söndag 25 augusti 2019

Solen skiner och himlen är blå...

Kära vänner! Vilken värme, +27 grader har svept in över vårt vackra avlånga land.
Och vilken hemtrevlig helg vi har haft!


 Jag lyxade till det och köpte hem Groms pistageglass...
Så maken och jag tog varsin glasskula med nyplockade hallon till efterrätt i fredags.
 - OMG, I was in Heaven! SÅ GOD GLASS!



I torsdagskväll var ju vi hembjudna till makens yngsta son på mysig middag med egengjord kebab.
Då fick jag tips på lite nya spännande arabiska kryddor. Så jag inhandlade även dem i fredags.


Kebabköttet var kryddat med "Sju kryddor" som påminner lite om pepparkakskrydda men ändå inte.
Sen en helt ny smak för mig var malen sumak. En fruktig och syrlig smak som var i salladen och i paprikaröran.
I fredags grillade vi kyckling och jag gjorde en rub på malen sumak, grovmalen peppar och lite salt.
Jag gned in blandningen i köttet precis innan grillningen... OCH... Jösses vad gott det blev! 
Vinröd grillad kyckling var en ny smakupplevelse. Det är roligt att pröva något nytt!
Jag har alltid varit nyfiken på det som är lite annorlunda... läs om sumak HÄR!


 Var det lönefredag eller?!! Ja, det var det... så två buketter med solrosor slank även ner i matvagnen.
Och genom en kollega köpte jag 1 kg nykokta svenska kräftor... och de måste ligga och dra i minst ett dygn.



Nu i veckan la vi nya golv här hemma. April 2011, för 8 1/2 år sedan gjorde vi om i köket. Golvet blev inte bra!
Så nu har vi lagt valnötsparkett som matchar bänkskivorna. Det blev så fint! Jättenöjda!
Ny kyl och frys har vi också satt in. Nu väntar vi bara på nya spisen också.




Början på sommaren köpte jag en flaska ananasdrink, Silly Pineapple fruity fresh sourness.
Fräsch och god med lite is... i lördags blev det sista glasen från flaskan innan middagen.


Tänk, vi fick låna Frank lördag till söndag! Världens mysigaste sällskap.
Han är inte svår att ha... det är bara roligt! Frank har blivit en stor pojke nu. Han och jag är bästisar



Balkonglådorna och denna rosa petunia har blommat rikligt hela sommaren... hela hjärnan blir lycklig!
Det är fullt av fjärilar på femtungorna, de lila blommorna i de röda balkonglådorna.


IFK Norrköping tog 3 poäng... det firade maken och jag med de nykokta svenska kräftorna vid vårt sommarbo.



OJ, Oj, oj... vad kräftorna var goda! S.L.U.R.P... och jag väljer bara klorna och stjärten!
Marcos hemfiskade och kokta i honungslag är de absolut bästa kräftorna i år! 
Tack så jättemycket kära kollega!


 Till kräftorna åt vi en ljummen västerbottenostpaj med en klick löjrom, hackad rödlök, räkor och en dillkvist. 


Och vi skålade i rosa bubbel! SKÅL Härliga sensommar!



Vi fick verkligen ett fint avslut på denna underbara helg...


Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Visst är det kul med nya spännande smakupplevelser. Kryddan hade jag aldrig hört talas om tidigare. Såg och hörde från barnen att vädret har varit toppen denna helg. Hoppas det håller i sig nu när vi åker till Sverige nästa vecka.
Kräftor är så himla gott men är svårt att få tag i så stora och fina här nere. Köpte förra året över disk yttepyttesmå ena som inte smakade ett jota.
Ha en ny fin och bra vecka nu.
Kram Carin

Tummelisa sa...

Var köper man denna Grom pistageglass? Älskar pistageglass, är min favorit. Så fint ditt kök är. Så fina bilder som vanligt.
Ha en fortsatt fin vecka.

Kram Tummelisa

Channal sa...

Högsommarvärmen håller i sig! Den går mer än gärna stanna! Tack för serietipset, så bra o spännande.

KRAM

Channal sa...

Hej! Den hittar du på Ica Maxi. Den är dyr men jättegod! Lite extra!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Härligt, härligt, härligt....Men så fint det blev köket. Vad det gör mycket att bara byta lite ytskikt som golv. Vi har ekparkett i köket och i största delen av huset. Och den där mattan!! En riktig Anna-matta :-) Jag älskar ert sommarbo. Sådant har vi inte här i Dalarna men här gör folk om gamla båthus till små strandhus.

Kramen,

Anneli

Channal sa...

Så glad för det nya golvet och vårt sommarbo/sjöbod.

KRAM