lördag 22 januari 2022

Amaryllis...





Tredje blogginlägget där jag visar mina vita amaryllisar i köksfönstret.
De är helt enastående... det kommer nya knoppar hela tiden och de bara blommar o blommar.


Ska försöka spara lökarna som jag köpte innan jul.
Är det någon som vet om det går att gräva ner dem i vår och få dem att blomma igen?
Vad gör du med din amaryllis när den har blommat färdigt? 
Hemskt att bara kasta dem. Kan jag bara spara lökarna till nästa jul?


Nu har jag varit ute och googlat. 
Jag kan faktiskt spara lökarna till nästa jul. Hur kan du läsa om HÄR!



I två månader har jag kunnat njuta av denna vackra blomma... älskar't!
Är säker på att den kommer fortsätta blomma långt in i februari.
Amaryllisen är ju en del av juldekorationerna men vad gör det att den lever längre än julgranen.




Igår var det kramens dag! Tycker att vi kan ha det varje dag...

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

6 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Så vackra amaryllis du har! Haha...Ja, det blir att man fotar och fotar för det är så vackert. Man får inte nog. men så kul att du tog reda på att man kan spara läkarna och låta dem blomma om nästa år. Tack för den länken. Jag tänkte som du men hann slänga mina.

Ha en riktigt fin dag!

Kramen,

Anneli

Mamma C sa...

Verkligen en praktexemplar av amaryllis du har.
En kram behöver alla minst en gång om dagen.
Ha en fin lördag.
Kram Carin

Channal sa...

Tack! Ja, de är tacksamma att fota! Såg din vackra bukett! Dessa lökar är något extra! Annars har även jag slängt mina lökar. Känns inte ok! Jag skulle kunna ha haft en äng med vita hyacinter!

KRAM

Channal sa...

Tack! Eller hur, KRAM KRAM

Ninnie sa...

Vilka otroliga amaryllisar! Ja, de är verkligen vackra, jag har också en vit som blommar med sin fjärde stängel just nu. Min mamma brukar spara amaryllislökarna och planterar ut dem i trädgården under sommaren. Sen tar hon in dem på hösten, tar bort det gröna och lägger dem mörkt, i en stängd mjölkpaket under diskbänken! Så småningom tittar blomknoppen upp och då planterar hon dem i krukor. Så blommar de om igen! Jag har försökt göra detsamma, men inte lyckats så bra.... (Det ska tilläggas att min mamma (och pappa) har väldigt gröna fingrar! Och ett hus fullt av krukväxter, samt en trädgård som är överfull av växter!)
Ha en fortsatt fin helg!

Channal sa...

Hej Ninnie! 1000-Tack för tips! Det är värt ett försök för dessa amaryllislökar är något alldeles extra!

KRAM