söndag 17 mars 2024

Filmtajm🍿


Nu nÀr Mello Àr över kÀnde bÄde maken och jag att vi ville hitta pÄ nÄgot!


SÄ vi gick pÄ lördagsmatiné... vi sÄg den hyllade filmen Den sista resan av Filip och Fredrik.
SE DEN!! Absolut en av de BÄSTA filmerna maken och jag har sett! Vilken pĂ€rla!
SÄ mycket vÀrme och kÀrlek med massor av allvar, sorg och humor. Helt fantastiskt underbar!


Filmen Wonka sÄg Lotta och jag pÄ bio nÀr den hade premiÀr. Nu finns den pÄ HBO Max att se.
En fĂ€rgsprakande film med mycket sĂ„ng och dans. BĂ„de Lotta och jag gillade den jĂ€ttemycket! 
Bra om du har sett filmen Kalle och chokladfabriken (Helst den med Gene Wilder) innan eller lÀst boken.
HÀr hemma Àlskar vi alla Roald Dahls böcker... och en av dem Àr Kalle och Chokladfabriken.


Första sĂ€songen av Feud handlade om catfighten mellan Betty Davids och Joan Crawford, se HÄR!
Nu finns Feud sĂ€song 2 ute pĂ„ HBO Max. Den handlar om nĂ€r Truman Capote svek alla sina societetsdamer
 i New York med den skvallertunga romanen Answered prayersEn lysande miniserie!
Societetsdamernas gunstling Capotes svek mot dem gjorde att de frös ut honom. Slutet Àr genialt!


The New Look, en miniserie om Christian Dior finns att se pĂ„ AppleTV. 
Bra och spÀnnande om du Àr intresserad av historia och modehistoria som jag.
Juliette Binoche spelar Coco Chanel som var en konkurrent till Dior. 
Serien Àr politisk, handlingen utspelar sig under tyskarnas ockupation över Frankrike.
Jag visste inte att Christian Dior skapade balklĂ€nningar till nazisternas fruar 
medan han syster Catherine Dior var en fransk motstÄndskÀmpe mellan Ären 1941-1944.
1944 arresterades hon i Paris av Gestapo, torterades och deporterades till ett koncentrationslÀger.
Sen att tyskarna ville att Coco Chanel skulle bli deras spion mot britterna.


WOW! Denna serie Ă€r tung och galet BRA! Comedy-Crime nĂ€r det Ă€r som bĂ€st! 
Guy Ritchie har gjort det igen! Minns ni hans film Lock, Stock and Two Smoking Barrels frÄn 1998?
PĂ„ Netflix hittar du  miniserien The Gentlemen som Ă€r i samma genre.

True detective: Night country pĂ„ HBO Max Ă€r ett riktigt mörk kriminaldrama inspelat pĂ„ Island. 
Jodie Foster har fÄtt en mÀktig drömroll som hÀrjad Alaskapolis som fÄr ett mystiskt försvinnande pÄ halsen. Serien tar upp Àmnen som miljöförstöring, girighet och ursprungsfolks rÀttigheter.


Vill du se nÄgot lugnare och ljusare men med ett sorgligt slut kan jag tipsa om En dag pÄ Netflix.
Pocketboken En dag lĂ€ste jag nĂ€r vi var pĂ„ Parga för första gĂ„ngen 2012, se HÄR!
Tyckte mycket om den boken och Àven filmen som kom 2011 med Anne Hathaway.



Ännu mer kultur blir det idag! Vi Ă€r bjudna pĂ„ söndagslunch och efter det blir det teater!


Trevligt veckoslut, hoppas att du min kÀra lÀsare har haft en fin helg!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig och lĂ„nade frĂ„n nĂ€tet)  

6 kommentarer:

Mamma C sa...

MÄnga bra tips pÄ filmer och serier. Tack, tack.
Ha en fin söndag med lunch och teaterbesök.
Kram Carin

Ninnie sa...

Hej Anna!

Tack för film- och serietips!
SÄ mysigt att gÄ pÄ helg-matiné! "Den sista resan" Àr en film som jag absolut ska se!
Jag tittar just nu pÄ en serie pÄ svtPlay, Normala mÀnniskor. Gillar den mycket!

Ska bli spÀnnande att höra vilken teaterpjÀs du sett..!
Blir alltför sÀllan som jag gÄr pÄ teater...

Hoppas du ocksÄ fÄtt njuta av lite (eller mycket!) sol idag.

Kram frĂ„n Ninnie ❤️

Channal sa...

Hej Carin! VarsÄgod! Tack, min söndag har varit supertrevlig!

MĂ„ gott och KRAM

Channal sa...

Hej Ninnie! VarsĂ„god! Missa inte "Den sista resan" sĂ„ bra!! "Normala mĂ€nniskor" har jag sett och jag Ă€lskade den serien. Underbar! Vi har sett "Superkontoret" pĂ„ Östgötateatern. En lokalpolitisk satirrevy.

MĂ„ gott och KRAM

Anna i Portugal sa...

SÄ fina bilder pÄ tulpanerna. Gillade "One day" men inte "The Gentlemen". Ska se Den sista resan, tack för tipset! Ha en fin söndagskvÀll!

Channal sa...

Hej Anna! Tack, tulpanerna Àr fantastiska! BÀsta kvalitet nÀr det Àr nÀrodlat.

Kan förstÄ att The Gentlemen inte passar alla! Den Àr som Pulp Fiction. RÄ humor!

MĂ„ gott och KRAM