och den kändes genuint grekiskt. 
Vi hyrde en bil en dag och åkte upp till bergen. 
Det var en enastående naturupplevelse... två falkar kom svävande mellan bergen i dalgångarna och dök ner efter sina byten. 
Jag har hört talas om ljunghedarna i Skottland men Naxos GULA ginsthedar som täckte bergen var hisnande... och doften som slog emot oss i värmen var underbar! 
SÅ Tjusigt, ja riktigt TJUSIGT!


Kourosen i Apollonas har legat här mer än 2500 år. Påminner om figurena på Påskön. Rätt så fascinernade... Det är Dionysos som är avbildad på språng att gå iväg!


Här kan du se hur bergen är täckta med ginst...
gult, Gult, GULT så långt ögat kan nå och ljuvligt doftande!

Mitt bland bergen låg det kritvita tysta små byar som var helt opåverkade av turism... här kunde man samla tankarna i skuggan och slås av den otroliga stillheten och ljudet av syrsor och kacklande höns.


Vissa delar med cypresser, vinrankor och olivträd kunde påminna om Toscana.



I Agia Anna fanns det klippor som jag älskar att ligga på... 



Och helt plötsligt dök det upp en stor sten som såg ut som en strandad haj! Hjälp! Haha.. Häftigt!


Vi bodde i Naxos stad i en fin lägenhet med två badrum och två balkonger... 
frukostbalkongen mot ost och middagsbalkongen mot väst! 







Men det bästa var att det bara tog tre minuter så var vi vid sandstaranden Georgios Beach...
där hittade vi en EGEN liten strandbit... Lovely




Klockan 06.00 gick båten från Naxos för färd hem... en vacker upplevelse att få se soluppgången.




Naxos... en ö att älska och komma tillbaks till många gånger!



{foton av mig}

5 kommentarer:

Habibty sa...

Ljuvliga bilder! Det verkar som ni har haft det helt underbart! Kram Nina

Lena/isklockan sa...

Ett riktigt drömställe. Dit skulle jag verkligen vilja åka nån gång.

Underbara foton!!

Kram

Channal sa...

Nina: ja helt uuunderbart... säkert hade ni det likaså!
Lena: Ja, åk dit! En fantastisk ö!!!

KRAMAR Anna

Rosor och Pioner sa...

Naxos...ljuvlig ö och dina bilder oxå.
Gillar även det grekiska folket, trevliga.
Kram Susanne

Channal sa...

Susanne: Absolut ljuvlig ö och grekerna är supertrevliga!
Kram Anna