måndag 18 september 2017

Annas kök!

Elsa Beskows "Herr Gråpäron kliver ur sitt träd" ur boken Lasse liten i trädgården.


I förra veckan såg jag en kollega sitta och äta små saftiga gråpäron.
Jag blev helt eld och lågor! Älskar gråpäron och de finns inte att köpa i affären.
Dagen efter kom hon med en stor hink full med gråpäron till mig. Anna blev GLAD!
Så vi har ätit många päron här hemma... men igår gjorde jag ingefärspäron av de sista.
Och hur gott är inte det med glass eller vispad grädde som dessert.


Av mina rara kollegor fick jag två stora Ernst-glasburkar i bröllopspresent. Tänk, de visste att jag gillade Ernst.
Till sommaren kommer jag ha stora blockljus i glaskrukorna. Men nu, perfekta med ingefärspäron.
Ingefärspäronen kan sparas i glasburk i kylskåpet bara de täcks av sockerlag. 
Håller sig flera månader och blir bara godare.


Ingefärspäron

Skala päronen men låt skaftet vara kvar. 
Dela en vaniljstång på längden och skrapa ur vaniljen i en kastrull. Lägg i vaniljstången. 
Tillsätt 1,4 dl vatten, 6 dl socker, en skivad citron, 6 msk grovt hackad ingefära samt en kanelstång. Rör om och koka upp lagen. 
Lägg ner päronen i sockerlagen och låt dem sjuda i 25 minuter. 
Ta av från värmen och låt de svalna i lagen. 


Torskpanna med pepparrot och dill


Smält 1 msk smör i en traktörpanna och vispa ner 1 msk vetemjöl. 
Sedan 3 dl crème fraich, 1 tärning fiskbuljong, 1 msk riven pepparrot, lite salt och vitpeppar. 
Låt sjuda 1-2 min. Lägg ner två torskfiléer i såsen och låt sjuda 10-15 min, eller tills fisken är klar.  
Strö färsk nyklippt dill över fiskpannan och servera till nykokt potatis.


En god söndagsmiddag... en av våra absoluta favoriter.



Till efterrätt serverade jag ljumma ingefärspäron med lättvispad grädde... mums!



Gott med svenska smaker...
Önskar dig en fin vecka min kära läsare!

Kram till alla... Anna


(bilder fotade av mig)

18 kommentarer:

Mamma C sa...

Åhhh, så gott. La in päron när vi bodde i huset. Fisk är också gott och det där receptet norpar jag.
Kram mamma c

Åse sa...

Men åh så gott med ingefärspäron ! Nu blev jag riktigt sugen , Kram Åse

Ninnie sa...

Mmm, så gott!!! Fisk är min favorit, på alla sätt. Och gråpäron! Det hade min farmor i sin stora trädgård, och bjöd på sån efterrätt. Vilka minnen som väcks till liv...min kära farmor, min extramamma. Längesen nu...

Anonym sa...

Kommer i håg ingefärspäron från barndomen - och vispgrädde, massor av vispgrädde.
Och underbart att kunna förvara dom och bjuda på i höstmörkret.

Ruth i Virginia

Från Glam till Damm sa...

Godmorgon Anna!
Vet du att dina matinlägg här på bloggen verkligen får det att vattnas i munnen! Det är så trevligt med nya recept och nya varianter av mat. Tusen tack för all inspiration! Din man är lyckligt lottad som får äta så mycket gott!

Kram och ha en underbar dag!

Anneli

Unknown sa...

Oh, det fiskreceptet ska jag göra. Har du fler enkla fiskrecept så snälla delge. Älskar fisk men är inte bra på att hitta på recept. Så tar tacksamt emot allt.
Kram
Maria

Annika sa...

Ja, dina recept är alltid så goda och man blir sugen, mmm...
Gråpäron är verkligen GODA!!
Oj vad jag älskar päron. Han jag är gift med GILLAR inte päron, kan du fatta!!??? ;-)
Kramar

Channal sa...

Du fixar det även i lägenheten =)

KRAM

Channal sa...

Visst är det gott!

KRAM

Channal sa...

Då har vi samma smak du o jag!
Visst är gråpäron nostalgi och barndomsminnen.

KRAM

Channal sa...

Det är ju så enkelt och GOTT!!

KRAM

Channal sa...

TACK! Så glad jag blir! Fiskpannan är så god men bilderna ser ju inte så jätteroliga ut =)

KRAM

Channal sa...

Har massor under kategorin "mat". Sen kommer det säkert fler recept! Fisk är ju så gott!

KRAM

Channal sa...

TACK! Hur kan man inte gilla päron? Jaja han gillar kanske päronkonjak i alla fall =)

KRAM

Sallys hus sa...

Å men jössses va duktig du är!
Ser supersmarrigt ut...
Å så har jag suttit länge o läst ikapp och njutit av alla glada fina bilder...
Å vilken RING!! Sååå fiiiin..;)
Ha en fin eftermiddag!
Kram Katarina

Channal sa...

Haha superenkelt att göra! Maken skalade päronen =) jag gjorde sockerlagen. Sen skötte sig allt av sig självt!

TACK! Älskar ringen! KRAM

Mittgodastefinaste sa...

Vilket härligt inlägg Anna!

Kram Jenny

Channal sa...

Tack Jenny!

KRAM