söndag 15 oktober 2023

Min helg!


Kära vänner! Tiden fullkomligt rusar iväg och veckorna bara försvinner.
Förra fredagens helgbukett har blivit lite mindre och bytt till vasen Äng.



I mitt vardagsrum...


Jag har klippt ner alla mina gula och brandgula dahlior. Nu får rötterna vila i vårt garage.


I mitt kök...


Inga tomat- eller gurkplantor kvar på balkongen. Puts väck!
Maken plockade av alla gröna tomater och jag gjorde marmelad på dem med smak av kardemumma.



Den gröna tomatmarmeladen blev faktiskt god enligt maken!



lördagskvällsmys...


Hur gott är det inte med heta havskräftor i smör med vitlök, chili, persilja, citron och parmesan?


Gratinerade havskräftor är en favorit här hemma! 
Inspiration från Tenans gratinerade havskräftor på Marstrand.
Havskräftorna gratineras i ugnen med SMÖR, citron, vitlök, chiliflakes, persilja och parmesan. 



Serveras med levainbröd att doppa i det goda spadet... och ett glas chablis till. Skål!


Efterrätt såklart! Vaniljglass, hallon och gräddkolaflarn.


BÄSTA TIPSET! Fick jag av en kollega och det jag vill jag dela med mig av.
Gräddkolaflarn är festligt och busenkelt att göra. Kolla här!



Werthers originals läggs på en plåt med bakplåtspapper. Skjuts in i ugnen, 200° i ca 7-10 min. 
När de börjar bubbla och flyta ut är de klara. Ta ut dem och låt svalna.


Idag söndag...
När jag tittade ut blev jag bländad av Bråviken!


Vill tipsa om en jättebra miniserie på AppleTV+ som vi tittar på.


Boken Lektioner i kemi tyckte jag jättemycket om och nu har den kommit som TV-serie. 
Boken fick ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ av mig. Läs HÄR!



Trevligt veckoslut, hoppas du min kära läsare har haft en fin helg!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

14 kommentarer:

Monica sa...

Verkar vara en toppenrestaurant det där😊och kolorna ska testas, vilken bra idé. Kram

Katarina sa...

Tack för tipset om serien lektioner i kemi. Jag älskade boken och det ska bli spännande att se.

Channal sa...

Hej Monica! Eller hur! När jag fick tipset var jag tvungen att testa meddetsamma! Blev jättegott! KRAM

Channal sa...

Hej Katarina! Visst är boken fantastiskt bra! Har sett två avsnitt av serien. Den känns lovande! KRAM

Anonym sa...

Dina vackra blommor... fantastiska!
Och tack för boktipset, ska se om den finns i pocket.
Ha en bra arbetsvecka :)! Kram, Annika

Anonym sa...

Hej Annika! Tack! De sista dahliorna! Den boken måste du läsa! Fin vecka till dig med! KRAM

Mamma C sa...

Många vackra blomster i vaser hemma hos dig nu.
Och maten såg så himla god ut.
Tack för tipset med kolan.
Ha en ny fin vecka.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Tack och varsågod! Fin ny vecka till dig också! KRAM

Ninnie sa...

Mums!
Så mycket gott, och vackert. Både mat och blommor..!
Mina dahlior försvann förra helgen, en frostknäpp och så var det bara bruna skelett kvar av mina vackra blommor... 😥 Men jag har grävt upp knölarna nu, få se om de kan övervintra i förrådet över vintern.

Hoppas du haft en finfin måndag! Sol hela dagen här hos mig!

Kram ❤️

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! Nu har jag bara mina röda dahlior kvar vid entren. Än har inte frosten kommit hit. Vi får hoppas att dahliorna kommer lika fint nästa år. Även här strålar SOLEN! Fin måndag till dig med, KRAM

Från Glam till Damm sa...

Godmorgon i stugan!

Hos dig kan man verkligen ladda sina sinnen med feel-good vibrationer.
Tack för det. Så mycket vackert naturen levererar i ett konstant flöde. Så vackra färger i den aprikosa skalan.

Vilket bra knep att få till flan till efterrätten. Det skall testas även i mitt kök.

Varm kram och ha en fin dag!

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! TACK! Feelgoodvibrationer låter fantastiskt! Naturen, blommor och gräddkolaflarn livar upp det mesta! Fin dag till dig också! KRAM

Annika sa...

Den serien har jag på listan. Tack för tips, vi brukar ju ha exakt lika smak då det kommer till serier.
Anna, du måste se miniserien HiJacked på Apple + också. SÅÅ bra!!

Underbara foton och ljuvliga blomster.
OCH drin mat, din MAT!! MUMS!!
Kramar!

Anonym sa...

Hej Annika! Tack!! Och tack för serietips, ska kolla in den nu direkt! KRAM