söndag 10 mars 2024

Spännande muséebesök...

Länsmuseet i Nyköping är ett jättefint museum. 
Idag var det sista chansen att se den fina utställningen NK:S MÖBLER.




Sörmlands museum är Årets inspiratör 2024! 
Det tillkännagavs vid utdelningen av The Collector's Awards på Antikmässan den 7 mars.
Det är ett av antikbranschens mest prestigefyllda priser.  Juryns motivering...

 "Under det senaste året har många fått upp ögonen för ett av landets mest spännande museer. 
Genom den omfattande och lysande utställningen om NK:s möbler 
har man fyllt ett tomrum i den svenska möbelhistorien. 
Museet och dess utställning ligger helt rätt i tiden då intresset för svenska 1900-tals möbler 
tillverkade av och för vårt lands förnämsta varuhus är hårdvaluta världen över." 



NK:s verkstäder grundades 1904 i Nyköping. Produktionen blev en viktig del av svensk designhistoria.
Tyvärr fick NK:s verkstäder läggas ner 1973. Men möblerna finns kvar i många hem.
Som denna fåtölj Fladdermusen. Läs mer om den här nedan...


Dessa stora vackra ryamattor minns jag att vi hade hemma... de är bara borta idag!
Handen på hjärtat tycker jag att de är MYCKET vackrare och mer värdefulla än äkta persiska mattor.


Det gör ont i hjärtat att jag inte har varit mer rädd om NK:s Triva-möbler efter mina föräldrar.
Idag är de väldigt eftertraktade. Ja, riktigt hajpade. 
Undrar var alla fåtöljer, bord och bokhyllor tog vägen? Ett viktigt kulturarv.


NK-Triva var före IKEA med smarta lösningar... detta var funkis på riktigt som infördes 1944!
Möblerna såldes i platta paket med skruvar och instruktioner. 
Denna smarta idé var NK Triva först med i världen! NK Triva distribuerades även till USA. 
Möblerna beskrevs som exklusiva, men överkomliga i pris. 
NK Triva "möbel i paket" beskrevs som en revolution på området... en modern frisk fläkt.
1948 gifte sig mina föräldrar och då köpte de NK Trivas möbler till sitt första hem.



Mina föräldrar hade tre av denna vackra fåtölj med karmar i björk. 
Jag hade två stycken av dem här hemma i över tjugo år. Ångrar att jag inte har dem kvar.
NK Trivas soffa som du kan se på den svartvita bilden nedan hade jag även här hemma.
Det var en jättefin och spännande utställning som gav en hel del nostalgi.



Efter muséebesöket åkte vi och tittade till mammas och pappas grav.
Brrrrr... det var kyligt i Oxelösund! Kalla havsvindar blåse in över stan.
Men snödropparna de är riktigt tuffa... de tvekade inte att stå där i kylan.





Jag har haft en lugn skön helg och rätt låt vann - Unforgettable med Marcus och Martinus.
Det var enda låten som gav mig rysningar på låren och knäskålarna.
Sen gillade jag även Cazzi Opeia med låten Give my heart a break. 
Maken gillade Light med Annika Wickihalder. Ja, det var många bra låtar tycker jag!


Trevligt veckoslut, hoppas att du min kära läsare har haft en fin helg!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken intressant utställning, den hade jag också gärna gått på! Och jag håller med dig; ryamattor är så fint (och underskattat) och den gröna som du visade var helt underbar:D. Mina föräldrar och mina mor- och farföräldrar hade så fina. Några knöt den äldre generationen själva till och med...
Önskar dig en fin arbetsvecka! Kram, Annika

Channal sa...

Hej Annika! Tack, detsamma till dig! Idag skiner solen☀️

Minns att min moster Aina knöt egna ryamattan jättefint! De är verkligen underskattade. Hoppas de kommer åter och att folk förstår arbetet bakom varje matta! Min mamma vävde underbara mattor. Har en fin här hemma i ull. Sen vävde hon även trasmattor. Älskar dem!

Må gott och KRAM

Anna i Portugal sa...

Men nu blev jag upplyst verkligen. Var helt övertygad om att det var IKEA som införde de platta paketen! Tack för att du läxade upp mig och lärde mig om NK Triva. Förstår det var en spännande utställning. Fina bilder på vattnet, jag ser verkligen hur kallt det är! Önskar dig en fin måndag!

Mamma C sa...

