lördag 20 augusti 2022

Fredagsmys...


Första jobbveckan avklarad! Intensiv, rolig och superhet!
När det är närmare +30° utomhus fixar inte ventilationen det inomhus riktigt bra!
Det har varit svettiga lektioner... men vi har haft en hel det utomhusvistelse.
Även detta läsår slutar jag tolv på fredagar. Det är skönt.
 Igår tog min yngsta, Lotta och jag lunch på stan.
Just nu är det augustifesten i hela city... men det var för varmt att vara där. 
Efter lunchen hjälpte jag Lotta att köpa en golvfläkt och forslade hem den till henne.
Själv åkte jag hem och däckade i sängen! 
Maken undrade varför jag inte kom ner till vårt sommarbo där han var.
Hahaha... han väntade på mig förgäves! Han ringde och väckte mig kl.16.00. Tur var det! 
De två sov-timmarna var välbehövliga för mig. Jag piggnade till!
Bjöd maken på fredagsdrinken... Martini L'Apertivo... temperaturen hade sjunkit till 27°.
Linas middag tog vi lite senare... kl.20.00 på balkongen med ljuvliga 24°. 

Grillad koljafilé med dragonaioli och ljummen fänkålssallad.


Dragonaioli...
Blanda majonnäs, pressad vitlök, torkad dragon, salt och lite nymald svartpeppar i en skål. 

Ljummen fänkålssallad... 
Strimla fänkål och bananschalottenlök. 
Fräs grönsakerna i lite olivolja i en stekpanna ca 2 min, tills fänkålen blivit mjuk. 
Tillsätt honung och krydda med lite salt och nymald svartpeppar. 

 Grillad koljafilé... 
Gnid in fisken med lite olivolja och krydda med salt och citronpeppar.
Grilla fisken ca 2 min. per sida.



Gårdagens gurkskörd från en och samma planta... klart det blev gurka till middagen.
Serverade grillad fisk med dragonaioli, frästa grönsaker, mâchesallad, gurka och kokt potatis.



Hela natten bjöd på 21°och regn... idag 22° och molnigt - UNDERBART! 
Klockan ett ska vi hämta Frank och Alma. Föräldrarna ska på fest!
Nu Melodikrysset med Anna Charlotta Gunnarsson och Annika Jankell.

Trevlig helg och Kram till alla... Anna
(Alla bilder fotade av mig.)

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Så skönt att sluta tidigt på fredagarna.
Nu kanske sommarvädret vänder hos er och en fin och sval höst kommer istället.
Så gott det så ut på tallriken och drinken lika så.
Ha en mysig lördag nu med barnbarnen.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Gillar mina fredagar! Hoppas verkligen vi får en lång varm skön höst! Mysig lördag till er också!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,
Så vacker mat som ser riktigt mumsig ut!
Blir fisken genomstekt (helt färdig) med två minuter på varje sida?
Dragonaioli skall jag testa. Tack för receptet.

Vad är de i de där drinkarna?
Ser riktigt läskande ut.

Varm kram och hoppas ni hade en fin helg.

Anneli

Anonym sa...

Tack Anneli! Grillen är het och filéerna inte jättetjock. I grillpanna lite längre tid kanske. Fisken får inte bli torr och inte rå, utan blank o fin. I den drinken är det väl kyld Martini Fiero L' Aperitivo med sodavatten, is och apelsin. Fräsch och god när det är varmt ute. Nu dags för lite jobb😜PLANERING!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Tack!
Den drinken ska jag bjuda på till helgen :-)
Kram!

Anonym sa...

Kul! Väldigt god🍹 KRAM