söndag 2 februari 2020

Annas helgguide...

Kära vänner! Livet går i en rasande fart! Jag hinner inte riktigt med... och nu är vi redan inne i februari.
Söndagens datum är unikt. Ett palindromtal, som kan läsas lika både framlänges och baklänges.
Det har inte hänt på 900 år! Och tänk att ha ett namn som är en palindrom!

🌸 2020 0202 🌸



En konstig vinter har vi också... rosa blomstrande träd i JANUARI! Lite läskigt!!


Förra helgen var maken och jag på bio och såg filmen "Unga kvinnor". En riktig Anna-film! Älskade varje sekund. Kostymmys! 
Den är precis så romantisk, underbar och stark som man vill ha en kostymfilm om unga kvinnors kamp på 1800-talet i skuggan av amerikanska inbördeskriget. "Unga kvinnor" är nominerad till sex Oscars!
Vad gjorde vi mer förra helgen? Jo, vi åt filéad gös till middag... jättegott! Se o klicka HÄR!


Maken kom hem med en HEL gös! Fin och färsk... men jag fick gå in på YouTube för att se hur den skulle filéas.
Minns hur min pappa stod och rensade fisk i långa banor när jag var liten. En vass kniv är A o O.
Han hade en hög långsmal trälåda fylld med vatten och i lådan var det ett stort hjul i typ sandsten.
Han vevade på hjulet och slipade sin morakniv så den alltid var riktigt vass.
Maken är ju kirurg så för honom är vassa knivar ett måste. Vi prenumerera på "Knivbrev" två gånger om året.
Så smart! Bara att posta iväg knivarna och så kommer de hem supervassa efter bara några få dagar.


Nu till något helt annat... mina arbetsdagar är fartfyllda och ingen dag är den andra lik.
I veckan var jag med klassen på Louis De Geer och såg en jättebra konsert, "SON-systemet".


Det var sistaårselever från De Geergymnasiet som mötte SON - Norrköpings symfoniorkester.
Veckan som kommer blir det allvar. Då är det dags för de nationella proven i svenska...


Fredagsmyset i fredags innan "På spåret" blev en gammal klassisk goding. 
Nej, inte tacos! Hahaha... det var länge sedan.


Till förrätt delade vi på en fin avokado med lite grovmalet salt och en klick räkröra med pepparrot o dill.
Vill tipsa om ett välsmakande fruktigt rött portugisiskt vin, Boina Tinto... skål!


Kalvfilé Oscar, med hummer, sparris, hasselbackspotatis och choronsås. 
Sparrisen kom på efter att jag hade tagit bild på maten. Den kalvfilén var helt fantastisk... och såsen var riktigt god. 


Och i torsdags var det dags för REKO-Ring... 
med hem kom ett dussin nyvärpta ekoägg, ett par burkar honung och Soltäppans marmelad och sweetchilisås.
Både marmeladen och Sweetchilisåsen har fått SM-silver i mathantverk! DELIKATA!!
I lördags hälsade jag på mamma och på kvällen var Lotta hos oss.
En riktig schlagerkväll! Inga av bidragen var dåliga. De låg på 6-7 poäng av 10. Där fanns ingen uppstickare eller favorit.


Gillar du engelsk krimdrama vill jag tipsa om nervkittlande "The stranger" på Netflix.


Två andra riktigt bra brittiska serier på tre avsnitt är "I maffians spår" och "Erkännandet" på SVT play.


Och missa inte "Deep water" och "Gold Digger" på Cmore/TV4 play. 


Här blev det en hel del Gott & Blandat från min helg!
Skön söndagskväll till dig min kära läsare.

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig och lånade från nätet)  

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Det hinner hända mycket på ett par veckor.
Vilken smart grej att prenumerera på slipade knivar.
Oj, det var en massa bra serietips du kom med också.
Ha en bra ny vecka nu.
Kram Carin

Channal sa...

Visst är det smart! Sylvassa knivar hem i brevlådan. Full fart i veckorna!

KRAM

Annika sa...

Nej, det är bara läskigt och overkligt med blommande träd nu.
Men det är ju den skummaste vinter man kan tänka sig, både hos dig och mig.

Little Women är ljuvlig och underbar. Håller med dig om allt du skriver. Jag såg förra versionen av den också, fr 1994, där Winona Ryder spelar Jo.
Bra den med.
ÅÅÅ vad jag fick använda näsduken i julas då K och jag såg Little Women på bio, haha. Jag vill se om den!!
OM du inte sett Knives Out kan jag rekommendera den också, även den nominerad till Oscar, bland annat bästa film och bästa kvinnliga biroll.

Tack för alla serietips. Altid härligt.
Mellon däremot orkar jag inte engagera mig i, hihi.
Ha det riktig bra.

Kram från mig!

Ninnie sa...

Jaa, tiden går verkligen fort och dagarna känns för korta. Hinner inte mycket mer än att jobba... Men skönt att det är helg emellanåt!! Tack för serietips!
Det har verkligen varit en märklig vinter...Känns knepigt med blommande träd och buskar nu. Jag såg ett blommande träd för ett par veckor sen - vet att det annars brukar blomma i mars! (vet dock inte vad det är för en buske/träd)
Lite läskigt...Men idag har vi haft lite snö-till barnens stora förtjusning!!
Haha, de ville inte gå in - trots att de var genomblöta in på bara kroppen för det var ju liksom slaskväder...!
Ha en fortsatt fin vecka!

Channal sa...

Ja, den filmen minns jag med Winona Ryder. Hon fick en Oscars för den rollen. Knives out har jag inte sett. Tack för tipset! Hoppas den finns här i Sverige.

KRAM

Channal sa...

Idag lite pudervitt o -2 grader imorse. Ljust o fint! Hoppas alla ungar får ett vintrigt sportlov! Sen kan våren komma på bumsen.

KRAM