fredag 10 januari 2020

Annas helgguide...


Kära vänner! Nu är allt som vanligt igen. En bra skolstart... och en kort vecka på bara tre dagar.
Jag känner att vårterminen kommer bli både rolig och givande.


Vita tulpaner istället för snö...


Se!! Vi fick ihop 500-bitarspusslet innan lovet tog slut!
Jag tycker att det är jättekul och rogivande att lägga pussel. En rolig nyårstraditon.



Säsong tre av Anne på Grönkulla finns nu på Netflix.


Anne with an E - Jag heter Anne
Böckerna "Anne på Grönkulla" var några av mina favoritböcker som ung.



Minns när den kom ut som TV-serie 1985. Så SÅ BRA! Mamma och jag missade inte ett avsnitt!
Men denna nyproducerade serie om Anne är nog ett strå vassare.
Du vet väl att Astrid Lindgren läste böckerna om Anne och att Pippa har många likheter med Anne.



Fredagsmyset... Filé Migon Black & White
Ox- och kalvfilé, urgod tryfferad rödvinssås, lite bearnaisesås (som skar sig buhu), gratinerad tomat och bakad potatis till ett glas rött.


Kvällens Filé Migon Black & White var mycket god och lyxig trots att bean skar sig.




Fyra böcker som jag verkligen gillade...


  • Familjen i huset bredvid av Sally Hepworth. En lättläst och underhållande roman i australisk Desperates Housewives-miljö med en mix av Big little lies
  • En halv värld bort är en välskriven roman av britten Mike Gayle. Två syskon separerades när de var små. De återförenas som vuxna... ”En halv värld bort är en känslosam och gripande berättelse om två syskon vars förutsättningar plötsligt ändrades och som gav den ena ett liv som den andra enbart kunnat drömma om. Och när de ställs inför det faktumet, hur ska de gå vidare med sina liv?” 
  • Denna lilla pärla, Ps från Paris, rekommenderar jag varmt! En underbar roman skriven av fransmannen Marc Levy
  • Australiska Liane Moriarty har gjort det igen. Nio främlingar blir den femte boken som jag har läst av henne. Även denna bok är underhållande och riktigt bra. 

Imorgon lördag kommer tredje avsnittet av Hemligheten på Svt1.
Ett ruggigt dubbelmord på Nordirland som var olöst i 20 år. Ja, i TJUGO år!


Jag skulle inte vilja vara ledig på fredagar... för jag vill inte missa fredagsfikat eller fredagskänslan!


TGIF! På spåret och goda ostar i kväll... Allt gott till dig min kära läsare!

Varm kram till alla... Anna

(Bilder fotade av mig och bilder lånade från nätet)

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Tack för så många boktips och serie/filmtips.
Kommer ihåg när Anne på Grönkulla gick på tv.
Skönt med kortvecka nu när vårterminen startar upp igen.
Ha en fin lördag.
Kram Carin

Channal sa...

Tack! Och varsågod! Visst var den serien underbar. Denna är snäppet bättre. Missa inte!

KRAM

debbie sa...

jag har lärt mig att aldrig se en film baserad på en bok jag tycker om. växte upp med Anne, och blev grundligt besviken på någon av de filmerna (vet inte vilken, kanske den du talar om) jag började titta på.

Channal sa...


Hej Debbie! Oj, det var närmare 45 år sedan jag såg de två första filmerna. Vet inte vad jag skulle tycka om dem idag. Visst är det så att böckerna oftast är bättre.

KRAM