fredag 5 augusti 2022

Medelhavsmat...

Kära vänner! Nu är Frank och Alma hemma hos sig och har fredagsmys.
Maken och jag har fredagsmys på tu man hand på vår balkong. Det slutade visst regna till kvällen!

I tisdags blev det grekiskt... idag en traditionell spansk rätt tillagad i en och samma panna. 

Paella med aioli och persiljesallad...

Paella är en bra rätt om man ska bjuda många på middag. 
Men det här receptet är för fyra personer. Visste du att paella betyder stekpanna på katalanska?


Koka upp 5 dl vatten och en tärning smulad kycklingbuljong i en kastrull. Dra från värmen. 


 Förberedelser till paella... 
Finhacka 1/2 rödlök och två klyftor vitlök. Tina 1 dl gröna ärtor. Skär en paprika och en tomater i mindre bitar. 
Strimla 350 g kycklinglårfilé, skala inte räkorna, öppna en burk stora fina ABBAs blåmusslor.
Helst ska det vara färska blåmusslor med det går lika bra med en burk till fredagsmyset.


 Persiljesallad... 


Skiva 1/2 rödlök tunt och lägg i en skål. Blanda med lite rödvinsvinäger och salt. 
Låt ligga och dra ca 10 min. Plocka bladen från persiljan och blanda ner i skålen med rödlök vid servering.  


Aioli... 
Blanda 1 dl majonnäs, en pressad vitlöksklyfta, flingsalt och nymald svartpeppar i en skål. 


 Paella... 
Stek kyckling, rödlök och pressad vitlök i lite olivolja i en stekgryta, ca 3 min. 


Tillsätt 150 g risottoris (arborio), paprika, 1 förp saffran, 3 tsk rökt paprikapulver 
och lite chiliflakes om man gillar lite starkare. Stek ytterligare 1-2 min. 
Tillsätt 1/2 dl rödvin och späd med buljong, lite i taget. Fortsätt så till riset känns mjukt, ca 20 - 30 min. 


Blanda ner tomat, ärtor, musslor och räkor. Låt sjuda ytterligare 1-2 min. under lock.
Smaka av med salt och nymald svartpeppar.
Garnera med hackad persilja, grillad paprika och citronklyftor. 


 Servera paellan med aioli och persiljesallad. 


Och bjud gärna med bröd till. SÅ GOTT!


Om jag får säga det själv var det här den godaste paellan jag har ätit! LER!
Min första paella åt jag på Mallorca 1983... undrar var de bilderna är från den semestern.
Just det... det var ju diabilder och alla de tog mina barns pappa. Tror inte han har bilderna kvar! Trist!


Önskar dig mint kära läsare en skön och god fredags!

Smaklig måltid och Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Mums säger jag bara.
Så himla gott.
Ha en fin lördag.
Kram Carin

Anonym sa...

Tack! Detsamma till dig! Strax Melodikrysset! KRAM