lördag 2 november 2019

Allhelgonahelgen✨


Idag tänder vi ljus och smyckar gravarna på kyrkogårdarna för att minnas de döda.


Allhelgona är den helg på året då vi tillsammans med människor minns dem som har lämnat det här livet. 
Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla.
Ju äldre jag blir desto mer blir jag påmind om att vara tacksam för varje dag här på jorden.
Jag är rädd för att dö för tidigt, att inte få umgås och följa mina barn och barnbarn.


Igår, den 1 november var det 30 år sedan jag flyttade in i mitt hus som var alldeles nybyggt.
Älskar varenda kvadratmeter! Önskar 30 år till i huset! Då blir jag 86 år, tio år yngre än min mamma.


Min äldsta bror och jag tog med oss mamma upp till Oxelösund för att göra fint hos pappa och våra mor- och farföräldrar.


Mamma var fikasugen så innan vi åkte till kyrkogården svängde vi ner till Birgers konditori.
Det kondiset fanns även när jag var liten. Vi flyttade från Oxelösund 1967.
Inte ofta man hittar en Windsorbakelse i Norrköping... blev en var och jag köpte även hem en till maken.


Pappa fick ett hjärta av mossa med röda rosor... så fint!



Ikväll tände vi även ljus för pappa/morfar/gammelmorfar och Teddy.



Vackert och stämningsfullt på djurkyrkogården... så många saknade små vänner.


Ett stort rött hjärta och en lykta lyser fint hos Teddy...


Vi får inte blanda ihop Alla helgons dag med Halloween... det är två olika traditioner.


Hemma på Kungsgatan hade de Halloween som var i torsdags, den 31/10. 
Jag blev jätterädd när jag kom dit.
Eller? Nja, det var nog de sötaste monstren jag har sett!


Frank tillsammans med sin kusin på halloween-kul i Kolmårdens djurpark.

Tre gånger plingade det på dörren hemma hos oss...  - Bus eller Godis? 
Vi hade tyvärr inget godis men maken sa att de gärna får komma in på lite glass. 
Men de ville inte göra sig det besväret... hahaha! Blev inget bus i alla fall!

Kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Så vackert med alla fina ljus som lyser upp i mörkret till minne av våra nära och kära.
Nej, man får verkligen inte blanda ihop denna helg med halloween.
Här kom ingen och ringde på men hos några vänner hade det varit några barn och knackat på.
Ha en fin söndag.
Kram Carin

Channal sa...

En stor helg här i Sverige. Tänder de ljus o gör fint på gravarna även i Spanien. Eller är det en protestantisk högtid.

KRAM

Annika sa...

Ja Allhelgona alltså, vilken underbart fin dag. Den uppmärksammas inte här hos oss, åtminstone inte som helgdag. Det är synd.
Här har det helt med att göra att de skiljer kyrka och stat åt och att de därmed inte uppmärksammar religiösa dagar (jul och påsk undantag, men så är de korta också. Runt påsk finns inte en enda extra dag ledig. OCH julen är ju bara juldagen som uppmärksammas som röd dag). Våra stora helgdagar är (förutom jul då) helt religionsfria, Thanksgiving, 4 juli, Memorial day, Labor day etc.
Men, jag hade gärna önskat samma vackra allhelgona som ni har.

Halloween är ju bautastor, som du vet. Men ingen helgdag per se. Ingen är ledig. Helt rätt, inte blanda ihop Hween och allhelgona.
Jag hade säkert 50 barn på Halloweenkvällen. men så är det ju en jättestor dag här också. OCH en mkt, mkt trevlig sådan.

Kramar till dig!!

Channal sa...

Haha 50 barn! Lugn kväll! Hoppas du slapp bus och hade tillräckligt med godis. Nu nalkas väl Thanksgiving. En fin helg!

KRAM