tisdag 5 oktober 2021

Kära du och alla andra!


 Kolla in de här rönnbärsträden...



Hösten måste vara den allra vackraste årstiden. Jag älskar höstens färger!



Häromdagen åt vi något jättegott i Annas kök som jag vill tipsa om...

Citronbakad lax med dillstomp och sellerisallad...


Citronbakad lax gör du så här: 
Lägg laxfilé med skinnsidan nedåt i en ugnsform. 
Krydda med grovmalen salt, en nypa socker och nymald fem-peppar. 
Finriv skalet av en citron över laxen. Skär citronen i klyftor till servering. 
Tillaga laxen i mitten av ugnen ca 15 min, tills den är klar.

Godaste potatismoset och salladen till citronbakad lax.


Dillstomp gör du så här
Finhacka en bananschalottenlök och en knippe dill. 
Hetta upp 1 dl mjölk och 2-4 tsk smör i en liten kastrull. 
Tillsätt mjölkblandningen, salt, löken och dillen till den nykokta potatisen, ca 450 g. 
Stompa sönder potatisen med en potatisstöt. Rör ihop till ett grovt mos.


Sellerisallad gör du så här
Hyvla selleristicks tunt med mandolin eller osthyvel. 
Lägg i en skål och täck med iskallt vatten. Strimla ett äpple. 
Blanda 1 tsk dijonsenap, 2 tsk vitvinsvinäger, 1 tsk neutral olja, 1/2 tsk flytande honung, 
salt och nymald svartpeppar i en bunke. Blanda ner äpplet i dressingen.
Vid servering, häll av sellerin och blanda ner sellerin och mâchesallad i en skål med äpplet.


Servera citronbakad lax med sellerisallad, dillstomp och citronklyfta. 


Skön kväll till dig min kära läsare!
Bon Appétit och kram till alla... Anna
(alla bilder fotade av mig)

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Hösten levererar alltid vackra härliga färger, det tycker jag med.
Och citronbakad lax lät väldans gott.
Kram Carin

Annika sa...

ÅÅÅH, den rätten måste jag prova!!!
Ser så totalt urgott ut!
MUMS!!!!
OGH vilken vacker höst du har. Vi har inte kommit lika långt här, det är för varmt ännu (pust). Längtar efter de där brinnande färgerna som du visar. MEN de kommer ju i sinom tid.
Kramar!

Channal sa...

Visst är det vackert ute nu🍁 Den laxrätten rekommenderas!

KRAM

Channal sa...

Tack! Det var verkligen jättegott! Nu är det vackert ute. Ska ut och fotografera i helgen.

KRAM