söndag 14 juli 2019

Gamla barndomsvänner!

Kära vänner! Hur mycket hinner man egentligen på en vecka? Massor om ni frågar mig!


I fredagskväll fick vi nämligen gäster... 
Min gamla fina barndomsvän Annika och hennes make Leif kom till oss på middag.
1967 blev hon och jag (4 år gamla) kompisar... FEMTIOTVÅ ÅR SEDAN, fantastiskt! Eller hur?


Maken och jag velade fram och tillbaka om vi skulle sitta ute eller inne...



 När de kom tog vi Aperolen inne... men sen sken solen upp ordentligt så middagen blev ute!


Så fort solen kommer fram värmer den riktigt skönt!


Vad bjöd vi på då? Något enkelt eftersom vi kom hem sent på torsdagskvällen...
Vi planerade och inhandlade allt på fredagsförmiddagen... klockan 17.00 kom ju gästerna.
Grillad lammrostbiff med eget aromsmör, ljummen potatissallad med primörer, kall citronsås och het tomatsalsa.


Ljummen potatis, grön sparris och sockerärter ihopblandat med...
svarta Kalamata-oliver, små gula plommontomater, rädisor, salladslök, babyspenat, olivolja med citron och örtkryddor.


Tomatsalsa med sting!
En ask körsbärstomater som jag skär i fyra bitar, en 1/2 liten burk marinerade soltorkade tomater som jag hackar, en hackade rödlök, en pressad vitlöksklyfta, 3 msk fin olivolja 1 1/2 msk vit balsamvinäger, lite dragon, flingsalt, nymalen svartpeppar och chiliflakes.


Godaste gräddfilsåsen med citronzest från en stor citron, salt och citronpeppar.

Min bästa marinad till lammrostbiff blir hur god som helst. 
1/2 dl balsamvinäger 1/2 dl olivolja 1/2 dl soja, 1/2 dl koncentrerad äppeljuice,   
två krossade vitlöksklyftor, massor av torkad och färsk rosmarin, flingsalt och nymalen svartpeppar.
Blanda samman och låt köttet marinera i minst en timma.
Ta fram köttet i god tid innan grillning så det inte är kylskåpskallt. Torka av eventuell vätska.  


När köttet var färdiggrillat och upplagd på serveringsfatet klickade jag på eget grillsmör. 
Detta underbara grillsmör med soltorkad tomat måste ni göra för jisses så gott det är. 
125 g rumsvarmt extrasaltat smör, hacka en 1/2 liten burk marinerade soltorkade tomater,
 två pressade vitlöksklyftor, flingsalt och nymalen svartpeppar


Gästerna var nöjda och tyckte att maten smakade jättegott... tummen upp!
Till efterrätt bjöd vi på söta jordgubbar, vaniljglass och vispgrädde med rivet skal från en lime och lite socker.


Sen var vi mätta... men jag är ju ostgalen!
Så när det var dags att gå in igen tog jag fram ostbrickan. 
Men hallå! Nu ser jag att jag glömde ställa dit nyponmarmeladen jag köpte... gahhh!



Vi fick en jättetrevlig sommarkväll utan nyponmarmelad... 
Så tacksam för min gamla barndomsvän Annika, som är en fantastisk kvinna! 

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Så kul att fortfarande ha kontakt efter så många år.
Det var mycket gott du bjöd på.
Tack för recepten.
Kram Carin

Channal sa...

Brukar säga att man ska vara rädd om sina vänner. Det är kul!

KRAM