lördag 17 augusti 2019

Fredagsmys!

Första jobbveckan avklarad efter en lång ledighet och det känns jättebra! 
Men hallå, det blir inte mycket tid över till bloggen nu när jag har börjat jobba. Lite synd för jag trivs här.

Vacker biskvi på en assiett med en afrikansk lilja... min första egna matservis från IKEA 1983.

Tre dagar denna vecka har jag ätit lunch på ett mysigt litet ställe inte långt från min arbetsplats.
Marikas Café och inredning, jätte- jättegod mat! Hemlagad mat med fina råvaror.
Tycker det är kul när en ung tjej vågar satsa och då vill jag gynna henne istället för de stora kedjorna.
Hon bakar allt själv! Det var hos henne som jag beställde Idas 30-årstårta och hallon-makarons.
Hon gör de mest delikata päronbiskvierna. Köpte med en hem som jag tänkte att maken och jag kunde dela på. 
Haha! Ja, de är stora så en halv är alldeles lagom. 
Och hur mysigt var det inte när jag kom hem och det doftar kaffe i huset. TGIF


Fredagens skörd... världens sötaste tomater... godare än godis!


Fisktacos till kvällens fredagsmys på balkongen... mums vad det blev gott!


Börja med mangosalsan...
Skala och finhacka en rödlök, små söta tomter och en avokado. Finhacka ett litet knippe färsk koriander. 
Blanda allt med 200 g tärnad fryst (upptinad) mango, 1 tsk chiliflakes, limezest och saft från en lime. Smaka av med salt och ställ kallt. Garnera med stora fina Kalamataoliver.



Maken köpte en riktigt stor fin färsk torskfilé. Var nästa lite synd att skära den i mindre bitar.

Blanda 2 msk vetemjöl, 1 tsk salt, 1 tsk spiskummin och 1 tsk chilipulver  på ett fat. 
Vispa upp ett ägg på ett annat fat och häll 1 dl panko på ett tredje. 
Doppa fisken först i mjölet, sedan ägget och sist i panko. 
Stek i smör på medelvärme ca 2 min på varje sida.


Jag serverade denna frasiga fisktaco i tortillabröd med fruktig salsa och smulad fetaost ihopblandat med créme fraîche.



Ni som blev sugna på fisktacos kan jag säga att pankopanerad fisk är enkelt att göra hemma. 
Serverad i tortillabröd med tillbehören och ett glas rosé!


Sen att kvällen var underbart ljum och skön så vi kunde sitta ute var en bonus... glad att vi ännu kan utnyttja balkongen!
På måndag kommer eleverna... och då blir lunchen i skolmatsalen!
 Trevlig helg och Kam till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

6 kommentarer:

Åse sa...

Vilken mysig fredag ❣️ Hoppas du får lite tid över till bloggen, det är alltid så trevligt att titta in hos dig. Kram Åse

Channal sa...

Åh tack Åse! Ska verkligen försöka ge lite tid till bloggen som är min egentid🤗 KRAM

Mamma C sa...

Vilken mysig fredag.
Kram Carin

Channal sa...

Ja, och nu är det redan söndag!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Mums, mums, mums vilken mat! Och den där biskvin...Den vill jag ha!

Kramen,

Anneli

Channal sa...

Enkelt o gott! Efter denna sommar måste jag sluta med fikabröd!

KRAM