tisdag 13 februari 2024

Fettisdagen... mumsfilibabba!

Nej, se det snöar, nej, se det snöar, det var väl roligt, hurra! 
Nu blir det vinter, nu blir det vinter Som vi har önskat, hurra! 
Då tar vi kälkarna fram och vantarna på, och sen vi åker i backen, hej, vad det ska gå!


Kära vänner! Vilken vinter vi har! Likt vintern 2011. Då låg snön kvar till mars.
Jag går in på väderappen varje dag... på fredag får vi visst +21°C och SOL!
Då blir det ett glas sangria och lite tapas vid Plaza Balcón de Europa i Nerja, Spanien.
Men nu NJUTER jag av den godaste semlan och en hederlig svensk kopp kaffe!


Idag klockan åtta var jag på ögonkliniken. 
Behöver inte komma dit igen. Känns jätteskönt att det är avklarat. 
Mina ögon är väldigt torra så jag ska fortsätta droppa ögongel minst tre gånger om dagen.
Imorgon ska jag träffa min onkolog angående skiktröntgen av hjärnan. Känner ingen oro faktiskt! 
Både ögonläkaren och jag är säkra på att min dimsyn beror på biverkningar av medicinen jag äter.
Det känns ändå bra att få träffa onkologen imorgon och få det bekräftat.


Hej mitt vinterland! Här är jag på väg från skolan till bilen som blev insnöad igen på bara tre timmar.
I MORSE gick maken ut och skyfflade bort all snö från uppfarten och borstade fram min bil.
Själv satt jag och åt frukost och tryckte på bilappen så värmen sattes igång i bilen.
Så skönt att sätta sig i en varm bil på morgonen. Inte behöver jag skrapa framrutan heller, isen smälter bort.
På det: stolsvärme, rattvärme och bra bok. Just nu lyssnar jag på Rent hus av Alia Trabucco Zerán.


När jag slutade jobbet klockan 12.00 åkte jag direkt till finbageriet och köpte två semlor.
På hemvägen var jag glad att plogbilen var den andra bilen framför mig! TACK!




Väl hemma bjöd jag maken på en superfärsk och supergod semla.
Undrar hur många semlor det bakas idag i Sverige. 
Kunden innan mig köpte 27 stycken semlor. Han skulle säkerligen bjuda alla sina anställda.

"Enligt branschorganisationen Sveriges bagare och konditorer 
sätter vi i oss omkring sex miljoner semlor bara på fettisdagen
De har även räknat ut att det varje år går åt 132 ton mandelmassa, 
211 ton grädde och 2,6 ton kardemumma till dessa bakverk."



Nej, mjölken var slut! Det glömde jag köpa! 
Äh, tog en skopa vaniljglass i kaffet istället. Det blev GOTT!




De fyra årstiderna... vinter, vår, sommar och höst! Gillar alla årstider! 
Jag bor nära naturen och utanför mitt fönster följer jag årstiderna. 
Nu får det faktiskt gärna bli VÅR! 
Men jag ska inte klaga som snart ska flyga ner till varmare breddgrader.

Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Semla och räkor, det är typ det vi saknar här nere :) Men semlekladdkaka går ju också bra, den är dessutom glutenfri vilket jag vill ha. Jag har tröttnat på alla snöbilder, så förstår om ni som bor i den svenska vintern längtar efter våren nu.

Anonym sa...

Hej Anna! Semmelkladdkaka är riktigt gott! Haha så du är trött på vinterbilder! Snart bjuder jag på blombilder, lovar!

Må gott och KRAM

Mamma C sa...

Förstår att du längtar till värmen nu. För +21 och sol är bra mycket bättre än snö.
Semlor åt vi inga igår. Jag hade ingen lust att göra några. Så här blev det en glass till kaffet på kvällen istället.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Ja, nu längtar jag till svensk sommarvärme. Ska bli underbart! Idag blev det en liten hjärtformad makron till kaffet.

Må gott och KRAM

Ninnie sa...

Hej Anna!
Ja, vilken vinter vi har - känns oändligt lång nu tycker jag!
Så härligt för er att komma bort från den ett tag - vill också fly vintern nu!!

Skönt att höra att dina synproblem beror på medicin, hoppas allt gick bra på dagens besök också! 💕

Jamen jag hörde vilken otrolig mängd semlor det köps! Jag tillhör det fåtal som i n t e är så väldigt förtjust i semlor - eller fastlagsbullar som de hette när jag var barn. Jag har bara ätit en enda i år, köpt på ett anrikt konditori som fått pris för sina semlor och den var faktiskt god!

Ha en fortsatt bra vecka och njut av din resa!!!

Kram från Ninnie ❤️

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! Ja, nu ska det bli riktigt skönt att få lite svensk sommar! Jag önskar att jag var som du, en semla räcker! Men jag är galen i semlor och jag kan inte låta bli att äta massor!

Må gott och KRAM

My kids' Mom sa...

Jamen tänk vilken vinter vi har!

Jag uppskattar också årstiderna men tycker att vintrarna här i Dalarna är lite i det längsta laget. Jag är nog ingen vintermänniska i grund och botten och här handlar allt om skidåkning och Vasaloppet.

Åh så kul att få flyga ner till värmen. HA det så underbart!

Varm Kram,

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! Jag är som du... har mina favoritårstider. VÅR, sommar och varma höstdagar. Vintern får gärna vara vit men kort!

Må gott och KRAM