torsdag 1 februari 2024

Kära vänner, redan februari!


Och jag har hört talgoxen! Ett säkert vårtecken att vi går mot rätt håll!
+7°C och SOL... härligt väder! Videkissarna slår snart ut... älskar't! Det spritter i kroppen!
Nu dröjer det inte länge tills det börjar knaka i dikesrenen och tussilagon tittar fram.

Snart är det vår, hurra!


Februari är kort... det kommer bara säga swish! Vecka 8 är det sportlov och efter det har vi mars.
☀️Under lovet kommer maken och jag besöka Medelhavet... underbart!☀️
Idag hittade jag snäckskal liggande på skaren. Nere vid Spanska solkusten ligger snäckorna i sanden.
Var och en sak har sin tjusning, eller hur! Men jag undrar vilket som är mest exotiskt?
Tror nog baske mig att det är snäckor på is och snö!





Bråviken har tjock is... vågar inte gå ut på den men jag ser flera som är långt ute och pimplar.
Inne i stan är det inte mycket snö eller is kvar. Det mesta har regnat och smält bort.


Visst är det ett annat ljus ute nu... det är kristallklart som att det kan skära genom glas! 
Solljus gör mig på bättre humör, mitt hem mer inbjudande och samtidigt minskar elräkningen markant.



 Undrar om de får någon fisk de som sitter där ute på isen och pimplar hela dagarna? 
De har säkert en kaffetermos och tar sig en klunk till en prickigkorvmacka.
Ser faktiskt rätt så skönt och rogivande ut... Här hemma blev det en semla och en kopp kaffe!


Klockan är 16.15 och det är INTE mörkt ute... LJUVLIGT!
Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

6 kommentarer:

Monica sa...

Otroligt vackert och så ljust och fint det är. Det är skillnad vid havet och jag glömmer också att det är rätt långt söderut från oss. Vi har så lite solljus i år, mycket vacker natur som omtalas ofta men blir lite hemmablind. Det är höga klätterberg här, djupa stora sjöar men också stora friluftsområden med slalombackar och annan skidåkning. Men solen visar sig sällan och ännu så isigt runt våra hus. Vägarna mer okey nu. Skönt det. Och skönt med februari, maken köpte en pärlhyacint idag förutom tulpaner och vaniljbullar till sig själv😊. Var omedvetet säger han, såg inte att det stod vaniljfyllning😄.
Kram

Channal sa...

Hej Monica! Måndag tisdag hade vi ett riktigt gråväder med fulsnö. REGN Regn regn! Men igår och idag har solen skinit! Underbart! Fast det blåste väldigt kallt idag. Glad åt snön, för den lyser upp vintern.

Låter väldigt fint där du bor. Härliga miljöer. Det är lätt att bli hemmablind. Min mamma påminde mig ofta om hur fint vi bor. Tänker ofta på det och är tacksam.

Åh, jag vill också ha pärlhyacinter! De är så söta! Fredagsbuketten blir tjusiga tulpaner, inköpes imorgon. Älskar vaniljbullar, kallar dem parisebulle! GOTT! KRAM

Ninnie sa...

Ja, HURRA! Snart, snart är det vår!
Så härligt när solen skiner och fåglarna börjar kvittra, jag har också hört deras vårdrillar!
Och tänk så fort det går nu när ljuset återvänder, att dagarna blir längre.

Låter underbart att resa söderut, hoppas ni möts av sol och värme då.
Vart åker ni?

Ha en fin fredag!🌞❤️

Channal sa...

Hej Ninnie! JA! Snart får vi ta i ända nere från tårna och skrika ut ett VÅRSKRIK!!

Vi brukar ha tur med vädret så hoppas vädergudarna är med oss. Vi flyger ner till Malaga, Spanska solkusten.

Fin fredag till dig också! KRAM

Mamma C sa...

Så vackra bilder över Bråviken. Tänk att de vågar sig ut på isen och pimpla. Vet när man bodde i Loddby och vi åkte Strandvägen denna årstid. Man kunde se massor av människor på isen som pimplade fast den såg skör ut.
Idag har vi strålande sol här hos oss.
Ha en fin och skön fredag.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Tack! Det är vackert vid Bråviken och det är många som sitter och pimplar. Ibland undrar man hur de vågar. Härligt med SOL! Idag har vi haft plusgrader och femtio nyanser av grått.

Fin fredag till dig också! KRAM