fredag 14 juni 2024

Snart semester!

Kära vänner! Nu är det sommarlov för alla skolbarn! 
Själv närmar jag mig mitt sommarlov med stormsteg... bara 2,5 jobbdagar kvar.


Vilket omväxlande väder vi har i vårt avlånga land. 
Jag tycker att det är så svårt att planera vad jag ska ha på mig. 
Värmen kan komma lika plötsligt som de kyliga vindarna och en störtskur på det. 
Snabbt ska man ställa om! Och precis så var det för oss igår...



På min skola hade vi avslutningen på onsdagkvällen så jag kunde vara med på Franks som var igår.
Det var så FINT med Sol, vacker sång och trevliga tal precis vid Strömmen där skolan ligger.

Mormor Anna fick en tår i ögonvrån.



GRATTIS FRANK! Du har kämpat och jobbat! Du har lärt dig massor!
Tänk, i augusti ska Frank börja trean och Alma i F-klass på samma skola.
Mormors gullungar har helt plötsligt blivit stora skolbarn!



Frank och Almas pappa var tvungen att åter cykla till jobbet. 
Jag, Ida och barnen tog bilen till Söderköping för att fira med glass i stora lass på Smultronstället.




Det var fler som hade tänkt som oss... det var redan fullt med folk. 
Att fira in sommarlovet och göra det lite festligt är en tradition! Kön gick dock rätt så fort.


När vi skulle beställa glassarna började det smattra på markisen och helt plötsligt ösregnade det. 
De drog ner markisen på sidorna så vi hamnade lite som inomhus.



Allt var så festligt och gott! Men KALLT!! Kanske 14°C och iskall glass på det. 
Ida och jag beställde in varsin mugg med varmt kaffe. Brrrr vad vi blev frusna allihopa. 
Ett riktigt äventyr vi kommer att minnas. Att äta massor av glass ute i kylan... hahaha!



Vi var nöjda och glada trots kylan. Efter en stund längtade vi efter att få sätta oss i en varm bil.
När vi gick från Smultronstället såg vi min kusins dotter (Idas syssling) Sarah med sin man och dotter Svea.
Svea hade också haft sommaravslutning från F-klass i Linköping och även de ville fira på Smultronstället. Kul!


När vi ändå var i Söderköping åkte vi till Sveriges bästa Tyg- och sybehörsaffär... älskar att gå där.
Frank har redan börjat planera sin kostym precis som moster Lotta till Cosplay i sommar.


Snacka om att vara i tyghimlen... jag blir sugen på att börja sy igen!
Jag älskade serien Project Runway med bl.a. Heidi Klum och Zac Posen som domare.




Det har varit väldigt intensiva dagar med födelsedagar, AW, examination, avslutningar, jobb, JOBB och flytt!
Ja, jag hann även med en AW igår kväll med mitt arbetslag 4-6.

Upp med paraplyet!
På väg till den fina italiensk restaurangen Enoteket som ligger mitt i Industrilanskapet.



Väl framme var det uppdukade fat med antipasta... 
Sliced pizza Bianco med rosmarin, getost med pepparkorn (SÅ GOD), oliver och Prosciutto di Parma.


Allt var så himla gott... och tur att jag inte tog pizza till huvudrätt som nästan alla andra gjorde. 


Jag åt ju pizza i tisdags på Mocca Deli med mitt andra arbetslag EHT.
Jag blev nästan mätt på alla goda starters... speciellt osten och oliverna och pizzan och parmaskinkan.



Mitt val till huvudrätt blev musslor med pommes - Moules frites. Jösses så gott!
Vi fick verkligen en trevlig och härlig kväll tillsammans... jättekul!
Och solen den strålade skönt när jag gick ut från restaurangen vid 20.30. 


Jag somnade tidigt på bumsen även denna kväll! Snart semester!
Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Trevlig helg och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Halloj!
Så skönt med ett härligt sommarlov snart.
Smultronstället är ett ställe som många åker till efter skolavslutningen. Det gjorde även vi med våra barn.
Verkligen en intensiv vecka som du haft. Skönt att det är helg nu.
Kram Carin

Anna i Portugal sa...

Sommarlov - det är ett underbart ord och även känslan som ligger bakom det minns jag med glädje. Att fira med glass i Söderköping låter som en mysig tradition, men oj så kallt ni har det! Snart semester, det låter härligt! Kram

Channal sa...

Hej Carin! Ja, tänk att vi har suttit där på Smultronstället med våra barn när de var små och nu en ny generation. Undrar om de kommer sitta där med sina barnbarn... om Smultronstället finns kavar. En mysig tradition. KRAM

Channal sa...

Hej Anna! Sommarlov är som en mjuk smekning på kinden. Ett strå med smultron... sooommmarlooov! Ett underbart ord! Nu vill jag verkligen ha lite mer värme... 20°-24°C TACK!! KRAM

Ninnie sa...

Hej Anna!

Ja, nu är det sommarlov för alla barn - så härligt och minns att det kändes som en hel evighet när man var liten!
Min Lilly frågade om jag skulle komma på hennes och Vilmers skolavslutning - men det kunde jag tyvärr inte. Ibland är det verkligen trist att ha så långt till dem - det tar nästan 1 1/2 timme att köra dit.

Oj, så mycket firande du varit ute på - så roligt!
Ja, snart blir det ledighet och sommarlov för dig också - så skönt. Är imponerad av din energi med tanke på allt du varit igenom - bra kämpat Anna!

Njut av helgen. Hoppas du har lite bättre väder än vi...här blåser det och regnar och är grått och trist...Längtar efter den goa sommarvärmen. Vart tog den vägen??? Kommer kanske i juli! 😉🌞💛

Channal sa...

Hej Ninnie! Ja, synd att du har en bit att åka till dem. Men tur att facetajm finns. Vart tog sommarvärmen vägen? Inget regn hos oss, men blåsigt och mulet, 17°-18°C idag. Har hållit mig inomhus och bara vilat. Undrar också vart jag får min energi ifrån... har blivit bra på att ta pauser och jag tvingar mig ut. KRAM

Från Glam till Damm sa...

Jag har sagt det förut. Du är min mormor-förebild. Så fint och jag förstår att du blir rörd. Så mycket värme i dina bilder.

Åh vad jag saknar en riktig tygaffär med rullar och rullar av tyg och sytillbehör. Nästan obefintligt här på mindre ort i Dalarna och absolut på listan av sådant jag saknar.

Fint med AW och det där golvet is to die for...PÅ riktigt.

Det är fint i din stad.

Varm kram,

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! TACK! Att bli mormor är verkligen livets efterrätt! Ja du, vart har alla tygaffärer tagit vägen?!! Så glad att denna finns i lilla Söderköping. Nu får vi njuta av ledigheten... sommarsemestern är här! KRAM