söndag 4 februari 2024

Fågel, fisk eller mittemellan?

 Välkommen till restaurang Två Hjärtan Menyer för två.

Det bjuds på fågel (kyckling), fisk (lax) och mittemellan (gris) i Annas kök!


Här kommer helgens maträtter med inspiration från Linas matkasse.

Salviarostad kyckling med svamprisotto, parmesan och ruccola

Söndagsmiddagen var ett Halleluja-moment för smaklökarna!

Salviabakad kyckling gör du så här... 

Lägg kycklinglår i en ugnsform. Ringla på lite olivolja och krydda med salt och 3 tsk torkad salvia. Tillaga mitt i ugnen 25-30 min i 225° varmluft. 

Förberedelse risotto: 

Koka upp vatten 6 dl, en tärning kycklingbuljong och 1 msk äppelcidervinäger i en liten kastrull. Dra från värmen. Kvarta 125 g champinjoner. Finhacka en gul lök och två vitlöksklyftor. 

Svamprisotto gör du så här... 

Hetta upp lite smör i en rymlig stekgryta. Fräs lök, vitlök, champinjoner och 150 g risottoris ca 2 min. Späd riset med buljongen, lite i taget. När det kokat in, tillsätt mer buljong och fortsätt så tills all buljong är slut eller riset känns mjukt, rör om då och då. Blanda ner 50 g riven parmesanost och en klick smör i risotton. Smaka av med salt och nymald svartpeppar.

Ruccolasallad gör du så här... 

Finstrimla 1/2 rödlök och lägg i en salladsskål tillsammans med ruccola. Blanda med lite olivolja, salt och nymald svartpeppar.  

Servera salviarostad kyckling med svamprisotto och ruccolasallad.

Kryddstekt lax med shirazisallad, myntayoghurt och bulgur 

Lördagsmiddagen var en annorlunda jättegod laxrätt. Smakrik med milda fräscha smaker! 

 Shirazisallad gör du så här... 

Skala och skär 1/2 stor gurka i små tärningar. Finhacka 1/2 rödlök och tärna en tomat. Lägg allt i en skål och blanda med salt, nymald svartpeppar, olivolja och 1 tsk äppelcidervinäger. Finstrimla 10 g mynta och blanda ner i salladen vid servering. 

Myntayoghurt gör du så här... 

Finstrimla 10 g mynta och finriv en vitlöksklyfta. Lägg i en liten skål och blanda med 1-2 dl matyoghurt och salt.  

Kryddstekt lax gör du så här... 

Blanda 1/2 msk paprikapulver, 1/2 msk spiskummin, 1/2 tsk salt och 1 krm socker på en tallrik. Vänd laxfiléer i kryddblandningen. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och stek laxen runt om, ca 3 min. 

Servera kryddstekt lax med bulgur, myntayoghurt och shirazisallad.

Pasta con polpette di maiale - små frikadeller i tomatsås

Jag älskar pasta och detta var RUSKIGT GOTT i fredags!

Eftersom köttbullarna ska sjuda i tomatsåsen så börjar man med såsen.

Tomatsås gör du så här... 

Finhacka en gul lök. Hetta upp lite olivolja i en stekgryta. Fräs lök, pressad vitlök och 1 msk tomatpuré på medelvärme ca 2 min. Tillsätt en burk passerade tomater, en smulad kycklingbuljongstärning och lite honung. Sjud på svag värme ca 8 min. Smaka av såsen med lite salt och nymald svartpeppar. 

Polpette di maiale gör du så här... 

Rör ihop 1 msk tomatpuré, 1 tsk paprikapulver, 2 tsk torkad oregano, salt och lite nymald svartpeppar i en rymlig bunke. Blanda ner 250 g fläskfärs och forma färsen till ca 10 små köttbullar. 

Lägg ner köttbullarna i tomatsåsen och sjud under lock ca 20 min.  

Tillbehör... 

Koka spagetti/linguine al dente under tiden frikadellerna sjuder i pastasåsen!

Tärna röd paprika. Skala och skär moroten i stavar. Lägg i en skål.

Häll över frikadellerna och pastasåsen över den nykokta pastan. Garnera med små svarta oliver och grovhacka bladpersilja och strö över köttbullarna. 

Servera köttbullar i tomatsås med nykokt pasta och grönsaker. Japp, ruskigt gott!



Kära vänner, så skönt det är med söndagar... gillar även mina lediga måndagar.
Trevligt veckoslut, hoppas du min kära läsare har haft en fin helg.
Smaklig måltid och Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

11 kommentarer:

Mamma C sa...

Som alltid i detta kök så bjuds det på en massa gott.
Tack så mycket för de recepten.
Ha en fortsatt fin söndagskväll.
Här ska vi se på Mästarnas mästare.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Tack! Lika gott som hemma hos er. Här blir det också Mästarnas mästare och efter det Historien om Sverige.

Må gott och KRAM Anna

Anonym sa...

Vilken vacker och minnesrik hörna du har där fotot på dina föräldrar står bland blommor och blad!
Maten såg toppengod ut :). Frikadeller var längesedan jag åt... tack för tipset!
Kram, Annika

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Den hörnan är viktig för mig. Alltid blommor och ljus hos mina föräldrar. Dessa frikadeller var saftiga och jättegoda!

Må gott och KRAM

Monica sa...

Så fint du gör och ni. Du skulle ge ut en mat-kokbok tycker jag, du beskriver allt så bra och väldigt snygga foton på allt och så kan du ta med lite i miljön runt om med vackra blommor som du gör här. Blir en jättefin och bra bok.

Och frikadeller har jag nästan glömt att de finns men nu vet jag, ser gott ut det med.
Kram

Monica sa...

PS, sen är väl allt så strikt och känsligt idag vad man får, men du har ju egen miljö och kan variera Lina lite så det blir på ditt sätt.

Hannas krypin sa...

Låter jättegott alltihop. Blir mest sugen på att testa kycklingen.

Channal sa...

Hej Monica! Tack! Lägger in recepten jag gillar för att spara dem. Tror inte Lina skulle gilla min bok. Men jag följer inte hennes recept till punkt o pricka. Jag drar på med mer kryddor och lägger till lite annat.

Nu har "Sveriges mästerkock" kommit igång. Det är roligt att följa. Så många duktiga kockar!

Må gott och KRAM!

Channal sa...

Hej Hanna! Tack! Kycklingen med svamprisotton var jättegod!

Må gott och KRAM!

Från Glam till Damm sa...

Anna,
Sååå mycket vackert hemma hos dig i vanlig ordning. Älskar färgerna och formerna och dina bilder på blommor och mat. Du skulle kunna göra en bokmed dina bilder och berättelser, precis som Underbara Clara.

Ha en riktigt fin kväll!

Varm kram,

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! Tack söta rara du, vad glad jag blir av dina ord! KRAMAR