måndag 5 augusti 2019

Coco Love...

Ray of Light... en stråle av ljus... och ett litet boktips!


Boken "Mademoiselle Coco och kärlekens doft" är en riktigt liten pärla av Michelle Marly.
Mademoiselle Gabrielle (Coco) Chanel är en ikon... en kvinnlig förebild!
Författaren har gjort en väldigt grundlig research inför boken. 
Alla personer är verkliga och flera av händelserna vet man har hänt på riktigt.


 Jag känner igen en del händelser från filmen "Coco - Livet före Chanel" från 2009 med Audrey Tautou i huvudrollen.
Den filmen handlar om designern Coco Chanels liv innan hon blev en berömd designer.
Boken handlar även om hur hon kom på och fann den perfekta doften och den första syntetiska parfymen Chanel No 5.

Även om du inte är ett Chanel-fan är boken läsvärd och underhållande.
Den här boken tycker jag definitivt man ska läsa om man gillar kärlek, historia och vill veta om Paris under 1920-talet. 
Det är som en historielektion förklädd i dramatik, passion och kärlek. En perfekt Anna-bok.

”Enkelhet är nyckeln till elegans.” citat Coco Chanel
I en tid när kvinnor såg ut som hopsnörpta dockor stod Coco Chanel för en ny typ av skönhet.
Hon slängde av sig korsetten, klippte av sitt långa hår, tog på sig byxor och lediga jerseyklänningar!
Coco var rebellisk och före sin tid. Hon levde ett rikt och spännande liv.


Jag är ett riktigt Chanel-freak... 
Chanels senaste nagellack i färgen Purple Ray = en stråle av lila... C'est très jolie
Jag vet, jag är lite tokig för de är svindyra och det finns mycket billigare lack. 
Men jag känner på något sätt ett behov av att ha dessa lack och jag blir aldrig besviken på dem!



Handkrämen Chanel La Crème Main har en drömlik formula och tuben ligger skönt i handen med sin mjuka ovala form.
För att få ut innehållet behöver man bara klämma lite lätt på flaskan och vips så kommer en liten klick ut på toppen.

Den är dryg! Köpte den hösten 2017... två år sedan.
Inne i tuben finns en vakumpåse vilket gör den lufttät!
Så den lätta blomdoften håller sig fräsch och den nås inte av syre eller bakterier.



”De bästa sakerna i livet är gratis. De näst bästa är väldigt dyra.” citat Coco Chanel

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Jag är inget fan som du är av Chanel men boken verkar intressant.
Ha en fin tisdag.
Kram Carin

Channal sa...

Läs den! Coco var rebellisk och före sin tid! Ett rikt och spännande liv!

KRAM