lördag 23 april 2016

Love The 80's

Med MTV-eran kom popartisterna direkt in i vardagsrummet. How Cool!


1982 kom Michael Jacksom med sitt soloalbum Thriller. Hur många bra hits som helst.
Lp'n hamnade i min back (en läskback som jag hade alla mina skivor i).
Videon Thriller var så häftig! Modellen Ola Ray i videon gjorde skandal med att vika ut sig i Playboy.
Idag skulle ingen höja på ögonbrynen för det. Kardashians visar väl mer på Insta och i Expressen!





Ola Rays outfit var så rätt! Örhängen, topp och pumps i samma klatschiga färg, 10 p.


Jag 21 år sommaren 1984... samma år som Prince & The Revolution kom ut med Purple Rain.
Självklart hade jag massor av pumps i glada färger. Overmatching sitter i än =)



Kommer ihåg Whitney Houston som modell i amerikanska VOGUE innan hon slog igenom som sångerska.
Har sparat flera VOUGE från 80-talet... kunde varenda modell då. 
Mina favoriter var Kim Alexis, Andie Mac Dovell och Brooke Shields.




 Whitney var född samma år som jag... så tragiskt att även hennes dotter har gått bort.
1985 kom hon ut med sitt första soloalbum och alla hennes megahits såg jag på MTV!



Det är sorgligt att så många 80-talsstjärnor har gått bort alldeles för tidigt.


Madonna finns kvar och hon är fortfarande en av mina stora favoriter.
Sarah Jessica Parker har alltid varit så rätt. Love her eyebrows... och de har kommit tillbaks.



Sarah Jessica Parker - Carrie och Kristin Davis - Charlotte som unga på 80-talet i SATC2.
Kolla in Charlottes strumpor med bollar där bak. Jag hade tre par sådana inköpta i USA.
Färgglada pumps gillar jag än idag men nej tack till matchande plastörhängen! 
Älskar de buskiga ögonbrynen. Önskar jag hade dem kvar idag. 
Min stil på 80-talet var mer som Kristin Davis i SATC-filmen. Var aldrig vågad i Madonna-looken.


För mig känns det faktiskt som om 80-talet nyss var här. 
Pärlor, pasteller, axelvaddar och klädmärket Getti Spa var jag á la 80-tal!
Mellan 1980-1989 var jag 16-26 år. 1989 blev jag mamma, då kom min älskade Ida.


I Sverige hade TV-serien Dallas premiär 1981.


Kräftskiva 1985 i min första lägenhet på Klingsbergsgatan 73... saknar mina ögonbryn!
I bokhyllan stod bl.a. Grottbjörnens folk, Hollywoodfruar, Mistrals dotter och Princess Daisy.


På bio... Scarface, Rain Man, Breakfast Club, Döda poeters sällskap, Fanny och Alexander, Jakten på den försvunna skatten, The Shining, Pretty in Pink, En officier och gentleman, Goldie Hawn, Working Girl, Cocktail, Flash Dance och Dirty Dancing.


Filmen Top Gun 1986 och Rick Astley sjöng Never Give You Up 1987!
Lyssnade även på Wham, Take that, Depeche mode, Alphaville, U2, Tears for fears, Talking heads och Sinéad O'Connor.



Älskar't... första avsnittet av Miami Vice visades 1984.
80-talet var tron på framtiden! Allt kändes mycket lättare att vara ung då än idag.

Vad minns du av 80-talet?

Kram till alla... Anna

28 kommentarer:

Ninnie sa...

Å, så roligt att läsa om 80-talet! Som att flyttas tillbaka...tänk vad tiden går...jag var ju också ung på den tiden...men även om åren går och sätter sina spår så är man ju samma person nu som då...bara lite klokare kanske och flera erfarenheter rikare!

Annika sa...

Titta! Du minns också Grottbjörnens folk! Jag skrev om den före jul i mina bokinlägg och det var ingen som kom ihåg den - när man var pre-teen så smygläste man den för de långa utförliga sexscenerna ;) .

