tisdag 16 juli 2019

Ljummen rödbets- och kycklingsallad...

Kära vänner! Bjuder på dagens lunch... men vart tog det vackra vädret vägen?!!



Jag är svag för färska nykokta rödbetor med bara lite smör! Så gott! 
Men här kommer tips på en riktigt, riktigt god sommarsallad!


 Nykokta rödbetor med fetaost, grilladkyckling, rostade pinjenötter och balsamicocreme.
Skär rödbetorna och kycklingen i tärningsstora bitar. 
Blanda med fin olivolja, torkad oregano + lite salt o nymalen peppar.
Smula i halva fetaosten o blanda ihop allt. 
Garnera med resten av fetaosten smulad, balsamico och pinjenötter o lite oregano.



 I mitt blommiga kök har jag mina favoritböcker. Mina kokböcker. Vissa är mer använda än andra.
Den jag får mest inspiration av är Monika Ahlberg. Enkelt, bra råvaror och gott!
Anna Bergström och Ernst Kirchsteiger kommer tätt efter... gillar även Leilas bakverk.
Men jag är ingen "bakare". Där har min mamma skämt bort mig med bakverk.
Måste lära mig att baka hennes kanelbullar, festkrans och småkakor!






Ny på min kokboksvägg är Systrarna von Sydow... har bläddrat i den... OMG! 
Så många läckerheter som jag blir sugen på att gör i sommar.


 Väntar även på Martina Haags nya roliga kokbok signerad som kommer v.38. Så nyfiken på den!
10 anledningar att inte bjuda hem folk (och 10 sätt att göra det ändå)Haha... den verkar kul! Se HÄR!


Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Bon appétit och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

Inga kommentarer: