söndag 5 maj 2024

En sväng upp till Stockholm...


Lotta, Ida och Frank hade väntat länge på denna dag... COMIC CON på Kistamässan. Se HÄR!
Kända animatörer var där, som Akihiko Yamashita - bl.a. filmen Spitit Away 
och Sailor Moon animatören Miho Shimogasa. Det ÄR STORT!
Jag lovar, de hade det jättekul men jag och maken gick inte på COMIC CON.
När vi hade lämnat av dem körde vi tillbaks mot Djurgården... till Rosendals Trädgård.



Rosendals Trädgård har en speciell plats i mitt hjärta. Ett favoritställe.
Det var många fler än jag som hade tänkt samma tanke och tagit en lördagstur dit i sommarvärmen. 
Där var det nämligen galet mycket folk! Och VARMT! Nu ska jag inte klaga när värmen äntligen har kommit.


Det började med att vi inte fick åka den väg vi brukar ta till Rosendal.
Det var stopp... det gick inte att åka förbi Skansen och Gröna Lund. Det var bara att vända.
Så vi tog vägen via Diplomatstaden och förbi Kaknästornet och ställde bilen en bit från Rosendal.


Där fann vi en gångväg genom öppna gräsområden och en underbar skog... 
Vi mötte inte många när vi gick där bland vitsippor, blåbärsris, svalört, gröna björkar och fågelkvitter.
Det är fantastiskt att det finns en sådan oas mitt i Stockholm.





När vi började närma oss såg vi massor av folk som hade picknick i gröngräset. Såg så mysigt ut!




Väl framme tittade jag in i deras trädgårdshandel... där fanns det jättemycket fint.


Men jag köpte ingenting... har en hel del att ta reda på här hemma.


Vi ställde oss i en lång ringlande kö som dock gick relativt snabbt till trädgårdskafét.


Så mycket gott nybakat bröd... båda mackor, kakor och bullar.


Maken och jag var ju hungriga så vi beställde varsin sallad och en hallonkyss till kaffet.



Allt smakade jättebra i den mysiga miljön. Men vet ni, vi satt inomhus!
Ja, nu när sommarvärmen äntligen har kommit satte vi oss inomhus!
Det var så VARMT och så MYCKET folk att det kändes skönast så... haha!



Efter vår lunch flanerade vi runt bland alla blommor och människor.
Jag tittade in i deras handelsbod... maken stod utanför. 
Där fanns många godsaker... men lite för dyrt tycker jag.


Djurgården är verkligen en riktigt fin liten pärla i Stockholm... det är så vackert där!




Vid klockan fem var vi vid Kista och hämtade barnen och de hade haft en kanondag.
Alla var glad och nöjda i bilen södergående på E4:an... 


Väl hemma vid sjutiden stod termometern på 22°C och himlen var ljus!


Vi fick en toppendag! Win-win med skjutsen till Kista.
Trevligt veckoslut, hoppas att du min kära läsare har haft en fin helg!!

Kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)  

18 kommentarer:

Mamma C sa...

Hej!
Vilken mysig och trevlig lördag ni har haft i Stockholm.
Kul att även barn och barnbarn hade det skoj.
Jättefina bilder från dagen. Synd att allt ska vara så himla dyrt på sådana där trevliga ställen (handelsbodar).
Ha en skön söndag nu.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Vi fick se Stockholm från sin bästa sida. Underbart! ja, synd att de är så dyra. Men jag njöt av att bara titta.

Skön söndag till dig med! KRAM

ime sa...

Jag älskar också Djurgården och Rosendahls trädgårdar. Var där på påskafton och då var det också jättemycket folk. Man får ha tålamod men det är värt att köa för att fika eller luncha.

Anonym sa...

Så vackra bilder du bjuder på i mina trakter :D! Roligt och trevligt att gå eller cykla runt på Djurgården, men ofta mycket folk och för dyrt - jag håller med. Man får spara in på annat och unna sig någon gång och så ta en liten annan väg som ni gjorde. Då kan man ströva runt i luftig miljö och ha med egen lunch/fika ;).

Comic con hade jag aldrig hört talas om men tack för informationen. Nu vet jag lite mer.

I dag regnar det här! Vilken skillnad mot igår...
Kram, Annika

Channal sa...

Hej Ime! Kan tänka mig att det var mycket folk där under påskhelgen. Visst är det värt att vänta på en fika lunch. Så fint där! KRAM

Channal sa...

Hej Annika! TACK! Stockholm är otroligt vacker! Skulle vilja säga att det är världens vackraste huvudstad. Här skiner solen, inget regn! Vilken tur vi hade med vädret igår när vi var i huvudstaden. Ska INTE klaga på värmen! KRAM

Anna i Portugal sa...

Vilken härlig dag för er alla! Rosendals trädgård är verkligen jättefint och du har fångat den så bra. Underbart med varmt och skönt väder, det brukar ju ta ett tag att vänja sig när den väl kommer så snart sitter du säkert gärna ute i solen en stund och fikar. Ha en fin söndagseftermiddag! Kramar

Channal sa...

Hej Anna! Tack! Rosendal är verkligen ett litet smultronställe. Jag är en gammal soldyrkare och har alltid älskat värmen. Men nu har det hänt något i min kropp med min medicinering. Jag svettas och svullnar upp, mår dåligt. INTE KUL!! Me hoppas att det är övergående! KRAM

Monica sa...

Vilken otroligt vacker dag igår, helt fantastisk och folk kom i sommarkläder, tunna linnen och fina klänningar. Idag regndag från morgonen med lite uppehåll men snart igen faller regnet. Och konstigt, man blir genast lite trött mot igår.
Vilken fin dag ni fick och roligt att se dina vackra foton. Det är verkligen vackert nu och Djurgården så fint att promenera runt. Hade kollegor som bodde där i den fantastiska miljön. Minns det var avstängt ibland förbi Skansen och man måste säga vem man skulle till.
Vilken tur ni hade med finaste sommar/vårdagen hittills.
Och vet, dyrt är det numera nästan överallt. Och priserna höjts nu på våren igen. Man får unna sig ibland faktiskt om man kan och det verkar finnas många🙂

Channal sa...

Hej Monica! tack! Vilket väder! Alla gick sommarklädda och var ute och strosade. Vi fick verkligen tur med vädret. Nu har det börjat att regna även hos oss. Visst måste vi få unna oss ibland med lite shopping. KRAM

Ninnie sa...

Hej Anna!
Härliga Stockholmsbilder! Å, det var längesen jag var i där...säkert fem år sen eller mer.
Och tänk vilket väder!! Sommar och sol. Idag känns det som en dröm...för nu blåser nordliga, kalla vindar och molnen har legat täta hela dagen.
Hoppas på lite mer värme igen, älskar ju sol och värme!

Kram 💛

Stefan sa...

Stockholm levererar. Ja, kanske inte hela, men Djurgården och Hagaparken misslyckas sällan. Trevliga och fina bilder från besöket.

Jag satt i vintras och sa till mig själv att i år äntligen besöka Stockholm för att se körsbärsträden i Kungsan i full blom. Nu sitter jag här och säger "ok, men nästa år, då jäklar".

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! Stockholm var fantastiskt med sol och +25°C i lördags! Varför vände det fina vädret så plötsligt! Nu har vi det svalare igen, trist! Svårt att veta vad man ska ta på sig. KRAM

Channal sa...

Hej Stefan! Tack! Stockholm är fantastiskt tycker jag! Världens vackraste huvudstad! Haha de där känner jag igen! Varför inte trängas under körsbärsträden i Kungsträdgården. KRAM

Annika sa...

Nu verkar jag ha problem med kommentarer här igen.
TRÖTTSAMT!!
Kollade just, och den kommentar jag precis skrev är borta ...

Men jag älskar dina bilder från underbara Sthlm i vårskrud. Vilken tur ni hade med vädret. Bästa tänkbara ljuvlighet.

Spirited Away har varit en av Karolinsa favoriter sedan hon var 6 år. Ja vi har sett alla Myiazakis filmer flera ggr. Har alla på DVD. Men jag tror att även jag gillar Spirited bäst.
Det var tack vare alla dessa filmer K o M for till Japan nu i mars. Delvis därför iaf.

KUL med comic con!!

Nu ska vi se om denna kommentar går igenom. HOPPAS!!

Kramar!!!!

Channal sa...

Hej Annika! Så himla konstigt att dina kommentarer försvinner! Nu får vi hoppas att denna blir kvar. Här älskar vi också Myiazakis filmer! Tror Kickis Expressbud är min favorit med vyer från Visby och Stockholm. Att komma till Japan är en upplevelse!

Stockholm var fantastisk i lördags och jag tror alla var ute i sommarvärmen. Har aldrig sett så mycket folk. KRAM

Från Glam till Damm sa...

Hej och godmorgon!

Vad roligt för flickorna och Frank att få gå på Comic Con. Kul att Frank är med på sådant nu. Är det moster Lottas intresse som smittat av sig? Härligt.

Stockholm i mitt hjärta! Så många mysiga hörn och gröna rum. Djurgården är speciellt, och ja Rosendals trädgårdar. Underbar plats, men ja, mycket folk. När jag blir pensionär skall jag gå dit mitt i veckan och undvika helgerna :-) Jag gör som du. Tittar på allt fint och behöver inte köpa något.

Ha en fin dag!

En grad varmt och regn här i Dalarna denna onsdagsmorgon.

Varm kram,

Anneli

P.S. Tack för dina fina och insiktsfulla klok-kommentarer i min blogg. Precis så. Det har varit mycket i över ett år, mer än vad man tänker på. Det ena efter det andra. Hoppas det lugnar ned sig snart. Kramen.

Channal sa...

Hej Anneli! Glad att kunna ge lite uppmuntran till dig när allt känns tungt. Det finns ett ljus!

Ja, det är Lotta som får med sig dem till Comic Con! Frank älskar alla dessa karaktärer och att få klä ut sig. Stockholm en vardag är bäst!

KRAM