Kul med all åttiotalsnostalgin. Jag var ju lite yngre så jag minns väl lite andra saker från den tiden. Cabbage patch kids och My Little Pony bl.a. Fragglarna tror jag gick på 80-talet på TV. Vi hade spetsiga skor, breda resårbälten och bubbel-lugg som man sprayade upp. Jättelika axelvaddar i kavajerna och neonfärger. Rosa cyklar med bockstyren och mockajackor.

Det jag kan känna just i dagsläget är att jag fan saknar Reagan och 80-talets republikaner - tänk att man kan känna sig nostalgisk efter Ronald Reagan.... eller Bush Sr. för den delen....

Däremot är jag som geek så totalt nollad när det gäller musik - jag har INGA relationer till några sångare eller grupper vare sig på 80- eller 90-talet. Jo, vi dansade till Magnus Uggla på klassfester minns jag men det är nog ungefär allt.
Jättekul med en tillbakablick iallafall.
Kram.

Ankan sa...

Vilket roligt inlägg. Och visst var 80-talet fantastiskt på många sätt. Och du var lika vacker då som nu. Ha en skön söndag. Kram Annika

Tummelisa sa...

Inspirerande och nostalgiskt att läsa om 80-talet. Du var lika vacker då.
Nu till en annan lite fräck fråga: Var har Du köpt din parfym Bond No 9 Astor Place någonstans? Så vacker flaska, blev så nyfiken....doftar den gott? Försökte få doftprov via internet, men tyvärr ingen hade något. Är det fräsch eller tung doft?
Fortsatt trevlig söndag!
Kram Tummelisa

Sweet Pea sa...

Åh vilken nostalgitripp. 80-talet minns vi med ett litet leende allt ;)
Vad fina bilder på körsbärsträden i tidigare inlägg. Dom är så galet vackra. Tänk om dom kunde se ut så hela sommaren.
Ha en finfin söndag.
Kram Petra

Channal sa...

Tack! Jag köpte den i en parfymaffär i min stad, No18. Tyvärr la de ner i höstas. De hade ett stort utbud på Bond No9's dofter. Så läckra. Älskar min doft Astor Place. En fruktig blommig doft som är mkt kvinnlig. Jag faller alltid för dofter med citrus, viol, iris o vit mysk. Denna har mandarin, viol och mysk. Efter ett tag känner jag violen och mysken på mig. En fin doft.

KRAM!!

Channal sa...

Tack! Haha hur kan man ha missat Grottbjörnens folk. En hel serie. Har fyra böcker. Minns även filmen med Darryl Hannah. Den var sisådär. Lyssnade du inte på Michel Jackson och Madonna =) Minns leksakerna. Mina döttrar leket med My Little Pony på 90-talet. Har du sett filmen om Margret Tatcher, Järnladyn. Reagan och Bush-eran? Gillade filmen även om jag inte gillade henne så var hon en jädranemanna till kvinna!

KRAM!!

Channal sa...

Tack! Visst är det vackert med alla rosa blommor... tyvärr bara en kort tid.

KRAM!!

Channal sa...

Tack! 80-talet var tron på framtiden! Allt kändes mycket lättare att vara ung då.

KRAM!!

Channal sa...

tack! Haha visst är vi klokare idag men allt var mycket lättar då =)

KRAM!!

Susanne ❤️ sa...

Vilken tillbaka blick mina idoler :) musiken :) modellerna som var PERSONER inte "bara" vackra ansikten
Så DÅ härliga kläder hihi såg liknande nu som verkade komma tillbaka men NÄ skulle ALDRIG ta på mig sånt igen haha ....
Tack för det måste verkligen göra min egna nostalgitripp för det var underbart med en massa minnen som kom nu :)
KRAM till dig fina

Channal sa...

Tack! Visst har modet kommit tillbaks. Pumpsen skulle jag gärna ha på mig idag men nej tack till matchande plastörhängen! Älskar de buskiga ögonbrynen. Önskar jag hade dem idag. Min stil var mer som Kristin Davis i SATC-filmen. Var aldrig vågad i Madonna-looken.

KRAM!!

Home2tiny sa...