Det finns många vackra möbler som man kanske skulle ha varit mer rädd om, eller sagt att man skulle vilja ha haft när man skaffade eget. Om man tänker efter.
Jag tycker ryamattorna var fina. Vet att vi hade en i orange och någon brun nyans. Men sedan blev det heltäckningsmatta hemma hos Andersson när det blev poppis. Var mattorna tog vägen då, vet i sjutton.
Ha en fin ny vecka.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Anna! Samma sak här. Visste inte att NK Triva var först. En mycket spännande utställning. Alltid kul att få lära sig något nytt.

Det var riktigt kyligt vid havet igår. Idag skiner SOLEN!

Må gott och KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Vi borde verkligen vara mer rädda om äldre möbler och inte bara köpa nytt! Säkert finns det många fynd att gör på loppis och bl.a. Myrorna. Orange kommer tillbaks... och furu!

Må gott och KRAM

Monica sa...

Så intressant utställning! Verkligen roligt att se allt och jag är också en sådan som inte bevarat de vackra möblerna från mamma och pappa. Lite obegripligt faktiskt men jag tror att när det är mer än fullt upp med jobb och fullt upp till det med familj och så ska man samtidigt gå igenom ett stort hus så orkar man inte tänka klart.
Det blev att Hela människan och liknande fick komma och hämta och vi gjorde en stor miss, bara min ena bror på plats då, de som bar ut sa att denna byrå får vi inte ta utan att rådfråga, vi vet att den är mycket värdefull, tror inte min bror orkade tänka heller, ta den sa han. Sen förstod han, ringde och åkte till Second handstället, den såldes på minuten, finns uppköpare som har total koll och den var värd vad som helst men sekretess rådde sa de om köparen. Ja, men fanns annat med mer personligt värde och det blir som det blir.
Snygg tröja din make har!
Och soligt idag men flera minus i morse och kallt. Glad för ljuset ändå. Kram

Channal sa...

Hej Monica! Visst är det så... mycket och svårt att ha koll på och vi är i olika faser i livet. Att ta hand om ett dödsbo är tungt! Jag har en hel del efter mina föräldrar. Vi delade upp det mesta jag och mina bröder. Tillslut orkade man inte ta hand om allt. Bra med återbruk som secondhandställen.

Minugrader om nätterna och lite plusgrader på dagen! Idag har vi också haft sol, men kyliga vindar.

Må gott och KRAM

Ninnie sa...

Hej Anna!

Vilken intressant utställning! Ja, det är roligt med gamla möbler och saker. Att det fanns en föregångare till IKEA var nytt för mig!
Fladdermusfåtöljen är ju så fin! Minns att min kusin hade en sån, hon var(är) sex år äldre än mig och oj vad jag såg upp till henne när jag var barn! Ville vara som hon, och ha en sån där fåtölj jag också...och eget rum med rullbandspelare..!

Ryamattor fanns nog i varenda hem på 60-70talen skulle jag tro! Minns att vi hade flera. Bla en blåmönstrad, min bror gjorde vägar åt sina leksaksbilar i den!

Ja, burr så kallt det varit. Isen har kommit tillbaka på sjön, på sina ställen. Men snart kommer nog våren!!!

Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram från Ninnie

Channal sa...

Hej Ninnie! Det kan jag förstå att du såg upp till henne. Jag hade också några äldre tjejer som jag såg upp till! Hahaha så kreativt av din bror att göra vägar i ryamattan. Vi hade också flera stycken. Vart tog alla ryamattor vägen?!! Roliga minnen!

Kallt på nätterna här... frost på morgnar men sen när solen kommer fram blir det skönt! Men det får gärna komma mer värme. Det skulle inte göra någonting.

Må gott och KRAM

Stefan sa...

NK:s utställning stänger snart. Vi hade länge pratat om att besöka den, men alltid fått förhinder. Fram till för någon vecka sedan då vi tog oss dit.

Trevlig utställning. Det tråkiga är att Nyköping inte haft förmågan att bygga mer kring NK:s verksamhet i stan. Tvärtom har man rivit det mesta och idag finns bara NK-villan kvar som ett minne av denna storhetstid. Trist, men så ser utvecklingen ut i Nyköping.

Gamla Oxelösund är ett mycket trevligt ställe, men jag föredrar sommarhalvåret.

Channal sa...

Hej Stefan! Visst är det sorgligt att de rev allt. Tur att NK:Villan sparades i alla fall. Där brukar det vara konstutställningar. 15-minuters-filmen på utställningen var väldigt bra tycker jag! Då fick man se hur de rev allt!

Eller hur, Oxelösund är en sommarstad!

Må gott och KRAM