söndag 6 december 2020

Min helg!

fredag... 4 december 

Kära vänner! 

Det är något speciellt med mysfredag... maken och jag åt färska räkor, vitlöksbröd, guacamole och ett glas Pinot noir.

Ur högtalarna spelades det Ulf Lundells alldeles färska album Telegram

Skönt att få chilla lite med maken...

Ulf Lundell har gjort en Så mycket bättre på sig själv.

Vår nationalskald är magisk - en oundgänglig motkraft i dessa svåra tider.

Enligt mig är detta Ulfs bästa... han har inte sjungit bättre.

Ni som har följt min blogg länge vet att det var på Ulf Lundells sommarturné 2006 som maken och jag möttes.

En varm underbar julikväll (15/7) i Vasaparken... maken minns hur jag kom fram till honom och log... blir lyrisk.

14 1/2 år senare... 

Efter räkfrossan fick vi högre poäng än deltagarna i På spåret och sen så somnade jag mitt i Skavlan.

lördag... 5 december 

På lördagen fick vi bästa besöket... vi bjöd på lördagsmiddag. En klassisk slottsstek!

Ugnsstekt fransyska, egen pommesfrites, rödvinssås, grönsallad med äppelen och egen äppelchutney.

Alla skålar och fat blev renskrapade... till efterrätt lussebullar, pepparkakor och julmust/kaffe.


Alma har blivit så stor och hon pratar för fullt.
Nu tar hon sin mammas mobil och ringer upp mormor (mig) och säger: Hallå! Hjärtat mitt!


Till kvällen när vi blev själva plockade jag fram lite charkisar och maken hällde upp ett glas rött till Så mycket bättre.
Årets artister bjuder på flera bra låtar men jag gillar inte det nya konceptet med olika artister som kommer och går.
Jag tyckte att det blev mer personligt när samma gäng presenterade en artist i taget.

söndag... 6 december och andra advent


Redan andra advent... efter 11-kaffet åkte maken och jag in till stan.
Mer eller mindre folktomt på gatorna och i affärerna. SKÖNT! Ingen julrusch 2020.
Nu gäller det att få ordning på alla klappar!
Jag hade beställt några julklappar i förväg som jag bara hade att hämta ut i butikerna.



Efter det tog vi en liten promenad ner på Drottninggatan för att julhandla i min favoritbutik Lilla Snigel.



Där är det tryggt att handla. 
Man får bara vara tre (+ butiksägaren själv) i den söta lilla leksaksaffären.
Två familjer stod utanför och väntade på sin tur.
Japp, så nu har vi köpt julklappar och födelsedagspresent till våra barnbarn.
Lilly blir två år den 22:e och imorgon ska jag träffa min kollega som fick en liten Allan i oktober.
Blev även en fin present till honom från hela arbetslaget 4-6.


Väl hemma var det dags för lunch...



Ugnsvärmen bjöd på en krämig supergod lasagne. Mums!
Proppmätta satte vi oss i vardagsrummet med en kaffe och varsin lussebulle.


Ikväll blir det Lego Masters Sverige som visas på söndagar klockan 20.00... så spännande och kul!
Nu är det några intensiva veckor kvar innan lugnet infinner sig.

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

4 kommentarer:

Ninnie sa...

Vilken mysig helg!
JA!!! S n a r t är det julledigt, så efterlängtat!!
Ulf Lundell var en av mina stora favoriter förr, har dock inte lyssnat så mycket på honom på senare år. En gång för flera år sen bodde vi granne med honom när vi bodde en natt på ett hotell på Öland. Haha, gissa om jag blev paff när jag insåg vem som åt frukost bredvid oss!!
Blir nyfiken på att lyssna mer på hans nya platta, tack för smakprov!

Channal sa...

Tack! JA! Snart har vi jullov! Hela skivan är helt magisk. Lyssna på den i lugn och ro.

KRAM

Mamma C sa...

Vilken härlig helg du/ni haft.
Så fint att få se julskyltningen i Norrköping med.
Kram Carin

Channal sa...

Tack! En mysig helg!

KRAM