fredag 13 september 2019

Känsla av höst...


Jag älskar hösten! Särskilt när den bjuder på några härliga soliga dagar så här i september.   


Och när skogen är så full av kantareller antar jag att ni blir glada för alla kantarelltips ni kan få! 
Ugnsbakad kolja med krämiga kantareller...


Höstmys med krämiga kantareller... 
Putsa kantarellerna. Fräs svampen i en stekpanna med smör 2-3 min. 
Pudra över 1 tsk vetemjöl och blanda ner 2 dl vatten, 1 dl créme fraiche och en svampbuljongtärning. 
Låt koka ihop 3-4 min. Smaka av med salt och nymald svartpeppar. 


Idag damp Martina Haags kokbok ner i min brevlåda... 
Så hon och GW Persson fick höstmysa tillsammans med maken och mig!


Friterade morötter och purjolök...
Finstrimla en morot och en halv purjolök. Hetta upp rikligt med olja i en kastrull eller stekpanna. 
Fritera purjolök och morot tills de är gyllenbruna. Lägg över på ett fat med hushållspapper och låt rinna av.


Servera ugnsbakad kolja med krämiga kantareller, friterad morot o purjolök till kokt potatis.
Lovar, detta var hur gott som helst till ett glas rött.


Tack för att du kom hit och läste... det gör mig glad. TGIF!

Kram till alla... Anna
 
(bilder fotade av mig)  

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Men så gott det såg ut. Tack för receptet men några kantareller lär jag inte hitta här nere tyvärr.
Kram Carin

Channal sa...

Varsågod! Finns kanske på någon matmarknad! Eller ta en annan spansk svamp🤗

KRAM