söndag 27 december 2020

Annandag jul 2020

1948 gifte sig mina föräldrar på Annandag jul... 72 år sedan.


Den dagen firade vi alltid hemma hos mamma och pappa med kalkonmiddag.
Fattar inte att det är 22 år sedan vi firade deras guldbröllop på Villa Solliden här i Kolmården.


Underbart vacker ljusstake från Georg Jensen som vi fick i julklapp av Lotta, Ida och hennes söta lilla familj.
Vi blev verkligen jätteglada för denna klassiska ljusstake. 1000-Tack!


UNICEFs julkulor pryder vår gran fint... känns gott i hjärtat!




Tycker om alla mina tovade tomtar med fårskinn som står i fönstret och lite här och där...


Och vi får inte glömma Jesusbarnet i krubban... det är ju därför vi firar jul.


Mellandagarnas underhållning... Hem till jul säsong 2 och Familjen Bridgerton Netflix
Älskar't! Båda serierna får FEM stjärnor av mig av FEM möjliga. ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️



Årets motiv på mellandagarnas pussel är världens apor på 500 bitar. Julklapp från maken!


Så nu har jag fullt upp... rogivande sysselsättning. 


Håller även på för fullt och planerar nyårsmenyn... 
Googlar runt lite för att få inspiration. Äh... vi kör det godaste!


Råraka med löjrom, gräddfil och hackad rödlök
Oxfilé, hasselbackspotatis, rödvinsås och en liten sallad.
Kall jordgubbssoppa med flädergrädde.

Puss o Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Ninnie sa...

Härliga julbilder! Ja, julen är verkligen barnens högtid, så underbart att se glädjen och lyckan hos dem. Och så mycket god mat...
Så härligt att julen bjöd på lite solsken och frost, det behövde vi efter allt gråväder! Nu får vi hoppas på ett bättre år, och att vi kan börja vara nära varandra igen.
Ha en god fortsättning på julledigheten!

Channal sa...

Tack! Ja, 2021 måste bli ljusare och ett bättre år! KRAM

Mamma C sa...

Vilken fin julklapp ni fick och din nyårsmeny är ju strålande.
Kram Carin

Channal sa...

Tack! Det blir nog gott! Ett säkert kort.

KRAM

Pia sa...

God fortsättning! Ujamej vad jag är dålig på att lämna ett avtryck här. Läser såklart alltid bloggen men sen tar det stopp.
Den fina ljusstaken fick jag också i julklapp av barnen men i den andra färgen (guld/mässing). Hade inte önskat nåt så det var en fin överraskning.
Vi brukar också äta råraka men nu gjorde vi det på julaftonskvällen så i år blir det en annan klassiger, Toast Skagen. Har smetana på rårakan ist för gräddfil och det är så gott. Oxfilé här också men med pepparsås och nån potatisvariant. Efterrätt är inte bestämd än.
Vi går ju i väntans tider också. Sonen och hans fina flickvän hade bf den 21 december och ännu har ingen liten bebis kommit så det är så spännande...
Ha det gott nu och gott slut! Kram

Från Glam till Damm sa...

Hej!
Men vilken otroligt fin julklapp från barnen! Den ljusstaken har jag gått och kikat på minsann, men eftersom jag fick Vänskapsknuten av flickorna i 50-års present förra året så har jag slagit den ur hågen. Men ack så fin! Njut av den.

Tack för tips på Netflix-serier och tack för tips på mat, både från förra inlägget och i detta. Jag är i stort behov av att ändra mina rätter på julbordet. Det blir för mycket same, same...

Ha en underbart fin kväll!

Kram,

Anneli

Channal sa...

Hej Pia! Åh så underbart, snart är du farmor. Förstår att väntandet är pirrigt. Du har något underbart att se fram emot.

Ja, smetana är både krämigare (fetare än vispgrädde), sötare och godare. Kör den lättare varianten. Stod i valet o kvalet. Festligt och gott till nyår för oss båda!

Massor av Kramar!!

Channal sa...

Hej Anneli! Ljusstaken var en överraskning vi hade inte önskat oss någonting.

Du kommer älska Bridgerton! Lovar, vi har samma smak!

KRAM