måndag 18 januari 2016

Taizé et quiche Lorraine...


Igår var jag på kvällsmässa... en vacker Taizémässa i kyrkan.
Vad är Taizémässa? Jo, det är en stilla, meditativ stund med nattvard. 
En mässa med många levande ljus där man tillsammans sakta sjunger meditativa sånger och bara är tyst. 


Taizé är en liten by i södra Frankrike dit tusentals ungdomar vallfärdar varje år. 
Målet är det kloster som broder Roger lade grunden till efter andra världskriget och som nu har ett hundratal medlemmar.
Du kan läsa mer om det HÄR!


Efter mässan blev det en mysig gemenskap hemma hos mig. 
Jag bjöd på quiche Lorraine, klassisk fransk ost- och skinkpaj med krämig äggstanning. 
Det blev en fin avslutning på veckan.


Quiche Lorraine...

Landskapen Alsace och Lorraine i Frankrike är quichens hemtrakter. 
Själva ordet quiche kommer från tyskans kuchen som betyder kaka. Kaka från Lorraine!
 I en klassisk quiche Lorraine ska det vara rökt skinka och smakrik ost i fyllningen.

Fyllning: 150 g rökt skinka. Jag köper en hel bit som jag skär i bitar. 2 dl standardmjölk + 1 dl grädde, 4 dl lagrad färskriven ost, 1/4 tsk mald svartpeppar, 1/2 tsk salt och 1/2 tsk paprikapulver.

Klassisk pajdeg: 3 dl vetemjöl, 1/5 tsk salt, 200 g smör, 2 msk kallt vatten. Jag kör degen i matberedaren.


Allt ljus på Dig!

Varm Kram till alla... Anna

34 kommentarer:

Annika sa...

Fint det låter med taizégudstjänst. Kunde gärna få finnas här i närheten också.

Jag äter och lagar också mycket quiche men brukar lägga annat i den än rökt skinka (så det blir alltså nästan aldrig Lorraine...): broccoli, svamp, lök och getost, eller feta och spenat hör till favoriterna. Har jag inte lust att göra pajdeg (dvs. vill kapa tillagningstiden litegrann) så köper jag djupfrysta osötade pajskal som finns i affären och använder dem. Men klassisk Lorraine är gott! Lagrad ost, ägg och fin skinka, mmm...Kram.

Life´s Silverlining and I sa...

Oh det är så gott! Men nu undviker jag allt sådant ett tag😊 kram Pernilla

Channal sa...

Enkel o god skinkpaj. Gör även andra pajer. Så gott!! Finns färdig pizzadeg att köpa men jag har inte sett färdig pajdeg. Det kanske även finns här.

KRAM!!

Channal sa...

Du har karaktär. Lycka till! Väntar på vaniljen... kör lite jag med :-)

KRAM!!

anettan sa...

Låter super mysigt. Kram Anette

dianasdrömmar sa...

Mysigt och gott kram

Channal sa...

Det var jättemysigt och trevligt. KRAM!!

Channal sa...

En skön söndag! KRAM!!

Pia sa...

Älskar ost- och skinkpaj. Godast blir den när man gör med överbliven julskinka. Brukar också svetta lite purjolök som jag har i pajen. Så gott!
Min syster, Ulrika, har varit i Taizé ett par gånger.
Kram Pia

Browneyedgirl sa...

Så gott med paj :) Hoppas du har en fin dag, kram

Home2tiny sa...

Låter som en avkopplande och fin stund där i kyrkan. Älskar själv paj men gör den utan vetemjöl och utan kött och det blir så gott så.... Ha en härlig dag finaste. Kramisar Tina

Channal sa...

Paj av alla sorter är så gott! Vilken upplevelse för din syster. Tycker om Taizégudstjänster... de passar mig!

KRAM!!

Channal sa...

Tack! Hoppas detsamma för dig! KRAM!!

Channal sa...

Det där blev jag nyfiken på. Pajdeg utan mjöl. Får kolla in dina recept!

KRAM!!

Villa Ell sa...

Vad skönt det låter att bara få vara och vara i tystnaden... kan ju hålla med ordspråket ;-)

Kram Sandra

HOUSE of ADELA sa...

Skönt med sådana stunder i kyrkan! Älskar också paj och särskild god hemgjord såklart;)

Kramar!
Adela

Annika sa...

Låter väldigt skönt.
Quiche Lorraine var nog ungefär den första maträtt jag började laga då jag flyttade hemifrån. Håller än idag, så god, så god!!
Som Annika säger högst upp finns et färdiga pajskal att köpa här, men jag har aldrig testat dem.
Paj är gott övh. Perfekt mat när det är många, gjorde otaliga till Karolinas studentmottagning för snart 2 år sen.
Kramar!!

Sallys hus sa...

Låter som en skön stund och som något vi alla skulle behöva ägna oss åt ibland... tystnad...
Paj var länge sedan jag gjorde...knäppt för det är ju supergott.
Kram Katarina

Channal sa...

Det är välbehövligt och skönt för hela kroppen.

KRAM!!

Channal sa...

Visst är det i detta stressiga samhälle. Fler borde hitta dit.

KRAM!!

Channal sa...

Paj är gott året om och perfekt som bjudmat. Älskar alla sorter av pajer men quiche Lorraine är alltid en enkel vinnare.

KRAM!!

Channal sa...

Visst borde fler hitta dit... finns så mycket kraft att hämta där. Du får slänga ihop en paj. Jättegott!

KRAM!!

Blommiga Rutan sa...

Hej Anna!

Åhhhhhh, Taizémässa! Så underbart det låter. Har läst om det men aldrig hört att det finns här i Sverige. Låter fantastiskt.Steve Aitchisons ord är mycket,mycket tänkvärda och bra.
Quiche Lorraine är en favorit, så gott.

Kramar Anncathrine

Mamma C sa...

Låter så skönt och så mysigt och trevligt efteråt med.
Kram Mamma C

Sweet Pea sa...

Det lät som en mässa jag skulle kunna tänka mig att gå på. Lät väldigt rofyllt.
Ha en fin tisdag kväll.
Kram Petra

Channal sa...

Kolla upp i närheten av dig! Finns säkert någon kyrka som har en Taizémässa. Det är speciellt och mycket fint. Ja, Aitchison följer jag på fb. Många kloka ord.

KRAM!!

Channal sa...

Det var det också. En skön söndag.

KRAM!!

Channal sa...

Gör det om du får chansen. Så vackert o rogivande.

KRAM!!

Anne-Marie sa...

Har själv aldrig varit på någon Taizémässa men har hört talas om dessa. Verkar mycket stillsamt och rofyllt.
Quicke Lorraine är gott. Tror inte att jag själv lagat till den.
Kram!

Channal sa...

Det ärväldigt rofyllt, tycker om det! Pajen är inte komplicerad att göra. Det fixar du lätt :-)

KRAM!!

Finaste mattan sa...

Hej bokvinnare! Kolla bloggen! : )

Channal sa...

Hej! Vad kul!!

Unknown sa...

Oj, vad sugen jag blev nu på Quiche. Måste bli någon dag.
Tack för tipset.
Kram
Maria

Channal sa...

Alt gott med ost o skinkpaj :-)

KRAM!!