söndag 3 januari 2016

Filmtajm!

Hej kära vänner! Jag älskar dessa lata dagar... och biosalongerna är fulla!
Tror nästan alla har sett filmen En man som heter Ove. Vi tyckte om filmen.
Ja, den var jättebra! Lika bra som boken men lite annorlunda.


Innan filmen om Ove gjorde de reklam för kommande filmer. Jag hoppade högt och kved av lycka!
Mina favoritböcker kommer på FILM!! Fatta vilken lycka. Snacka om att jag har stora förväntningar.
Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken och Roald Dahls SVJ, Stora Vänliga Jätten kommer på bio.

LOOOOOOOVE FILM!

Den allvarsamma leken...




Har du varit på bio? Eller sett film på TV/Datorn? Här har det blivit en hel del.
Har även sett filmen Joy på bio med Jennifer Lawrence. Den var också jättebra!
Den handlar om en av USA största kvinnliga entreprenörer. Hon började med ingenting till att lansera en golvmopp via TV-shop.
Joy är regisserad av David O'Russel. Samma som till filmerna Silver linings playbook och American Hustle.
Även dem med Jennifer Lawrence. Missa inte hans briljanta filmer!
På Netflix finns även Jennifer Lawrence debutfilm Winter's bone, se den!! Så bra!


Min yngsta är helt fascinerad av Jennifer L. som har huvudrollen i Hungerspelen.
Trilogin Hungerspelen...  det började med böckerna och nu har vi sett alla fyra filmerna Lotta och jag.
Den fjärde och sista filmen såg vi på bio nu innan jul.
Hungerspelen är baserad på Suzanne Collins succéromaner, tre böcker om en gastkramande framtid som är grym, rå, falsk och egentligen bara handlar om en sak – att hålla folket i schack.



Om du är lika överdrivet intresserad av Hungerspelen som jag kan du gå in HÄR!

Det var länge sedan jag såg en Disneyfilm. Men häromdagen såg Lotta och jag filmen Insidan ut.
Så fin film om en flickas olika känslor som bor inne i hennes huvud. Den gav många skratt och tårar.
Se filmen även om du inte har några barn. Den passar alla åldrar tycker jag.




Andra filmer som är jättebra på Netflix som du inte får missa är...

  • Little Miss Sunshine 2006 - Sjuåriga Olive får veta att hon blivit uttagen att tävla i Little Miss Sunshine (delstatens final av skönhetstävlingar för barn) och familjen måste se till att hon kommer fram i tid till tävlingen som är belägen ca 130 mil från familjens hem. Filmen belönades med Oscar för bästa originalmanus och bästa manliga biroll (Alan Arkin).
  • Himlens barn 1999 - En magisk Iransk film i samma kaliber som Kolya, Mitt liv som hund och Cinema Paradiso.

  • Twinsters 2015 - Den här dokumentären berättar den sanna historien om en fransk student som via internet upptäcker en för henne främmande amerikanska som verkar vara hennes enäggstvilling.



  • Timmarna 2002 - Filmen väver samman tre kvinnors liv, från olika epoker – 1920-talet, 1950-talet och 2000-talet – genom romanen Mrs Dalloway skriven av Virginia Woolf. Filmen baserar sig på den pulitzerprisbelönade boken med samma namn av Michael Cunningham.Nicole Kidman belönades med en Oscar för sin roll som författaren Virginia Woolf. 
  • Moonrise Kingdom 2012 - Filmen utspelar sig under ett scoutläger sommarlovet 1965 och handlar om två unga älskande, Sam Shakusky och Suzy Bishop. De har träffats ett år tidigare och ingått en hemlig pakt: Den här sommaren ska de rymma och bosätta sig i vildmarken.

Jaha det var lite filmtips från mig, filmnörden Anna. Tar nu en liten paus från allt filmtittande.
Ute är det ett vackert vinterväder. Solen tittar fram... ska gå ut en liten stund med kameran. 

Njut av din söndag!

Kram till alla... Anna

18 kommentarer:

Mamma C sa...

Nästan att man fått fyrkantiga ögon nu när man varit ledig. Gillar film och serier som du. Många bra tips som du ger. Några har jag sett och några kommer jag att se nu.
Kram Mamma C

Channal sa...

Haha... i sina bästa stunder är dumburken magisk!

KRAM!!

Unknown sa...

Tack för filmtips!
Vi ska se den glada dinosauriern med barnen på onsdag.
Kram

Channal sa...

Låter kul och spännande! KRAM!!

Unknown sa...

Tack för tipsen. Alltid bra att läsa vad andra tycker om filmer. Ger tankar om vad man vill se.
Kram
Maria

Mittgodastefinaste sa...

Tack för en massa filmtips!! Har funderat på "En man som heter Ove" Vi såg premiären av Johan Rheborgs enmansshow av den och det blir svårslaget!

En fin måndag till dig Anna! Kram Jenny

Bakom dörr nr. 11 sa...

Tack för alla filmtips :) Jag vill också se En man som heter Ove, har hört så
mycket gott om den.
Önskar dig en bra start på veckan.
Kram Pia

Channal sa...

Kul! Ingen film gör dig besviken. Tummen upp!

KRAM!!

Channal sa...

Åh lyckost! Den ville vi se men vi fick inte tag på några biljetter. Hoppas Johan åker ut på turné med Ove!!

KRAM!!

Channal sa...

Se den! Både sorglig, rolig och har ett budskap. KRAM!!

Kakaobönan sa...

God fortsättning vackra Anna!
Har blivit så dålig på att blogga och kommentera bloggar men läser ju allt såklart.
Är lite dålig på film men tar tacksamt emot tips.
Hanna och jag har plöjt senaste säsongen av Downton Abbey nu men har julspecialen kvar. Så sorgligt att den är slut nu.
Hoppas du njuter av lediga dagar!
Kramar Pia

Channal sa...

Hej sötis❤️ Saknar dig! Hoppas det kommer en Downton Abbey-film!!

KRAM!!

The Place To Be sa...

God fortsättning på nya året!
Perfekt med lite filmtips! Har inte sett "Ove" än, men den skulle jag verkligen vilja se.
Little miss sunshine är ju bara sååå kul!!!
Kram Malin

Channal sa...

God fortsättning! Missa inte Ove! En jättebra film!

KRAM!!

Blommiga Rutan sa...

Hej!

Inte alla, jag har faktiskt inte sett den ännu! Men den här veckan har vi tänkt att se den, förstår att den är bra, Lassgård är ju så duktig och boken fantastisk.
Åhhhh, så roligt att den allvarsamma leken är filmad! En av mina favorit böcker också.
Insidan ut har jag verkligen tänkt att se, har sett flera gånger när tv visat lite ifrån den, kanske blir det när den kommer som "hyrfilm".

Önskar dig en skön fortsättning på 2016

Kramar Anncathrine

Annika sa...

Åh, en del av de här är mina favoriter också! Winter´s Bone, Timmarna, Little Miss Sunshine är underbara - så jag måste nog titta på en del av dina rekommendationer som jag INTE sett också för det verkar som vi har liknande filmsmak.

Jag gillar Hunger Games-böckerna men har lite svårt att hålla koncentrationen uppe i filmerna.

Jag läste Doktor Glas men fastnade aldrig riktigt för Söderberg - men jag var kanske för ung! Kanske är dags att försöka igen med hans böcker.
Kram.

Channal sa...

Se den! Såg nu på TV att den är nominerad till sex stycken guldbaggar!

KRAM!!

Channal sa...

Den allvarsamma leken är min favorit. Lättläst med ett skönt språk... vacker!

KRAM!!