söndag 2 oktober 2022

Söndagens färger...

Igår sken solen. Det gör den inte idag!
När vi satt och åt lunch tittade jag ut och sa till maken: "Vilka vackra grå nyanser".
Han bara tittade på mig och sa att det är bra att jag ser det positiva i gråvädret.


Men jag tycker verkligen att det är vackert... som en akvarell. Eller hur?
Det enda som påverkar mig negativt är mörker. Det tycker jag är väldigt tungt.
Speciellt på morgnarna när det ringer klockan sex och det är kolsvart utanför.
OCH JAG MÅSTE GÅ UPP! Suck o stön... men som tur är, är vi inte riktigt där än!

Även om denna söndag är väldigt grå ser jag faktiskt fina färger runtomkring mig.


Se bara på den här knallröda HETA chilin och de röda söta paprikorna! 


Jag har haft en liten skördefest på balkongen idag.
Plockade av chili, paprika och de sista auberginen.



Hur mycket chili som helst och chilifrukterna är superheta! 
Det är omöjligt att äta upp all chili färsk. Ida har bett om att få en näve.
 Snabbast och enklast är att lägga chilin i frysen i en påse precis som de är.
Och tur är väl det för det gör ju att vi kan njuta av chilins hetta och fruktighet under hela året.


Till lunch blev det en gratäng med grillade paprikor och aubergine med mozzarella.
För att muntra upp maken gjorde jag även en riktigt fin Tarte Tatin.


Smälter 50 g smör tillsammans med 1 1/2 dl rörsocker i en gjutjärnstekpanna.
Lägger i skalade och klyftade (utan kärnhus) fasta äpplen i det smälta smöret och sockret.


Låter det puttra på spisen på svag värme i ca.10 min.
Lägger på färdigköpt smördeg som ett lock så det täcker hela pannan.
In i ugnen med pannan, 200° i 20 min. 
Vrider ner till 150° och ytterligare 20 min. i ugnen tills smördegen är frasig och fin.
När Tarte Tatin är klar vänder jag pannan på ett stort fat! Tada! Klart!



Maken satte på kaffe och jag serverade Tarte Tatin med vaniljglass... JÄTTEGOTT!!


Så vad gör det då med lite gråväder... skönt med en innesittardag!


Tittar ut genom vardagsrumsfönstret... där är det fortfarande väldigt grönt.




Utanför entrén vid vår röda dörr är det färggrant. Se bara hur Ingrid Bergman-rosen har slagit ut!


Storblommig sammetsröd ros... underbart vacker. Allt är inte grått ute fast det regnar!


Önskar dig en skön söndag min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Verkligen som en akvarellmålning.
Jag brukar torka vår chili och sedan körde jag den i mixern.
Tycker mörkret är jobbigt som kryper allt närmare inpå en. Jag har ju tur att dagarna bjuder på solsken och värme i alla fall.
Kram Carin

Anonym sa...

Du har värme och längre ljusare kvällar! Lyckost! KRAM

Ninnie sa...

Vackra bilder, både de soliga och de grå! Ja, naturen är vacker oavsett väder tycker jag. Fast det är såklart härligare med sol och värme!
Men än så länge kan vi njuta av grönska och blommor - läste i dag att vi här där jag bor fortfarande har meterologisk sommar!! Det känns ju härligt...;)
Ha en fin vecka!

Channal sa...

Tror faktiskt att vi också har meteorologisk sommar. Det tackar jag inte nej till! Fast imorse var det mörkt klockan sex! Brrrr... men ljust när jag åkte iväg klockan 07.00.

KRAM