söndag 1 oktober 2023

Jag älskar bokmässan i Göteborg!


Redan klockan 07.00 gick bussen mot Bokmässan i Göteborg. 10.20 var vi framme. Hjälp så mycket folk!
Jag var där tillsammans med min kulturkompis Ulrika. Vi fick en jätterolig, spännande och intensiv dag!



Grattis till Tina Harnesk till årets bok 2023 - Folk som sår i snö
Jättenyfiken på boken, så den kom med hem signerad.


Lyssnade på Ann-Helén Laestadius... måste läsa hennes viktiga böcker Stöld och Straff.
Berättelser baserad på verkliga händelser kring ett av den svenska statens största svek mot samerna.


Där satt hon, min storfavorit Maj-Gull Axelsson. Hennes två senaste böcker har varit lysande!
Bredvid henne i rött satt Jenny Colgan. Har läst flera av hennes böcker... feelgood när den är som bäst!



Ebba Kleberg von Sydow och Alexandra Pascalidou gillar jag... såg dem båda på håll. 
Fick med mig boken Hellre tålamod än missmod av fina Ulrika Norberg.
Tyckte om hennes bok Tvekan är för veklingar. Ska bli kul att läsa uppföljaren.


Där stod Martina Haag och signerade böcker febrilt... lyssnade även på en intervju med henne.
Såg och lyssnade på Emma Hamberg också... hon strålar alltid!  Fick en bild med dem båda!
Två av mina favoritförfattare på en och samma bild. De bjuder alltid på sig själva.
De är roliga och kvicka i tanken. Me like!


Carina Bergfeldt berättade om intervjun med fängelsepastorn 
Jim Brazzil som suttit i dödens väntrum 276 gånger i Texas USA.
En gripande, unik och sann berättelse. Boken heter En bra dag att dö på.
Hon promotade även boken Födelsedagen som hon har skrivit tillsammans med Sofie Sarenbrant. 
Och grattis till Sofie Sarenbrant! Hennes bok Parasiten blev årets svenska deckare.


Nejdå, det var inte bara kvinnliga författare som var där. Jag såg flera manliga. 
Bl.a. Thomas Ravelli, Jonas Gardell, Peter Jöback, Niklas Strömstedt
 och Gert Winghård som jag t.o.m. sa hej till! Han var ju så bekant!
Blev väldigt nyfiken på Andrev Waldens bok Jävla Karlar som handlar om hans uppväxt. 
Mammans sju olika karlar under sju år. Boken kommer bli film. Måste läsa boken innan.



Hur genialiskt...
"Se hur jag sitter som en uppdragen eka. Här är jag lycklig"
Tomas Tranströmer.

På det lite mer lättsamt... skrivarkompisarna Lisa Jewell och Jojo Moyes.


De här två damerna, Lisa & Jojo, möttes på en skrivarkurs online 2002.
Idag är de vänner och bästsäljare världen över... HÄFTIGT!

Jag har läst allt av Jojo Moyes, senast hennes bok Andra kvinnors liv
Har även läst flera av Lisa Jewels spänningsromaner. 
Just nu ligger den senaste boken Familjen Lambs återkomst och väntar i min gigantiska bokhög.



Glada men TRÖTTA! Fikapaus mellan 10.000 steg... koffein och socker tack!


Klockan 17.00 rullade bussen åter till Norrköping!
Facket Sveriges Lärare Norrköping bjöd på buss tur o retur samt inträdet. 
Fantastiskt! 1000-TACK! Men OJ så MÅNGA böcker jag har att läsa och lyssna på nu!


20.30 gled bussen in genom Norrköpings Kulturnatt! 
Maken stod där med blåvit halsduk och väntade på mig med ett stort leende när jag klev av bussen.
Klart att han var glad av att se mig haha och för att IFK Norrköping hade tagit 3 poäng.
Han ville fira! Han hade bokat bord till oss på Restaurang Stadsvakten, så gulligt! 
Det var faktiskt på just Kulturnatten 2006 som vi hade vår första riktiga date


Stadsvakten har stans finaste nötkött. Entrecoten smalt i munnen. Så MÖR och GOD!


Trevligt veckoslut, hoppas du min kära läsare har haft en fin helg!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

12 kommentarer:

Monica sa...

Men så trevligt och spännande också att vara med. Roligt att se alla kändisar och en har jag och vi lite mer kontakt och kännedom om, där du visar bok, nobelpristagare dessutom😌träffar släkten då och då.
Och vilken fin date sen❤️

Ha en riktigt fin vecka nu och vi haft fantastiskt väder där vi varit. Så helt otroligt fint och vackert som sommardagar.
Kram

Anonym sa...

Hej Monica! Ja, det är kul med bokmässan! En bra kompott med böcker och kändisar. Här har det också varit sommar idag. En underbar första oktober. KRAM

Från Glam till Damm sa...

Åh, bokmässan! Dit skulle jag också vilja åka någon gång. Men det är så långt dit från Dalarna. Jag får leva den genom dig och dina bilder och berättelser. Så fint att få mingla med så många bra författare. Jag hörde att Tunnelbane-Nettan skulle vara där i år, och hon gör ju så mycket bra för utsatta, fattiga och hemlösa äldre människor.

Flera av de böcker du nämner har jag gått och sneglat på. Stöld låste jag när jag var på Kanarieöarna förra året. En tung bok, men bra.

Härligt med Kulturnatta. Tänk att jag har vänner i Norrköping som la ut bild på exakt en sådan där köttallrik från samma restaurang som ni var på. Världen är liten, vem vet, de kanske bara satt några bord bort från er :-)

Allt det där saknar jag här på mindre ort i Dalarna. Ibland får jag lite panik över det.

Ha en riktigt skön dag nu. Jag vet att du är ledig på måndagar.

Varm kram,

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! Det är så mycket folk och författare på bokmässan så det skulle behövas två dagar. Många bra jag missade och inte hann med. Fast jag vet inte om jag skulle fixa två dagar. Igår var jag helt slut!

Men så festligt att vi tog samma från menyn! Det var mycket roligt i stan. Lite synd att Kulturnatten alltid krockar med bokmässan. Ha en fin dag! KRAM

Mamma C sa...

Vilken dag för dig och din vän som läser så mycket böcker. Förstår att det blev många tips och några som följde med hem också.
En mysig avslutning blev det ju med på dagen.
Ha en ny fin vecka.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Verkligen! En toppendag men het slut dagen efter! Tre böcker kom med hem =) Ny fin vecka till dig med. KRAM

Katarina sa...

Bokmässan är en fantastiskt trevlig tillställning. Jag var där torsdag till fredag tillsammans med kollegor och lyssnade många trevliga seminarium både jobbrelaterade och utifrån egna intressen. Hade hela resväskan med böcker med mig hem och ser nu fram emot mysig höstläsning. Ser fram emot dina lästips framöver.

Anonym sa...

Hej Katarina! Härligt! Visst är det kul på bokmässan! Oj så många böcker du fick med dig hem. Jag skulle ha kunnat köpa fler men tre böcker blev det denna gång. KRAM

Ninnie sa...

Oj, vilken innehållsrik helg du haft!

Så spännande att få träffa författarna bakom böckerna man läst!
Tänk att jag har aldrig varit på Bokmässan, trots att Göteborg inte ligger så långt bort från mig. Jag som älskar böcker och att läsa!
Men jag har svårt att klara av miljön...med så mycket folk och intryck. (Får besöka bokmässan genom dina bilder och ord istället!)

Anonym sa...

Hej Ninnie! Ja, du som bor så nära och läser så mycket. Men som sagt det är roligt, spännande och dränerande! Så mycket intryck att mina ögon gick i kors innan hemfärd. KRAM

Annika sa...

Men ååå vad härligt att vara på den mässan!
DEN skulle jag också vilja gå på. En upplevelse.
Ja, som jag gillar Emma Hamberg!! OCH precis om du så tycker jag sååå vansinnigt mkt om Maj-Gull Axelsson!
En upplevelse att få ha varit med om denna mässa, förstår jag.
Så roligt att se alla bilder.
Kramar!!

Channal sa...

Hej Annika! Du skulle älska att gå där och titta och lyssna! Väldigt dränerande med massor av folk, ljud och intryck men jättekul och spännande. KRAM