onsdag 16 september 2020

Svartkål...

 Vitlöksfräst svartkål med rostade pinjenötter och hyvlad parmesan.   


En enkel och snabblagad rätt med svartkål som passar lika bra till grillat, i pastan eller till lax som idag.


Strimla kålen, skär bort de grövsta stjälkstockarna i mitten av bladen innan. 
Stjälken blir lätt seg och svårtuggad. Fräs sedan kålen i olja en stund.


Pressa sedan i 1 -2 vitlöksklyftor (efter smak) och fräs någon minut till. 
Salta lätt och häll över 1 dl vin. Låt puttra tills vätskan nästan helt kokat in. 
Svartkål behöver hettas upp för att den goda smaken och fina konsistensen ska komma till sin rätt. 
Servera med rostade pinjenötter och hyvlad parmesanost. 



Vet inte hur många 100 tomater vi har plocka från vår balkong den här sommaren. Så söta och GODA!


Och hur skönt är det inte att kunna sitta ute och äta middagen... 


De svarta tomaterna heter Indigo Rose... tomatköttet blir mörkt rött. De är jättegoda.


Svartkål är en korsning mellan savoy- och grönkål som är en uppskattad ingrediens i rätter från Toscana. Den här sorten hör hemma i en vintrig minestrone eller ribollita, rustik toscansk bondsoppa, se HÄR
Eller som idag... bara stekt med vitlök till lax!


Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare.

Bon Appétit och Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Tack för det receptet.
Skönt att kunna sitta ute och äta ännu hos er.
Kram Carin

Från Glam till Damm sa...

Mums så gott! Och vilken vacker rätt. Jag lagade också lax igår :-)

Ha en underbar dag!

Kram, Anneli

Annika sa...

HAR fått så många goda recept från dig.
Ska absolut ta mig an detta också. TACK!!
En gång tipsade du om en fejk beasås- DET är den enda sås jag gör numera när jag ska ha bea. Den är perfekt!!

Sen måste jag fråga, på en bild i ditt Middle age-inläggstår du i gult framför en vägg där du har två Iittala tavlor.
VAR har du köpt dem? SÅ fina.

Kramar!!!

Channal sa...

Vi får passa på så länge det går att sitta ute!

KRAM

Channal sa...

Lax passar till det mesta och är alltid gott!

KRAM

Channal sa...

Tack! Vad kul! Den falska bean är mums! De tavlorna har jag gjort själv. Decoupage, de är gjorda av servetter. Visst är de fina?

KRAM

Annika sa...

TACK!! SKITBRA!! Jag vill också göra såna.
JA, de är grymma, Anna.
VILL HA!!!

KRAM och tack för att du berättar !!

Channal sa...

🤗 KRAMAR