fredag 16 januari 2015

Sunda matvanor!

Hej alla vackra själar! Idag skiner solen, +7 grader med takdropp.
Men vad det stormar... går vita gäss på Bråviken. Borde gå ut och fotografera men det är så otäckt halt ute.


I måndags när jag gick på skolgården föll jag som en fura till marken. Tjong sa det bara och så låg jag där helt platt. 
Men lika fort kom jag upp... smidigare än vad jag själv visste om. Några elever skrattade och tyckte jag såg rolig ut. 
Jag log bara och borstade av mig! Men AJ!! Slog i min vänstersida ordentligt. Tog i med vänsterhanden! 
Är öm där än. Skönt att jag är högerhänt. Mannen sa att jag hade tur som inte bröt handleden. 
I måndags kom det in 50 frakturer till akuten. Jag har tur som har så starkt skelett! 
Ingen benskörhet på den här femtioåringen inte! Kan det bero på att jag äter bra kost... eller?!! 

Här hemma blommar det inte bara på väggarna... utan det blommar i vaser och krukor överallt.

Vi har kommit igång med vår vegetariska kost och gröna smoothies. Finns många bra bra recept på nätet.
Min Ida och jag fick tips av mannens dotter Johanna om Hovkonditorn. Vill även jag tipsa er! Titta in hos henne HÄR
Det var tack vare Johanna som vi fick smak på gröna smoothies och att starta dagen med det. Så gott och piggelin!
 Jag följer och gillar Renée Voltairs produkter på fb. 
Endast idag har hon erbjudande på sin bok "Juice Power & Detox. Se HÄR! Har precis klickat hem hennes bok!
Sen tycker jag om Ulrika Davidssons sunda tankar om vad vi stoppar i oss. 
Har du kollat in hennes bok "Hälsosam familj på 30 dagar". Om inte, gör det!



Finns så många bra och sunda alternativ till hälsosammare mat ute i butikerna.


Häromdagen åt vi denna goda maträtt... Krämig masala med cashewnötter och koriandersallad.



Vi tyckte alla att det var jättegott! Bjuder på receptet här...
  • Koka råris 
  • Finhacka en gul lök. Skala och grovriv 500 g morötter. Skala och finriv en bit ingefära (ca 2 msk). Fräs allt i matolja i en rymlig stekgryta 2-3 min. Tillsätt 1 msk garam masala, 1 msk honung, 1 tsk sambal oelek, 1 burk krossade tomater, 3 dl vatten, 1 tärning grönsaksbuljong och 1/2 tsk salt. Låt sjuda 10-12 min.  
  • Rör ner en burk kokosmjölk i grytan och mixa såsen slät med stavmixer. 
  • Häll av och skölj en burk kidneybönor och en burk black eyed beans. Halvera en ask körsbärstomater. Rör ner i grytan. Låt koka 5 min. Vänd ner 1/2 ask koriander i grytan. Strö över cashewnötter. 
  • Så GOD koriandersallad: tärna två gröna paprikor och en silverlök. Blanda i en skål med 1/2 ask koriander och 2 krm salt. 
  • Servera krämig masala med råris och koriandersallad.
Lycka till! 



Ha en skön fredagskväll och gå/kör försiktigt min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

14 kommentarer:

  1. Vad kul att ni har kommit igång med era gröna matvanor. Jag hoppas att ni kommer känna er riktigt pigga och fräscha!
    Fina blommor i förra inlägget. Både tulpanerna och orkidéerna. Jag har inte hoppat på tulpanerna än, men nu är det snart dags. Jag har fortfarande en amaryllis-stängel som blommar för fullt med underbara blommor. Den får nog vissna först innan jag köper mig tulpaner.
    Kram Helén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Din amaryllis blommar än. Så fint! Tulpaner finns långt in i februari så de får vi njuta av länge.

      KRAM!!

      Radera
  2. Tur att du inte bröt dig. För jäklar så halt det har varit nu. Det låter som en god grön rätt.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var tur! Jättegott!!

      KRAM!!

      Radera
  3. Vilken tur att du inte slog dig värre. Ta hand om dig. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Oj, du kunde skadat ordentligt, tur att det gick bra. Vi har också kommit igång med lite bättre kost här hemma. Ha en fin helg, kram Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att äta sunt!
      Trevlig helg till dig också! KRAM!!

      Radera
  5. Hej Anna,

    Hoppla! Vilken tur du hade att du inte gjorde illa dig rejält. Ja, jag tror att vi styrks av nyttig kost. Jag lyssnade på ett jättebra program på radion idag och där var det en specialist som sa att vi kvinnor skall äta vitaminerna B3 och B6 samt zink och aminosyror.

    Jag juicear också och idag blev det rödbetor, lime (från trädgården), spenat, persilja och ingefära. Riktigt gott! De tenda jobbiga med det hela är att skala och skära i mindre delar...jaja.

    Ha en underbar helg!

    Kram, Anneli i San Diego

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah det lät gott!! Tagna från trädgården också, underbart! En bra morgonstart! Jag har precis börjat så mina nybörjar-smoothies är söta med mkt frukt! Ska ta mer grönsaker! Sunda matvanor är viktigt!

      Du slipper is och halka iallafall! Skönt! KRAM!!

      Radera
  6. Ser riktigt gott ut måste nog testa. Vilken tur att du inte gjorde dig mer illa när du föll. Verkligen farligt ute nu. Ha en skön lördag. Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är farligt ute. Men igår stormade det och var plusgrader så hoppas isen är borta.

      KRAM!!

      Radera
  7. Men åh vad gott det lät kram Diana

    SvaraRadera