lördag 12 december 2020

Middagstips!

I dag blev det sovmorgon! 
Kroppen tog igen vad den missat i fråga om sömn…med råge får jag nog säga! 
 Maken väckte mig med frukost på sängen klockan tio till Melodikrysset!


Fredagsmys med varm smörgåstårta. GUDAGOTT! 
Det här är väl ett sånt där klassiskt vandringsrecept som de flesta har en variant på. 
Min fyllning: Steker bacon, champinjoner, röd paprika och purjolök tillsammans. 
Rör i en burk crème fraîche och makar av med salt, peppar och lite paprikapulver.
Varvar fyllningen mellan skivor av hönökaka. Toppar med tomater, riven ost och oregano.
Ca. 20 min i 220 grader varm ugn. Perfekt med en liten sallad till.


Grå, gråare, gråast... hittills inte en enda soltimma i december.




Dagens lunch... Tommy Myllymäkis traditionella dillkött.
En klassiker som aldrig går ur tiden. Se receptet HÄR!
Min mamma gjorde dillkött till mig och jag har gjort dillkött till mina barn. 


Åh denna gryta är helt fantastisk... enkel och supergod! 
Dillkött är en riktig svensk klassiker med kalvkött som blir mört i den sötsyrliga såsen med ättika och socker.


Så här mörkt är det redan klockan 15.15 här hos oss... nu är det kolsvart!
Snart skolavslutning! Inte klokt så fort det har gått! Nu närmar sig verkligen julen med stormsteg!
Strax Så mycket bättre 2020.
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Varm smörgåstårta är så himla gott. Inget fel på dillkött heller.
Här hos oss mörknar det vid 18.00 nu och mörknar rätt snabbt då.
Tyckte att Så Mycket Bättre var jättebra idag. Många fina tolkningar av alla artisterna.
Kram Carin

Channal sa...

Ni har tre timmar längre med sol och säkert skiner den under dagen också! Jag behöver D-vitamin!! Visst var det många bra tolkningar. Fick gåshud när Helene sjöng Krunegårds låt! Så bra!!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Mums så mycket gott!

Varm smörgåstårta kommer jag ihåg från 80-talet och jag har nog inte ätet det sedan dess, men mums så gott. Jag ska nog leta upp något gammalt recept. Jag minns att min mamma hade ett där det bland annat var kaviar och purjolök i fyllningen....

Ja, nu blir det mörkt så tidigt och här i Dalarna har vi nu dagar där det knappt blir dagsljust längre.

Vad fint ni har hemma. Jag är stört-kär i din kökstapet!

Kramen, Anneli

Channal sa...

Tack! Den blommiga tapen lyser upp i dessa tider och det behövs. Ingen sol!! Det är säkert 10-15 år sedan jag gjorde en varm smörgåstårta. Passar till fredagsmyset.

KRAM