fredag 16 oktober 2020

Annas helgguide...

Hej alla mina finfina bloggläsare! Hoppas ni mår bra! 
Själv har jag legat nerbäddad med halsont... så jäkla TRIST att känna sig ynklig!
Oktober är annars en av mina favoritmånader... luften, dofterna och färgerna. 



Vy från köket och vårt sovrum... snart har alla löven fallit och då vi ser Bråviken igen.



TV-serier du inte får missa i höst...


Drottningarna är en historisk dokumentärserie på TV4-play/Cmore
Här reser vi bakåt i tiden och följer livet för några av Sveriges mest fascinerande drottningar. 
Kvinnor som ofta hamnat i skuggan av mäktiga män. 
Jag har sett första avsnittet om Karin Månsdotter... otrolig historia som jag inte visste mycket om. 
Det enda jag kände till var att hennes make Erik XIV dog av förgiftad ärtsoppa.

 Tycker om upplägget med berättare och skådespelare. Fin kvalité rakt igenom!
De tidstypiska kläderna och miljöerna är fantastiska.  
Gillar du att lära dig om svenska kungahuset och dess drottningar genom tiderna...
 Ja, då tror jag du kommer gilla och uppskatta den här serien enormt mycket precis som jag.


Nu till nutidshistoria... den spanska serien Patria på åtta avsnitt på HBO Nordic är riktigt bra.
Den ska absolut ses på originalspråket spanska! Inte den engelska dubbningen. 
Det är ett starkt drama om terrorns effekter i Baskien. Serien handlar om två familjer i skuggan av terrorgruppen ETA.
 Historien tar sin början när ETA 2011 kommer med besked om vapenvilan. 
Beskedet får en kvinnan att återvända till sin hemstad där hennes man sköts ihjäl av ETA 1990.
Hon vill veta vem som sköt för att få ro, men hennes ankomst till staden möts med misstänksamhet och ilska. 
Och hennes före detta bästa väninna, vars son var inblandad i dödskjutningen vill inte ha något med henne att göra. 


Först var jag lite skeptisk mot denna true crime-serie. Den kändes lite smaklös på nåt sätt. 
Men ack så fel jag hade! Utredningen kan du se Svt-play
Den handlar om det groteska mordet i U-båten på den unga svenska journalisten Kim Wall. 
Serien är ett riktigt bra drama av danskarna...igen! Rekommenderas verkligen!


Bröllop, begravning och dop (säsong2) på TV4-play/Cmore.
100% Colin Nutley... det händer galet mycket i denna TV-serie.
Stjärnspäckat med skådisar i vackra svenska miljöer.
Jamen jag gillar faktiskt serien... så det så! Såg att säsong 3 ska bli film. KUL!

Och nu färgar vi Sverige rosa!


Systerduon Johanna och Klara - First Aid Kit - har designat årets Rosa Band 2020.
Den 25/9 släppte de Ted Gärdestads gamla låt Come give me love på både svenska och engelska.  

Kvällens soundtracks...





Årets Rosa bandet-kollektion från Lindex är mindre än vanligt... 
Men budskapet är lika starkt: tillsammans mot cancern!
I år skänkte modekedjan 10 procent av all försäljning under första helgen i oktober till cancerforskningen.  
Jag köpte ett rosa band, ett paraply och en shoppingväska där hela vinsten doneras till forskningen.
Både paraplyt och tygväskan är gjorda av återvunnen plast. Och hur fina är de inte? Jättefina om du frågar mig!  



Gillar mina brunrosa... beiga naglar. 
Men nästa gång jag går till Nagel-Sanna kommer de bli mycket mörkare.


Lindex har varit en av huvudsponsorerna till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanjer sedan starten 2003, 
och under åren har man tillsammans med sina kunder bidragit med 14,8 miljoner euro till cancerforskningen. 


Årets Blossa glögg Myntathé... hämtar inspiration från Marrakech!  
Glögg som smakar mint... mmm. Självklart kom en flaska hem till oss. 
Är säkert god och värmande en kall vinterkväll till en baklava. Läckert orientaliskt så där till jul.
Maken fick en jättefin present av en kollega från Irak. En vacker handgjord ask med den mest utsökta baklavan.
Just nu ligger de i frysen. Tar fram dem till jul och glöggminglet.




Inte klokt! Vi har redan kommit in i andra halvan av oktober.
Bara en jobbvecka till... sen höstlov och sen november.
Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

TGIF! Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig och några lånade från nätet)

Inga kommentarer: