tisdag 2 juli 2024

Rosens dagđŸŒč


Hej alla vackra sjĂ€lar! Idag, tisdagen den 2 juli, Ă€r det  rosornas dag
 Följ med in i min dofttrĂ€dgĂ„rd bland alla vackra rosor. 
Rosorna har sin egen historia och alla har jag dem kĂ€ra. 
 Ja, man kan faktiskt vara kĂ€r i sina rosor och de betyder vĂ€ldigt mycket för mig. 



Peace Rose - Fredsros och New Dawn...


New Dawn  planterade vi Ă„r 1990... sĂ„ den har stĂ„tt hĂ€r mot husgaveln 34 Ă„r.
Men den Ă€r Ă€nnu Ă€ldre. Den var min mormor Idas favorit. 
Rosen grĂ€vdes upp frĂ„n MĂ€sterlotsens hus i Gamla Oxelösund, det huset byggdes 1870. 
DÀr jobbade min mormor som barnflicka nÀr hon var ung.
SĂ„ denna ros har hĂ€ngt med i över 150 Ă„r. Den Ă€r jag jĂ€tterĂ€dd om! 



Vacker sommardag bland rosor o humlesurr🐝


Fredsrosen har blommat hÀr hos mig sedan första sommaren 1990.
Minns att vi köpte plantorna för halva priset pÄ Obs Coop Ingelsta som inte finns lÀngre.
Om ni ska investera i en blomma i sommar mÄste ni skaffa er en Fredsros!
Rosen har otroligt stora blommor, upp till 16cm... Ă€lskar de ljuvliga fĂ€rgerna frĂ„n gult till skĂ€rt. 


Maiden's Blush...



Även denna ros planterades under vĂ„r första sommar i huset.
Den grÀvdes upp frÄn en gammal tomt i Kneippen i Norrköping.
Det var nÄgra vÀnner till mina förÀldrar som bodde dÀr och gav den till oss som inflyttningspresent.
SÄ denna rosbuske Àr sÀkert över 100 Är. Det Àr spÀnnande tycker jag.



Ja, det Ă€r en klassisk gammaldags doftros... nĂ€r den vĂ€l blommar sĂ„ gör den det med besked! 
 Rosen Maiden's Blush Ă€r en yvig buske som blommar rĂ€tt lĂ€nge under hela sommaren.


Fairy Rose...



Den hÀr rabattrosen med alla minirosor har hÀngt med sedan starten.
Vi flyttade in november 1989... tÀnk, det blir 35 Är nu!
En riktig överlevare och den Àr sÄ tacksam att ha. Den blommar lÄngt in i oktober.


Vi har nÄgra andra rossorter som Àr pÄ vÀg att slÄ ut... spÀnnande att följa.
Dagens vĂ€der har varit perfekt för mig, +21°C. Maken han har röjt för fullt i trĂ€dgĂ„rden... 
...och jag har rensat i rabatterna, fotograferat och plockat rosor. En skön sommardag!




MĂ„ solen lysa pĂ„ dig min kĂ€ra lĂ€sare var du Ă€n Ă€r! 
Dessutom har Rosa namnsdag idag, GRATTIS!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Hej!
SÄ fint att ha en historia bakom dina rosor i din trÀdgÄrd.
Och hÄller med dig. Att rosor kan man bli kÀr i.
Gubben hade en liten avdelning i vÄr trÀdgÄrd i Sverige med olika rosor. Allt frÄn doftrosor till klÀtterrosor.
Nu har vi 3 olika doftrosor utanför vÄr altan.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Visst Àr det... och det Àr just dessa rosor som har överlevt under alla Är. Andra rosor som jag har planterat mycket senare de klarar sig bara nÄgra Är. Fint att ni har en liten roshörna som doftar. KRAM

Anna i Portugal sa...

Wow vad hÀrligt med sÄ mycket rosor! Jag har bestÀmt mig för att skaffa lite rosor hit ocksÄ, vet du behöver vattnas, men det kan det ju vara vÀrt :) Ska ta reda pÄ mer först dock, klimatet Àr ju som det Àr hÀr. Har du mycket problem med bladlöss? Kram

Channal sa...

Hej Anna! Tack! De blommar för fullt nu! SÄ hÀrligt! Faktiskt inga bladlöss som tur Àr. Inga mördarsniglar heller. De trivs inte hos oss =) Jag har sett rosor vid Medelhavet... bara man vattnar och det Àr det absolut vÀrt! KRAM