måndag 22 juli 2024

Kära vänner!

 Jag har väntat på den riktiga sommarvärmen och nu är den här igen!
Men i Bråviken är det bara 17°C grader i vattnet. Det finns fördelar med en svalare sommar. 
Jag mår mycket bättre när det inte är så varmt. Men det helt klart roligare med sol och värme. 


Lånad bild, konstnär Kurt Ard

Är lite trött på det samma gamla vanliga fast vi bor så fint.
Ja, jag vet att vi nyligen har varit på en jättefin vingård. Jag är bortskämd.
Men jag känner att det är dags att byta utsikten från hängmattan hemma mot en molnfri BLÅ himmel, 
vit- och blårutiga dukar och läckra medelhavsrätter som ackompanjeras av en iskall Aperol Spritz. 
Sist vi var i Grekland var på Kreta i maj förra året och det var helt fantastiskt underbart.
Maken håller med... även han vill att det ska hända någonting... vi är ju lediga hela sommaren.
Så vi har ägnat oss ett par minuter åt att dagdrömma och planera nästa äventyr. 
Där satt vi med kaffet och kalendern. WOW!! VILKEN TUR! 
En restresa till vårt älskade Grekland för 1/2-priset och flyg från Norrköping. 
Kan inte vara bättre! Pang på rödbetan... det är bokat och klart! 
Jag som sagt: "Aldrig mer Medelhavet under sommaren". 
Men jag längtar faktiskt efter att få slänga mig i salt turkost Medelhav! L.O.V.E! 
Det är helt ok att ändra sig! Eller hur? Vet ni vad... vi åker till Lefkas redan idag! Tjoho!
Sist vi var på denna vackra ö vid Joniska havet var 2012. VA?!! 12 år sedan!!


Jo, det syns att vi var lite yngre... bilder från Lefkas 2012.


Vår första gemensamma grekiska ö var Karpathos - 2009. 
Den ön har en speciell plats i mitt hjärta. Vi var där även år 2013.
Andra grekiska paradisöar vi har besökt tillsammans är Santorini, Naxos x 2, Parga x 2, 
Skiathos x 2, Skopelos x 2, Korfu, Paxos x 2, Zakynthos, Paros, Mykonos, Antipaxos och Kreta i fjol.
Min första charterresa var två veckor till Rhodos men Club33... år 1982. 
Efter det blev jag helt förälskad i Grekland. Naturen, miljöerna, människorna, maten och kulturen.
Jag har varit på 17 grekiska öar... Kos 1983 tyckte jag också jättemycket om.


Snart kommer jag bada där nere och bli blå som en smurf.
Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

12 kommentarer:

Hallon o Blåbär sa...

Hej!
Klart man kan ändra sig.
Nu ska ni ha det så skönt och härligt.
Kram Carin

Channal sa...

God morgon Carin! Tack!! Idag har jag vaknat till en utsikt som heter duga… a room with a view! KRAM

Anna i Portugal sa...

Klart en kan ändra sig! Och att åka till lite pålitligare väder och en annan miljö är härligt, så jag förstår absolut. Njut på, kanske vi får följa med på resan? Kram

Channal sa...

Hej Anna! Tack! Vet inte hur mycket jag har badat i 29 grader varmt vatten. Nu lite skugga under cypresserna till ljudet av syrsor. Ljuvligt! Glad att jag ändrade mig! Du kan följa vår tripp på Instagram o fb. KRAM

Stefan sa...

Min erfarenhet av Grekland sträcker sig till Kreta och Skiathos. Två mycket trevliga besöksmål och viss finns det en viss längtan till Medelhavets klara vatten och sandstränder, men...

Jag märker att längtan efter sol och bad avtagit rejält med åren. Jag/vi packar hellre en ryggsäck med fika och ger oss ut i naturen än vi packar en kylväska och ger oss ned till stranden. Stiger värmen över 25° håller jag mig helst inomhus.

Å andra sidan har jag/vi haft underbara upplevelser på stränder i Grekland, Thailand och USA.

Ha en trevlig resa.

Channal sa...

Hej Stefan! Tack! Ni är riktiga äventyrare. Visst är så, ju äldre vi blir desto mindre tål vi värmen. Just nu njuter vi av salta bad och sol. Fläktar skönt så vi har det underbart! Vi är bara här en vecka av 52. Skulle inte fixa en längre period. KRAM

Åse sa...

Åh så härligt, älskar när man bara kan ge sig iväg utan att behöva planera långt i förväg.
Grekland är ljuvligt.
Ha en fortsatt härlig semester.

Kram

Channal sa...

Hej Åse! Tack! Idag har vi hyrt bil. Nu ska vi åka runt ön. KRAM

Marie Karlsson sa...

Klart man får känna att man vill ha variation och så härligt det ser ut att ni ska ha det, lovely

Channal sa...

Hej Marie! Tack! Idag har vi legat vid havet hela dagen. Vi startade vid poolen men det blev för varmt. Älskar’t🩵💙☀️💦

KRAM från bryggan vid Joniska havet!

Från Glam till Damm sa...

Men vilka härliga bilder Anna! Du är en riktigt erfaren Greklands-kännare efter alla dina resor. Så många platser du har varit på. Dina bilder är magiska och visar verkligen Grekland från den bästa sidan.

Underbart att hitta en restresa till pang-pris! Härligt härligt, och jag ser att ni har det magiskt.

Haha...Ja,tiden går så snabbt och det är kul med gamla bilder, man åldras men jag kan säga att ni är lika snygga nu som då. Du och maken är ett golden couple.

Det var också väldigt länge sedan jag var på Lefkas, nästan 20 år sedan. Ojdå.

Jag har ju Anita och Georgos och mina kusiner i Kifisia lite norr om Aten och var där alla somrar i yngre år. Min kusin Malott och jag spenderade mycket tid på olika grekiska öar och det var ju drömmen. Sedan blev det USA och jag kom av mig i min Grekland-rutin.

Hoppas på att få se massor av fina bilder från eran vistelse på Lefkas.

Varm kram och ha det så gott!

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! Tack! Ja, det har blivit en hel del besök på de grekiska öarna. Så vackert! Häftigt att ha tillbringat somrar i Grekland tillsammans med dina kusiner. Själv minns jag Club33🥰 Grekland på 80-talet är inte riktigt samma som Grekland idag. All tid har sin charm. Igår kom vi hem och jag har inte laddat ner alla bilder än. Snart så blir det bildkavalkader från Lefkas. KRAM