tisdag 27 januari 2015

Hallå alla fina!

 Har ni det bra? Här har jag min efterlängtade stund.
En bra start på veckan. Idag tog jag en  skön promenad hem från jobbet.


 Den 17 februari är det fettisdagen. Men jag har också tjuvstartat!
Ingen semmelwrap... och inte hetvägg (traditionellt i djup tallrik med varm mjölk).
Utan en klassisk semla till en Nespresso med varm skummad mjölk. Så 2015 =)



Säger du semla eller fettisdagsbulle?
Förr när jag var barn sa vi alltid fettisdagsbulle/fettisbulle som vi åt på fettisdag med varm mjölk i djup tallrik.
Sen blev det bara tisdagsbulle och de åts bara på en tisdag! Konstigt!
Nu säger jag bara semla kort o gott! Kärt barn har många namn.


Hoppas solen lyser på dig var du än är! Finfin tisdag till dig!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

34 kommentarer:

Husbilen Tuzzen sa...

Jag är ingen semmel-människa men min man är!!! Någon gång per säsong tar jag en semla som stöd. Men han är noga med att det inte blir någon semla före fettisdagen. Så snart får han frossa och jag ta mig någon enstaka, då gärna med vaniljkräm i istället.
Kram Helén

Sahra sa...

Jag gillar inte semlor men brukar äta en minivariant på fettisdan
Kram

Mamma C sa...

Jag gillar dom bäst om dom får ligga i varm mjölk med kanel på.
Kram mamma C

Channal sa...

Strongt! Svårt att låta bli när ICA Delfinen suktar med nygräddade semlor! Jag äter kanske tre, fyra stycken per år! Gillar't!

KRAM!!

Channal sa...

En mini per år låter helt ok! Ska nog satsa på det jag med =)

KRAM!!

Channal sa...

Med kanel! Ok! Något nytt! Säkert gott.

KRAM!!

Anne-Marie sa...

Jag säger semla. Det gjorde vi alltid i mitt barndomshem.
Såg hos Dagens Nyheter att man gjort en ny typ av semla (minns nu inte var i Sverige det var) som ser ut som en varmkorv med bröd!
Allt för att sälja mer. ;)
Kram!

Channal sa...

Det var en semmelwrap! Finns att köpa lite överallt! Jag vill ha en klassisk semla!

KRAM!!

anettan sa...

Jag säger semla och jag har mumsat i mig en idag. Så gott! Kram Anette

Helenas enkla vardag sa...

Jag har av tradition sagt som du men numera blir det bara semla och ingen varm mjölk heller. Vill också ha mandelmassan blandad med grädden så mandelmassan smakar lite mindre. Vilka supervackra bilder.
kram helena

Channal sa...

Semla är gott!

KRAM!!

Channal sa...

Moderna vi har blivit! Känns helt rätt med en semla och en kaffe. Sällan eller numera aldrig med varm mjölk.

KRAM!!

Mittgodastefinaste sa...

Vi har alltid sagt semla! Nu blev jag bara såååå sugen!

Kram Jenny

Channal sa...

Fettistabulle är ju så krångligt! Semla är bra!

KRAM!!

Charlie sa ... sa...

Du gör som jag, tjuvstartar. Gillar't ;)

Det går inte att låta bli när det är så gott som till exempel en semla! Nästa gång får du ta en tugga åt mig.

KRAM!!

Channal sa...

Precis! Det går inte att låta bli ;-)

KRAM!!

Home2tiny sa...

Vi har också tjuvstartat o hade Mr C fått bestämma hade det varit semla till fikat på annandagen......men där går gränses. När jag var liten sa vi alltid fastlagsbulle, men nu är det semla som gäller. Kramisar Tina

Annika sa...

Semla säger jag. Har aldrig ätit dem som hetvägg, och har noll lust att prova, haha!!
Semmelwrap är verkligen årets grej. Skulle gärna prova, men allra helst en gammal, hederlig fin semla som din på bilden. ÅÅÅÅÅÅ MUMS!!!! GUD vad sugen jag blir. Galet sugen. Mkt kardemumma i bullen ska det vara, och mkt grädde och massor med massa!!! O, nu känner jag mig svag av längtan :-))) Väntar på att min kompis Lotta ska baka semlor. Annars finns det ju inte att få tag i här. Jo på FIKA i NYC etc, men vi har ingen FIKA här.
KRAM!!!!

Channal sa...

Just det, fastlagsbulle! Kärt barn har verkligen många namn!
Såg också semlor direkt efter jul! Men där går gränsen även här!!

KRAM!!

Channal sa...

När jag var liten fick vi hetvägg som mellanmål! Mätt blev man! Semmelwrap ska jag testa när jag får tag på en. Vilken tur att du har en vän som bakar semlor =)

KRAM!!

Unknown sa...

Vackra foton som alltid. Säger semla numera men har samma resa som du med fettisdagsbulle som vi hemma hos oss åt endast på tisdagar från fettisdagen fram till påsk.
Ha det gott.
Kram
Maria

The Place To Be sa...

Jag säger semla! Tycker de är jättevackra men tycker inte om dem så mycket! Men fina är de och gillar att se dem på bild :-).

Kram Malin

Channal sa...

Tack!
Visst var det så! Och semlan var inget fikabröd utan ett mellanmål!

KRAM!!

Channal sa...

Haha! Jo, visst är de fina! Och GODA :-)

KRAM!!

Bakom dörr nr. 11 sa...

Jag säger semla, och dom är ju så sjukt goda. Har "bara" ätit en....än.
Trevlig kväll
Kram Pia

Channal sa...

Åt en idag också!!! Får ta det lite lugnt nu... men sjukt goda!

KRAM!!

mammaxtre sa...

Ingen semla för min del, än så länge :-)

Ingen sol hos mig tyvärr. Trevlig helg!

Blommiga Rutan sa...

Härliga bilder! Just så gör jag också när jag har en ny tidning , sitta i lugn och ro, en kopp kaffe , te eller ett glad vin, gärna lite skön musik i bakgrunden . Njuta av stunden.
Älskar semlor , sååå gott. Gärna som hetvägg, men också gott till en kopp kaffe.
Är fortfarande utan dator, men har idag internet efter tre dagar utan.
Önskar en härlig helg till dig
Kramar Anncathrine

Channal sa...

Ingen sol här! Snöigt grått runt nollan idag.
KRAM!!

Channal sa...

Vi är lika på mycket! Riktig kvalitetstid!!

KRAM!!

No34 sa...

Tycker semlan, som jag säger, borde ingå i kostcirkeln... Minst en om dagen :) :) Smarrigt! Tisdagskram från Kate

Annika sa...

Vilka härliga bilder. Jag älskar semlor, det är nog det bakverk jag uppskattar mest. Äter den bara rakt upp och ner, ingen varm mjölk och har inte testat wrapen utan bara en semla och en kopp kaffe. Mums...nu blev jag sugen. Ha en fin dag. Kram Annika

Channal sa...

Haha! Ett par i veckan i alla fall!

KRAM!!

Channal sa...

Nu blev jag också sugen på en semla och en kopp kaffe! Gott!

KRAM!!