onsdag 31 augusti 2016

Måste bara få tipsa...

...om en jättegod äppelpaj som jag bakade och bjöd på i fredags.
Nu är det äppelpajsäsong! 
 Hoppas att ni som jag har äpplen i era trädgårdar, för jösses vad de är goda!


Nyplockade sex små äpplen från vår trädgård som jag kärnade ur och skar i tunna klyftor, oskalade.
Förvällde dem lätt i socker och kanel och hällde över allt i en fin röd pajform från Le Creuset.

Det nya som gjorde pajen extragod var att jag rev limeskal i smuldegen. 

Smuldeg gör du så här: 
100 g smör som du smälter och blandar ihop med... 
3 msk strösocker, 1,5 dl vetemjöl, 1,5 dl havregryn och rivet skal från en lime. 
Smula degen över äpplena. 
Grädda pajen i 225 grader i ca 20-25 min. 
Till en äppelpaj ska det alltid serveras vaniljsås... så är det bara! 

Passa på och ta till vara på alla äpplen. Ett tips är att det går bra att frysa hela äppelbitar.
Perfekt att ta fram i vinter och slänga ihop en äppelkaka eller koka mos på dem.


Sen tycker jag att det inte är klokt att 98 % av alla eco-äpplen i affärerna är från utlandet! Frakten är inte precis miljövänlig!
Om du inte har några egna äppelträd så finns det gott om äpplen i trädgårdar runt om i Sverige.
Vissa brukar ställa ut korgar med äpplen där det bara är att ta för eget behov.
Nu i helgen är det Östgötadagarna då det är öppet hus på landsbygden. Ska bli jättekul!


Inte dumt med äppelkaka och vaniljsås till fikat!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Mums, tack för tipset med limeskal i. Hinner inte plocka in äpplen förens det ligger lika mycket på backen igen. Brukar också klyfta och frysa in i påsar.
Kram Mamma C

Channal sa...

Det är ju jättesmart att frysa in. Då kan man ju fixa en äppelpaj när det passar! Lime till är så så jättegott!

KRAM!!

No34 sa...

Mmmm, så gott!!! Hos oss blir det mycket äppelmos också...
Torsdagskram från Kate

Annika sa...

Smulpaj som är så gott. Mumsfillibabba!! Och vad snygg du är (läste ikapp på din blogg och såg alla fina outfits.) Kram på dig snygging

Channal sa...

Tänk så mycket gott vi kan göra med äpplen!

KRAM!!

Channal sa...

Denna med lime i smulet är mums =)
TACK fining där!

KRAM!!