Vilken härlig nostalgitripp, älskade också 80-talets mode, musik och serier.... Lusläste också alla Vogue och var störtförälskad i Tom Cruise.... Lyssnade på Tracks, Madonna var idolen och Georg Michels Careless Whisper gick varm där hemma medan tårarna strömmade över någon obesvarad kärlek...... Japp 80-talet har jag måååånga minnen till. Kramisar Tina

Channal sa...

Åh Careless Whisper den minns jag! Sen U2 - with or without you och Depeche Mod!

KRAM!!

Razzy sa...

Åh vilken härlig tillbakablick, jag var hårdrockare redan då och lyssnade mycket på Ozzy men vem minns inte whitneys underbara röst. Kram Eva

anettan sa...

Vilken nostalgi och hur snygg är och var inte du. Kram Anette

Anne-Marie sa...

Först bara en kommentar på ditt förra inlägg.
Vilka underbara, rosa blommor. Förstår att du njuter.
Tänk så många artister som är ungefär i vår ålder som har gått bort. Verkligen tragiskt tycker jag.
Michael Jackson hörde till mina favoriter. Likaså Prince. Whitney var fantastisk men hon kändes inte lika "nära" som killarna.
Kul med nostalgi ibland. :)
Kram!

Channal sa...

Wow häftigt! Så du var en hårdrockare!

KRAM!!

Channal sa...

Visst är det tragiskt! Kändislivet är tufft! Inte bara en dans på rosor.

KRAM!!

Unknown sa...

Vilket härligt inslag! Älskade 80-talet. Ler lite när jag läser, färgglada pumps hade jag också i hur många färger som helst. Samtliga böcker du har foto på fanns i min bokhylla också. Musiken var fantastisk så även filmer och serier. Oj, du gjorde mig nostalgisk. Härliga 80-tal.
Kram
Maria

Channal sa...

Tack! Eller hur! Härliga 80-talet!

KRAM!!

Annika sa...

ANNA! Vilket inlägg. Älskar det!
Jamen ja, sådär var det ju för oss som var tonåringar och unga-20 på 80-talet. WOW!
Älskar dina bilder på hur du såg ut, jag såg likadan ut, hihi. Komplett med färgade pumps och plastörhängen.
Gud vad kul det var.
Minns så väl alla MJs låtar man lyssnade på.
OCH Prince!!!
Prince!! Köpte hela hans best of på iTunes i lördags.
Whitney Houston ja...gud vad jag tyckte hon var VACKER!!! Minns när jag såg omslaget till hennes LP. OCH sen ÄLSKADE jag hennes musik. Köpte alla hennes skivor.
Madonna också.
Ja, jag var också fascinerad av modeller, just dem du listar + Cindy Crawford, Linda Evangelista och Carol Alt, haha!!
Böckerna du listar läste jag också, utom Grottbjörnens folk, vet inte varför?
Sen var jag GALEN i Sidney Sheldon! OCH Stephen KIng.
Så himla KUL inlägg!!! SÅ KUL!!
Kramar!

Channal sa...

Tack! Ja, det ljuva 80-talet är lätt att älska! Många roliga minnen. Tänk att jag glömde Sidney Sheldon och Fay Weldons "En hondjävuls liv och lustar"! Skulle kunna skriva ännu mer om 80-talet. Det bara poppar upp ännu mer.

KRAM!!

Mamma C sa...

Vem gillade inte 80:talet. Hade också pumps i olika kulörer och plastörhängen hade jag med i olika kulörer. 80:tals hits lyssnade jag och grabben på i lördags när vi kaklade.
Kram mamma C

Channal sa...

Vad kul att ni lyssnade på 80-talshits! Det lyssnar jag på alldeles för sällan. Det är toppen med Spotify!

KRAM!!

PaulaHelenas💕 sa...

Härlig nostalgitripp :) Kommer nog att småningom göra en liknade tror jag! Blev så inspirerad alltså :) Jag var kanske mest en hårdrockare ! Nå ska se vad jag hittar :)
Ha en underbar Valborgshelg

Kram,kram <3

Channal sa...

Kul med 80-talet! Hmmm hårdrockare o en synthare då ;-)

KRAM!!

PaulaHelenas💕 sa...

Min man var också hårdrockare, så det var ju den vägen vi träffades :) Återkommer med inlägg om 80 talet...ska fundera lite än...
KRAM